کد خبر: 1038278
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
در پی اظهارات جدید وزیر میراث فرهنگی
وزیر میراث فرهنگی درحالی وضعیت صنعت گردشگری ایران را روپا و سرحال توصیف می‌کند که آمار‌ها از وضعیت ناخوش این صنعت در دوران کرونا خبر می‌دهد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: شیوع ویروس کرونا در سال ۹۹ تیر آخری بود که به صنعت گردشگری وارد شد. از سال ۹۸ با توجه به اتفاقات متعددی که از اول سال رخ داده بود، صنعت گردشگری روز به روز حال ناخوش تری را حس می‌کرد تا اینکه اسفند ماه کرونا کاملاً صنعت گردشگری نه تنها جهان بلکه ایران را تحت تأثیر قرار داد. از آن زمان تا کنون که نزدیک به یک سال می‌شود، همیشه متولیان وزارت بهداشت مردم را از سفر و دید و بازدید منع کردند.

بسیاری از شهر‌ها با توجه به شیوع بیماری، قرمز اعلام می‌شد و تردد بین استانی امکان نداشت. سفر‌های تفریحی همانند دید و بازدید‌های خانوادگی منع شدند و جلوی برخی از تور‌ها که به صورت غیرمجاز برگزار می‌شدند گرفته شد.

در این میان، هتلداران، آژانس داران و فعالان گردشگری بیکار شدند. خیلی‌ها تا ورشکستگی پیش رفتند. به عنوان مثال حرمت الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: درآمد دفاتر خدمات مسافرتی در سطح کشور به حدود ۱۰ درصد قبل از شیوع بیماری کرونا رسیده است. پیش از شروع شیوع این بیماری حدود ۵ هزار دفاتر خدمات مسافرتی در سطح کشور فعال بودند، اما با انتشار ویروس بیماری کرونا هم اکنون بیش از ۵۰ درصد آن تعطیل شده‌اند و مابقی آن نیز با ۱۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی ایران با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا و کاهش سفر‌های هوایی و عدم استقبال از تور‌های گردشگری، لطمات جبران‌ناپذیری را به درآمد‌های دفاتر خدمات مسافرتی وارد کرده است، گفت از ۵ هزار دفتر خدمات مسافرتی در کشور ۲ هزار واحد صنفی آن در تهران متمرکز بودند که هم اکنون از ۲ هزار واحد صنفی در تهران حدود ۱۰ درصد همانند گذشته فعال هستند. کاهش فعالیت‌های گردشگری در حوزه حمل و نقل هوایی و زمینی سبب شده است که در دفاتری که ۵۰ نفر اشتغال به کار داشتن، تعداد نیروی انسانی خود را به ۵ نفر کاهش دهند و با ۱۰ درصد نیروی انسانی به کار خود ادامه دهند و در برخی از آژانس‌هایی که بیش از ۱۰۰ نفر در آن مشغول به کار بودند، تعداد نیروی انسانی خود را به حدود ۱۰ نفر کاهش داده‌اند.

حل خوب گردشگری فقط با ۷۴ گردشگر ورودی!

دفاتر فعال در حوزه تور‌های ورودی نیز بیکار شدند، چون مرز‌ها باز نبود و امکان ورود و خروج گردشگر مهیا نمی‌شد و هنوز هم این اتفاق نیفتاده است به همین دلیل اعلام شد که ایران در فصل بهار ۹۹ تنها میزبان ۷۴ گردشگر خارجی بوده است که احتمالاً آن‌ها نیز با مأموریت‌های کاری به ایران پا گذاشته اند.

بنا به گفته رئیس انجمن راهنمایان گردشگری ایران نیز نزدیک به ۱۳ هزار راهنمای گردشگری در ایران بیکار شده اند.

از طرفی مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در شهریور ماه گفته بود که گردشگری نزدیک به صفر شد و ۱۲ هزار میلیارد تومان تا مردادماه ضرر وارد شد که برای جبران آن فقط ۱۷۵ میلیارد تومان به شرط حفظ مشاغل پرداخت شد.

با وجود همه این معضلات وی، چند روز پیش در حاشیه مراسم افتتاح چند پروژه گردشگری در استان بوشهر با اشاره به اینکه کرونا ضربه بزرگی بود، گفت: با وجود این اتفاقات، حوزه گردشگری روپا و سرحال در حال پیشرفت است.

او وضعیت صنعت گردشگری را بسیار مناسب توصیف کرده، اما در ادامه و درباره وام‌هایی که فعالان گردشگری آسیب دیده از کرونا تقاضا کرده اند، آمار‌هایی داده و گفته است: تاکنون حدود هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان وام کرونایی درخواست داشته‌ایم که ۵۰۰ میلیارد تومان آن تاکنون پرداخت شده و به دست متقاضیان رسیده است و قرار شد وام‌ها تا بهمن‌ماه تمدید شود.

اینجا به نظر می‌رسد باید پرسید آیا کسی که به دلیل ضرر و زیان ناشی از کرونا، وام درخواست داده حال خوبی دارد یا فعالیتی که برایش ناچار شده تا وام بگیرد، در حال پیشرفت است.

مونسان با اشاره به اینکه هفت هزار میلیارد تومان دیگر نیز برای سال آینده در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: می‌دانیم که این اعتبارات پاسخگوی ۲۱ هزار میلیارد تومان خسارتی که وارد شده است نیست.

جالب اینجاست که وزیر میراث فرهنگی به خوبی می‌داند که این اعتبارات پاسخگوی خسارت وارد شده به فعالان این صنعت نیست، اما باز هم از سرپا بودن گردشگری سخن می‌گوید.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار