کد خبر: 1038592
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۲
عباس حاجی نجاری
دو سال پیش در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در روز ۲۴ بهمن‌ماه ۱۳۹۷ بیانیه رهبر معظم انقلاب اسلامی باهدف ترسیم نقشه راه کشور در گام دوم برای تحقق آرمان‌های انقلاب منتشر گردید. در این بیانیه معظم له ضمن بیان ویژگی‌های انقلاب اسلامی و تأکید بر اینکه انقلاب پرشکوه ملت ایران بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید و تنها انقلابی است که یک چلّه پُرافتخار را بدون خیانت به آرمان‌هایش پشت سرنهاده و در برابر همه وسوسه‌هایی که غیرقابل مقاومت به نظر می‌رسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده است، خاطرنشان می‌کنند که اکنون انقلاب وارد دومین مرحله خودسازی و جامعه پردازی و تمّدن‌سازی شده است. ایشان در این بیانیه با مقایسه شرایط کشور در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ضمن برشمردن برکات و دستاورد‌های انقلاب، یادآور می‌شوند: محصول تلاش چهل‌ساله، اکنون برابر چشم ما است: کشور و ملّتی مستقل، آزاد، مقتدر، باعزت، متدین، پیشرفته در علم، انباشته از تجربه‌هایی گرانبها، مطمئن و امیدوار، دارای تأثیر اساسی در منطقه و دارای منطق قوی در مسائل جهانی، رکورددار در شتاب پیشرفت‌های علمی، رکورددار دررسیدن به رتبه‌های بالا در دانش‌ها و فناوری‌های مهم از قبیل هسته‌ای و سلول‌های بنیادی و نانو و هوافضا و امثال آن، سرآمد در گسترش خدمات اجتماعی، سرآمد در انگیزه‌های جهادی میان جوانان، سرآمد در جمعیت جوان کارآمد، و بسی ویژگی‌های افتخارآمیز دیگر که همگی محصول انقلاب و نتیجه جهت‌گیری‌های انقلابی و جهادی است. ایشان سپس با نگاهی آسیب شناسانه به ضعف‌ها و کاستی‌های حرکت انقلاب در چهل سال گذشته تأکید می‌کنند بدانید که اگر بی‌توجهی به شعار‌های انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‌هایی از تاریخ چهل‌ساله نمی‌بود ــ که متأسفانه بود و خسارت‌بار هم بود ــ بی‌شک دستاورد‌های انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمان‌های بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمی‌داشت.

رهبر انقلاب آنگاه با هشدار نسبت به تداوم جنگ روانی و رسانه‌ای دشمنان نظام در مسیر حرکت انقلاب ضمن برشماری توصیه‌های هفتگانه خود در عرصه‌های علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملّی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن، سبک زندگی. با تأکید بر امید واقع‌بینانه به آینده و نقش بی‌بدیل جوانان دربرداشتن گام بزرگ دوم به سمت آرمان‌ها، یادآور شدند: انقلاب «وارد دومین مرحله خودسازی و جامعه پردازی و تمدن سازی شده است». گام دومی که باید در چارچوب «نظریه نظام انقلابی» و با تلاش و مجاهدت جوانان ایران اسلامی» به‌سوی تحقق آرمان «ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنا فداه)» برداشته شود.

بیانیه گام دوم انقلاب در شرایطی منتشر گردید که رئیس‌جمهور وقت امریکا و تیم افراطی‌اش با طراحی و اجرای راهبرد فشار حداکثری، بی‌نظیرترین فشار‌ها و تحریم‌ها را برای شکست مقاومت و تسلیم مردم ایران به کار گرفته و بنا داشتند که نگذارند مردم ایران بتوانند چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب خود را تجربه کنند و با تسلیم و فروپاشی انقلاب، به‌زعم خود از نظامی که تداوم سلطه آن‌ها را تهدید می‌کند رهایی یابند.
دستاورد گران‌قدر مردم ایران در سال‌های اخیر به‌ویژه پیروزی نیرو‌های مقاومت در شکست جبهه مشترک غربی، عبری و تکفیری و همچنین شکست راهبرد فشار حداکثری که ترامپ برای تسلیم و به‌زانو درآوردن مردم ایران طراحی و اجرا درآورده بود، در شرایط اعمال تحریم‌های همه‌جانبه و پیامد‌های آن در زندگی مردم و با توجه به گذر نسلی، نشانگر ظرفیت‌های بالای انقلاب و امکان‌پذیری تحقق اهداف انقلاب در «ایجاد تمدن نوین اسلامی» است.

برای درک اهمیت شرایط این مقطع تاریخی برای تحقق تمدن نوین اسلامی، مروری بر مراحل پنج‌گانه‌ای که رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر در چند سخنرانی خود به آن اشاره نموده‌اند، مسئولیت تاریخی مردم ایران در سال ۱۴۰۰ را روشن‌تر می‌کند. معظم له در ترسیم مراحل پنج‌گانه تحقق اهداف انقلاب اسلامی یادآور می‌شوند که «ما یک انقلاب اسلامى داشتیم، بعد نظام اسلامى تشکیل دادیم، مرحله‏ى بعد تشکیل دولت اسلامى است، مرحله بعد تشکیل کشور اسلامى است، مرحله‏ بعد ایجاد تمدن نوین اسلامی است». ایشان با اشاره به محقق شدن دو گام اول یعنی پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام اسلامی، «ایجاد دولت اسلامی» را سومین گام از فرآیند اهداف اسلامی معرفی می‌کنند، اما اقدامات صورت گرفته در این مرحله را ناکافی دانسته و معتقدند که به علل مختلف، هنوز دولت اسلامی به معنای واقعی آن تحقق‌نیافته است رهبر معظم انقلاب دربارۀ معنای دولت اسلامی می‌فرمایند: معناى شعار دولت اسلامى این است که ما مى‏خواهیم اعمال فردى، رفتار با مردم، رفتار بین خودمان، و رفتار با نظام‌هاى بین‏المللى و نظام سلطه‏ امروز جهانى را به معیار‌ها و ضوابط اسلامى نزدیک‌تر کنیم. دولت اسلامى یعنی تشکیل منش و روش دولتمردان- یعنى ماها- اسلامى باشد. ایشان در جای دیگر تأکید می‌کنند که اسم ما دولت اسلامى باشد، کافى نیست؛ باید عمل و جهت‌گیرى ما اسلامى باشد. اگر در این‌ها اختلال پیدا شد، حرکت مستمر و مداوم و پوینده‌ای که لازم است تا دولت اسلامى به‌صورت کامل شکل بگیرد، دچار نُکث مى‏شود و طبعاً کار عقب مى‏افتد. رهبر انقلاب در تشریح وضعیت فعلی دولت اسلامی می‌فرمایند؛ امروزه دولت ما، یعنی مسئولان قوه مجریه، قوه قضائیه، قوه مقننه، که مجموع این‌ها دولت اسلامی است، سهم خوبی از حقایق اسلامی و ارزش‌های اسلامی دارد، اما کافی نیست، و درجایی دیگر با اشاره به نقش مهم مسئولین در تحقق دولت اسلامی می‌فرمایند: تحقق این واقعیت‏ها در زندگى مردم، مردان و عناصر مؤمن و معتقد به خودش را- که داراى صفات و خصوصیات لازم هم باشند- مى‏طلبد؛ این مى‏شود دولت اسلامى و در جای دیگر می‌فرمایند: دولت اسلامی‌ای که بتواند مقاصدى را که ملت ایران و انقلاب عظیم آن‌ها داشت تأمین کند، دولتى است که در آن رشوه نباشد، فساد ادارى نباشد، ویژه خواری نباشد، کم‏کارى نباشد، بى‏اعتنایى به مردم نباشد، میل به اشرافی گری نباشد، حیف‌ومیل بیت‏المال نباشد، و دیگر چیزهایى که در یک دولت اسلامى لازم است.

اگرچه دولت فقط محدود به قوه مجریه نمی‌شود، بلکه همه قوای سه‌گانه و سایر نهاد‌های حکومت اسلامی نیز مخاطب دولت اسلامی هستند، اما روشن است که بار اصلی در این میان، بر عهده قوه مجریه است که مسئولین آن از حداکثر معیار‌ها و شاخصه‌های اخلاقی و رفتاری یک مسلمان واقعی برخوردار باشند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در ۲۸ خردادماه سال ۱۴۰۰ برگزار می‌گردد اولین انتخابات ریاست جمهوری در چله دوم انقلاب و پس از صدور بیانیه گام دوم انقلاب است. برگزاری یک انتخابات پرشور و با مشارکت حداکثری مردم که زمینه‌ساز شکل‌گیری یک دولت توانمند، کارآمد، و انقلابی بوده و بتواند در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و تحقق دولت اسلامی ایفای نقش کند از اولویت‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی در این مقطع از تاریخ انقلاب است.

اما از آنجایی که انتخابات ۱۴۰۰ اولین انتخابات بعد از انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که در اسفندماه ۱۳۹۸ برگزار شد که طی آن میزان مشارکت مردم در آن در مقایسه با انتخابات گذشته کمتر بوده و عوامل مؤثر در کاهش مشارکت در آن انتخابات نظیر ادامه همه‌گیری ویروس کرونا، پیامد‌های ناشی از تحریم همه‌جانبه دشمنان و تأثیر آن در زندگی مردم و ضعف دستگاه‌های اجرایی کماکان باقی است، بنابراین مسئولیت مردم ایران در این مقطع تاریخی چه در تحقق مشارکت پرشور و چه انتخاب یک دولت کارآمد مسئولیتی تاریخی است.

شکل‌گیری دولتی کارآمد و انقلابی در امتداد پیروزی‌های جبهه مقاومت و پیروزی مردم در برابر فشار حداکثری گامی بلند برای عملی شدن بیانیه گام دوم انقلاب از بستر تشکیل دولت اسلامی و گام‌های بعدی آن تا تحقق تمدن نوین اسلامی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار