کد خبر: 1038596
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۲
طبق آخرین آمار وزارت بهداشت طی ۲۴ ساعت منتهی به روز یک شنبه ۲۶ بهمن ماه، ۷ هزار و ۳۹۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۶۸ نفر از آن‌ها بستری شدند. بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۱۸ هزار و ۲۶۳ نفر رسید.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: ویروس تاجـدار در آسـتـانـه یکسالگی‌اش در کشورمان خود را به روز‌رسانی کرده‌است! هر چند ورود ویروس کرونای انگلیسی به کشور از مدت‌ها قبل اطلاع‌رسانی شده‌بود، اما در حالی که پیش از این مسئولان بهداشتی کشور می‌گفتند اوضاع تحت کنترل است و موارد کرونای انگلیسی تحت نظر قرار دارند، اما حالا مرگ بیمار ۷۱ ساله مبتلا به کرونای انگلیسی در تهران در حالی که حتی سابقه خروج از کشور را نداشته‌است، ثابت کرد، نوع انگلیسی کرونا در کشور از کنترل خارج شده و می‌تواند عملی برای موج چهارم کرونا باشد؛ موجی که با عنایت به ۷۰ درصد قدرت سرایت بیشتر این ویروس و میزان کشندگی بسیار بالاتر آن نسبت به کووید ۱۹ می‌تواند بسیار سهمگین‌تر از موج‌های قبلی باشد و روز‌هایی به مراتب سیاه‌تر از روز‌های آبان ماه امسال را رقم بزند. به خصوص اینکه به گفته عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، ما امکانات تشخیصی برای تمامی موارد مشکوک به ویروس جهش‌یافته انگلیسی را در کشور نداریم. ورود این ویروس مهاجم و کشنده در ایام پایان سال، با عنایت به بازگشایی اصنافی، چون تالار‌های پذیرایی می‌تواند موج چهارم کرونا را محتمل‌تر و سهمگین‌تر کند، مگر آنکه تدابیر ویژه‌ای برای مهار کرونای انگلیسی اندیشیده‌شود.

انواع جهش‌یافته کرونا همچون انگلیسی، برزیلی و ژاپنی حالا به کابوس دنیا تبدیل شده‌است؛ چراکه ویروس نیاز به پاسپورت ندارد.

طبق آخرین آمار وزارت بهداشت طی ۲۴ ساعت منتهی به روز یک شنبه ۲۶ بهمن ماه، ۷ هزار و ۳۹۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۶۸ نفر از آن‌ها بستری شدند. بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۱۸ هزار و ۲۶۳ نفر رسید. در همین زمان، ۶۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۵۸ هزار و ۹۴۵ نفر رسید. تا کنون یک میلیون و ۲۹۸ هزار و ۲۳ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. بر اساس آخرین تحلیل‌ها، در حال حاضر ۹ شهرستان استان خوزستان در وضعیت قرمز، ۳۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۷۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

خیز جدید بیماری به مراتب سخت‌تر از گذشته

با توجه به سرایت‌پذیری و کشندگی بالاتر ویروس کرونای انگلیسی باید تدابیر سختگیرانه‌تری برای مقابله و مهار آن اندیشیده شود و با شرایط کنونی نمی‌توان این نوع مهاجم ویروس کرونا را مهار کرد.

به گفته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تا روز گذشته ۹ نفر که مبتلا به ویروس جهش‌یافته انگلیسی بودند، در کشور شناسایی شده‌اند که هفت نفر از آن‌ها در تهران و یک نفر در اهواز و یک نفر هم در آبیک قزوین بود.

رئیسی با اشاره به احتمال شیوع ویروس انگلیسی در کشور گفت: «ویروس جهش‌یافته انگلیسی بسیار سرایت‌پذیر است و افراد با سن پایین را هم مبتلا می‌کند و تنها راه مقابله با آن رعایت دقیق پروتکل‌ها است، دیدیم که این ویروس کشور انگلیس را که زیرساخت بهداشتی خوبی هم دارد زمینگیر کرد و نخست وزیر آن کشور مجبور به اعمال تعطیلی و محدودیت‌های گسترده شد.»

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت هم با تأکید بر اینکه ایجاد روند صعودی در نمودار موارد بستری روزانه در برخی استان‌ها و شناسایی مواردی از ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور می‌تواند زنگ خطری جدی برای ورود به خیز جدید بیماری باشد، گفت: «در صورت ایجاد خیز جدید، وضعیت بیماری به مراتب سخت‌تر از گذشته خواهد بود.»

فقدان امکانات تشخیصی برای موارد مشکوک به ویروس انگلیسی

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، ضمن هشدار نسبت به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور گفت: «از حدود دو هفته قبل در مورد افزایش موارد جدید ابتلا به کرونا هشدار داده‌بودیم؛ حتی در شهر تهران هم به وضوح شاهد هستیم که موارد ابتلای شدید به بیماری افزایش یافته است. در صورتی که این روند به همین شکل ادامه داشته باشد نمود آن را طی دو تا سه هفته آینده در موارد مرگ و میر ناشی از کرونا شاهد خواهیم بود و خدایی نکرده در شب عید ما را با دشواری‌هایی روبه‌رو کند.»

وی تصریح کرد: «ما امکانات تشخیصی برای تمامی موارد مشکوک به ویروس جهش یافته انگلیسی را در کشور نداریم و هزینه یک مطالعه ژنتیکی روی نمونه مشکوک به کرونای انگلیسی خیلی بالا است و به همین دلیل نمی‌توانیم همه موارد مشکوک را بررسی کنیم. به همین دلیل باید به دنبال این باشیم که چه راه‌هایی برای دور ماندن از کرونای جهش یافته وجود دارد. راه‌های پیشگیری از کرونای قدیم و کرونای جهش یافته هیچ تفاوتی با هم ندارند و ما زمانی که از کرونای معمولی پیشگیری می‌کنیم به نوع جهش یافته آن هم مبتلا نمی‌شویم. حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی، شست و شوی دست‌ها، خودداری از سفر غیرضروری و نرفتن به دورهمی‌ها عامل مهمی برای پیشگیری است.»

بارقه‌های خیز چهارم کرونا در تهران

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران هم از افزایش موارد ابتلا به کرونا در تهران خبر داد و افزود: «شرایط فعلی ما در تهران به گونه‌ای نیست که به دی‌ماه شبیه باشد. افزایش میزان مراجعان سرپایی و بستری، بالا بودن موارد تست مثبت، حاکی از این است که در بهمن ماه، گونه متفاوت‌تری از چرخه ویروس را شاهد هستیم که می‌تواند نشان‌دهنده بارقه‌های شکل‌گیری خیز جدید بیماری باشد.»

به گفته وی اگر خیز چهارم را در تهران و سایر استان‌ها شاهد باشیم ممکن است، سرعت انتقال، سرایت و ابتلا به مراتب از امواج قبلی بیشتر باشد. کما اینکه دامنه گرفتاری در موج سوم به مراتب بیشتر از بیماری اول و دوم بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار