کد خبر: 1038602
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۱
شیوا نوروزی
هواداران فوتبال ایران و پرسپولیس به‌رغم خاطرات خوبی که با مهدی طارمی دارند هنوز هم موقعیت‌هایی را که او از دست می‌داد و باعث عصبانیت همه می‌شد فراموش نکرده‌اند. طارمی، اما این روز‌ها فرسنگ‌ها دورتر از وطن خواب و خوراک را از مدافعان حریف گرفته و تبدیل به کابوس آن‌ها شده تا این سؤال در ذهن همه ایجاد شود که چه اتفاقی افتاده و چه روی داده که این بازیکن دیگر موقعیت‌ها را به سادگی از دست نمی‌دهد و به ستاره لیگ پرتغال تبدیل شده است.

وقتی حرف از فوتبال حرفه‌ای به میان می‌آید در لیگ برتر ما همه مدعی آن هستند؛ از بازیکنان و مربیان نجومی گرفته تا مدیرانی که یک شبه از گمنامی محض به شهرت می‌رسند، در صورتی که واقعیت چیز دیگری است. در فوتبال ایران پول‌های آنچنانی رد و بدل می‌شود و قرارداد‌های میلیاردی به ثبت می‌رسد، ولی دریغ از یک بازی، رفتار و تیم حرفه‌ای!

حرف زدن از پیشرفت و حرفه‌ای شدن بسیار آسان است، اما اثبات آن در عمل کار هر کسی نیست. اینکه به بازیکن دستمزد میلیاردی بدهید، با هر بدبختی شده و حتی به قیمت محرومیت تیم، او را به خدمت بگیرید هنر نیست و تأثیری در عملکرد آن بازیکن ندارد. هنر این است که مهاجم گل‌نزن را استخدام کنید و با مدیریت صحیح و حرفه‌ای او را در مسیر موفقیت و درخشش قرار دهید. درست همان اتفاقی که برای مهدی طارمی افتاد. او در ایران تمرکز کافی نداشت، موقعیت‌های بسیار خوب را در شرایط حساس به راحتی از دست می‌داد و لقب گل‌نزن را یدک می‌کشید، اما با رفتن از لیگ ایران وضعیتش تغییر کرد. طارمی در وهله اول به الغرافه رفت و برخلاف بقیه که در لیگ قطر نابود شدند، او با یک انتخاب صحیح به لیگ پرتغال راه یافت. ماریتیمو اگرچه برای ما تیم چندان شناخته شده‌ای نبود، ولی سکوی پرتابی شد برای طارمی تا یکی از بهترین گلزنان پرتغال لقب بگیرد. درخشش ستاره ایرانی چشم سران پورتو را گرفت تا یکی از تیم‌های ریشه‌دار فوتبال اروپا، ملی‌پوش کشورمان را به استخدام خود درآورد. با گذشت چند ماه از فصل جدید مدیران باشگاه پورتو به خاطر این خرید موفق تابستانی به خود می‌بالند.

ستاره شدن لژیونر ایرانی در پورتو نشان داد حتی بازیکنان بی‌دقت هم اگر در پروسه حرفه‌ای قرار بگیرند موفقیت‌شان دور از انتظار نیست. از نظر کیفی لیگ پرتغال نسبت به چهار لیگ معتبر اروپایی پایین‌تر است، اما شیوه مدیریت فوتبال و باشگاه‌ها در این کشور فرق زیادی با لالیگا، جزیره و بقیه ندارد. بازیکن ششدانگ در اختیار باشگاه است، تمام فکر و ذکرش نیز باید معطوف به فوتبال باشد، حق مصاحبه‌های جنجالی ندارد، فعالیتش در فضای مجازی تحت کنترل است و از طرف باشگاه رصد می‌شود. علاوه بر این‌ها خبری از شب‌گردی‌های واقعی و مجازی نیست، خواب کافی و تغذیه حرفه‌ای رعایت می‌شود، تمامی بند‌های انضباطی درج شده در قرارداد‌ها در صورت نیاز با سختگیری به اجرا درمی‌آیند و در وهله آخر هم باید گفت دستمزد‌ها طبق توافق و بدون تأخیر پرداخت می‌شوند. این خلاصه‌ای بود از علل پیشرفت خیره‌کننده طارمی. مطمئن باشید بسیاری از بازیکنان وطنی که در لیگ برترمان به همه چیز می‌اندیشند، الا فوتبال اگر شرایط طارمی را داشته باشند آن‌ها نیز می‌توانند هنر و توانایی‌های ایرانی‌شان را به دنیا نشان دهند، ولی صدحیف که این فرصت تنها نصیب بازیکنان معدودی می‌شود و باید خوشحال بود که طارمی قدر فرصت طلایی‌اش را به خوبی می‌داند. پسرفت فوتبال ایران و سوختن استعداد‌هایی که فرصت شکوفایی پیدا نمی‌کنند حاصل مدیریت مدیران بی‌کفایت و نالایقی است که هزینه‌های زیادی را به بیت‌المال تحمیل کرده‌اند. باشگاه‌های خصولتی در فوتبال کشورمان فقط به بستن قرارداد‌های سنگین با بازیکنان بی‌کیفیت داخلی و خارجی می‌نازند و افتخارشان این است که هر سال میلیارد‌ها تومان به بدهی‌ها اضافه می‌کنند، در حالی که از کشف استعداد‌ها و پرورش ستاره‌ها عاجزند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار