کد خبر: 1038408
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶

رپورتاژ آگهی/ بارها ممکن است شنیده باشید که اصطلاحات "حمله اضطراب" و "حمله پانیک" به جای یکدیگر و به یک معنی به کار برده شده باشند. این امر با توجه به اینکه برخی از علائم حملات پانیک از جمله بالا رفتن ضربان قلب ، تنگی نفس و سرگیجه مشابه هستند، قابل درک و طبیعی است.

با این حال ، در عمل ، حملات پانیک و اضطراب ویژگی ها و مشخصات متفاوتی داشته و روانشناسان و روانپزشکان از هر کدام از این اصطلاحات برای یک بیماری واختلال خاص و منحصر به فرد استفاده می کنند.

حمله پانیک یک موج ناگهانی از ترس یا ناراحتی شدید است که با سایر علائم جسمی و روحی همراه می شود. از سوی دیگر اضطراب بخشی از واکنش های احساسی و محافظتی طبیعی بدن در مقابل شرایط  تنش زاست. البته هنگامی که اضطراب بیش از حد بوده و در روال عادی زندگی شما مشکل ایجاد کند، به عنوان یک اختلال دیده می شود.

اگر شما از جمله افرادی هستید که از اضطراب بیش از حد یا حملات پانیک رنج می برید، بسیارمهم است که با تعاریف، علائم و روشهای درمانی این اختلالات آشنا باشید.

تفاوت های بالینی حملات پانیک و اضطراب

اغلب رواپزشکان و روانشناسان این حیطه، تشخیص اختلالات ذکر شده را بر مبنای تعاریف آورده شده در کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی آمریکا (چاپ پنجم) ، معروف به DSM-5 انجام می دهند. اگرچه حملات اضطراب و پانیک گاهی اوقات ممکن است احساسات  کاملا مشابهی در فرد بیمار ایجاد کنند، اما تفاوت های ذکر شده در کتابچه ی مذکور به شناسایی و تمیز دادن آنها از هم کمک می کند.به عبارت دیگر، تعاریف موجود در DSM-5 دکتر روانشناس شما را در تشخیص و طبقه بندی اختلالتان یاری خواهد کرد.

راهنمای مذکوراز اصطلاح "حمله پانیک" برای توصیف ویژگی های بارز مرتبط با بیماری معروف به "اختلال پانیک" استفاده می کند. با این حال ، حملات پانیک ممکن است در سایر اختلالات روانپزشکی نیز رخ دهد، یعنی شما ممکن است حتی بدون اینکه مبتلا به اختلال پانیک باشید باز هم دچار این حملات بشوید.

از سوی دیگر، اصطلاح "حمله اضطرابی" در راهنمای مذکور تعریف مشخصی نداشته و در عوض ، اصطلاح "اضطراب" به عنوان یکی از علائم  اصلی چندین بیماری شناخته شده شامل اختلالات اضطرابی ، اختلالات وسواس و اختلالات مربوط به تراما و استرس استفاده شده است.

برخی از شایع ترین اختلالات موجود در سه دسته ی ذکر شده در بالا عبارتند از:

اختلال پانیک
آگورافوبیا بدون سابقه اختلال پانیک
فوبیای خاص
اختلال اضطراب اجتماعی
اختلال اضطراب جدایی
اختلال وسواس فکری
اختلال استرس پس از سانحه
اختلال اضطراب فراگیر

در حقیقت تفاوت اصلی  بین پانیک و اضطراب در شدت علائم و مدت زمان بروز این علائم می باشد.

حملات پانیک

حمله پانیک به عنوان احساس شدید و ناگهانی ترس ، وحشت یا ناراحتی همراه با چندین علامت ذهنی و جسمی دیگر تعریف میشود. علائم حملات پانیک اغلب چنان شدید هستند که باعث بروز مشکلات عدیده ای در فرد می شوند.

مقایسه حملات اضطراب و حملات پانیک

طبق راهنمای DSM-5 ، حمله پانیک با حداقل چهار مورد از موارد زیر مشخص می شود:

 علائم روانی :

احساس غیر واقعی بودن (واقعیت زدایی)
احساس جدا شدن از خود (زوال شخصیت)
ترس از دست دادن کنترل یا دیوانه شدن
ترس از مردن

علائم فیزیکی:

تپش قلب یا تسریع ضربان قلب
تعرق مفرط
لرزش اندام ها
احساس تنگی نفس ، تنفس دشوار
احساس خفگی
درد قفسه سینه
حالت تهوع یا دلدرد
احساس سرگیجه ، ناپایداری ، سبکی سر یا ضعف
بی حسی یا سوزن سوزن شدن
لرز
گرگرفتگی

حملات پانیک معمولاً به صورت ناگهانی و آنی و بدون محرک  و دلیل واضح و مشخصی رخ می دهد. البته در بعضی موارد این حملات بیشتر مورد انتظارند چرا که ترس ناشی از یک عامل استرس زا خود می تواند عامل ترس و اضطراب باشد یعنی گاهی ترس از دچار شدن به حمله خود باعث بروز حمله می شود.

علائم حمله پانیک طی ده دقیقه به اوج خود رسیده و سپس فروکش می کنند. با این حال ، برخی از حملات ممکن است طولانی تر بوده و یا در دوره های متوالی رخ دهند، بنابراین تعیین اینکه چه زمانی یک حمله به پایان می رسد و یا حمله دیگر چه زمان رخ می دهد امری دشوار است. پس از بروز یک حمله، احساس استرس ، نگرانی ، دلشوره و پریشانی در بیمار برای باقی ساعات روز نیز می تواند باقی بماند.

اضطراب

بر خلاف پانیک، اضطراب به طور کلی در طی یک دوره زمانی خاص شدت می یابد و به یکباره رخ نمی دهد. اضظراب  با نگرانی بیش از حد در مورد یک سری خطرات بالقوه و یا اتفاقات استرس زا (چه واقعی و چه ساخته ی ذهن) ارتباط مستقیم دارد. البته با وجود نکات ذکر شده، اضطراب هم مانند پانیک می تواند مانند یک "حمله" هم اتفاق بیفتند. علائم اضطراب می تواند شامل موارد زیر باشد:

علائم روانی :

مشکل در تمرکز
تحریک پذیری
بی قراری

علائم فیزیکی:

خستگی مفرط
تنش عضلانی
خواب آشفته
افزایش واکنش های ناگهانی (از جا پریدن)
افزایش ضربان قلب
سرگیجه

در حالی که برخی از علائم اضطراب شبیه علائم مرتبط با حملات پانیک است ، اما به طور کلی شدت این علائم کمتر است. برخلاف حمله پانیک، علائم اضطراب ممکن است مداوم و بسیار طولانی باشد ( روزها ، هفته ها یا حتی ماه ها).

تشخیص حملات پانیک

اضطراب یکی از رایج ترین اختلالات روانی است که هر ساله حدود 19.1 درصد از بزرگسالان ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد. با اینکه اضطراب می تواند تأثیر قابل توجهی در زندگی فرد داشته باشد فقط حدود 20٪ از افرادی که علائم آن را تجربه می کنند به دنبال درمان می روند.

در حال حاضر درمان های بسیار موثری برای اضطراب وجود دارد که می تواند حال روحی و شرایط زندگی افراد دچار این اختلال را بهبود بخشد، بنابراین در صورت بروز علائم اضطراب یا حملات پانیک بسیار اهمیت دارد که با روانشناس خود صحبت کنید. از آنجا که زنان دو برابر مردان دچار علائم اضطراب می شوند موسسه خدمات پیشگیرانه زنان در ایالات متحده اکنون غربالگری اضطراب را برای همه زنان بالای 13 سال توصیه می کند.

در طول معاینه ، روانشناس شما ممکن است سوابق پزشکیتان را چک کرده، یک معاینه فیزیکی انجام دهد و یا یک سری آزمایش نیز برایتان تجویز کند تا مطمئن شود علائم شما نتیجه ی بیماری جسمی خاصی نمی باشد.

روانشناس یا روانپزشک شما همچنین سوالاتی در مورد علائم شما از جمله شدت ، مدت زمان و تأثیر آنها بر عملکرد طبیعی روزانه شما خواهد پرسید. در آخر تشخیص نهایی بر اساس ارزیابی صورت گرفته در معاینات اولیه و همچنین بر اساس معیارهای موجود در DSM-5 داده می شود.

درمان پانیک اتک و اضطراب

شما چه با پانیک، چه اضطراب مداوم  و چه با هر دوی آنها دست به گریبان باشید، باید بدانید که برای آنها درمان های موثری وجود دارد. برخی از رایج ترین گزینه های درمانی شامل روان درمانی ، درمان با دارو و استفاده از استراتژی های خودیاری است . شما با کمک روانشناس خود ممکن است تصمیم بگیرید یکی یا ترکیبی از این روش ها را امتحان کنید.

روان درمانی می تواند به شما کمک کند تا علائم خود را بهتر درک کنید و همچنین راه هایی برای مدیریت این علائم و برای حل مشکلات گذشته و در نهایت تعیین مسیر آینده و ترسیم یک چشم انداز واضح تر و امیدبخش تر پیدا کنید.

داروها می توانند به شما در تخفیف و کاهش شدت علائم کمک کنند. گاهی استفاده از دارو ممکن است فقط برای یک مدت کوتاه جهت کنترل علائم حین درمان با سایر روش ها لازم باشد.

تکنیک های خودیاری ، مانند تمرینات تنفسی و آرامش تدریجی ، می توانند گزینه ای مناسبی باشند تا با استفاده از آنها مدیریت علائم را با سرعت و روش دلخواه خود انجام دهید.

کلام آخر

اضطراب و حملات پانیک می توانند زندگی روزمره شما را مختل کنند. اگر خود شما و یا دوست یا عزیزی از شما با این مشکلات دست به گریبان است، باید بدانید که کمک و درمان های مناسب در دسترس شماست و صحبت با دکتر روانشناس یا در شرایط خاص مصرف دارو در مورد علائم خود اولین قدم برای یافتن تسکین است. خوشبختانه اکثر حملات پانیک با کمک دکتر روانشناس و در شرایطی روانپزشک با تجویز دارو قابل درمان است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار