کد خبر: 1038191
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۹
رئیس جمهور روسیه از عملکرد دولت جدید آمریکا و تمدید پیمان استارت نو استقبال کرد و خواستار مهار رقابت تسلیحاتی در جهان شد.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه امروز (پنج‌شنبه) از عملکرد دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و عمل به وعده‌های انتخاباتی تقدیر کرد.

پوتین در دیدار با اعضای دائم شورای امنیت ملی روسیه گفت: اخیراً با شرکای آمریکایی خود پیمان تسلیحات تهاجمی-راهبردی «استارت ۳» را تمدید کردیم. این همان چیزی است که روسیه مدت‌ها به شرکای آمریکایی پیشنهاد می‌کرد. خوب است توجه داشته باشیم که دولت جدید به وعده‌های انتخاباتی خود در این زمینه عمل کرده است. ما از این تصمیم استقبال می‌کنیم.

او افزود: امروز پیشنهاد می‌کنم در خصوص اتخاذ گام‌هایی جدید با هدف مهار رقابت تسلیحاتی و به طور کلی کنترل تسلیحات گفتگو کنیم.

وزارت امور خارجه روسیه دیروز (چهارشنبه) اعلام کرده بود که پس از مبادله یادداشت‌هایی میان طرفین، اجرای توافق نامه تمدید پیمان محدودیت سلاح‌های تهاجمی-راهبردی استارت ۳ میان ایالات متحده و روسیه از روز سوم فوریه آغاز می‌شود.

ولادیمیر پوتین و جو بایدن در ۲۶ ژانویه نخستین مکالمه تلفنی خود را داشتند و طی آن به ویژه درباره پیمان استارت نو صحبت کردند. پس از آن، رئیس جمهور روسیه لایحه تصویب تمدید این پیمان را به دومای روسیه ارائه کرد.

پیمان استارت نو توافق کاهش تسلیحات استراتژیک دو جانبه میان آمریکا و روسیه است که روز هشتم آوریل ۲۰۱۰ (فروردین ۱۳۸۹) میان رئیس جمهور وقت آمریکا و همتای روس او در شهر پراگ، پایتخت جمهوری چک به امضا رسید. بر اساس این پیمان، دو طرف با کاهش زرادخانه هسته‌ای خود موافقت کردند.

پیمان استارت نو که آخرین و تنها پیمان کنترل تسلیحاتی باقیمانده میان آمریکا و روسیه به حساب می‌آمد در ۵ فوریه (۱۷ بهمن) به پایان می‌رسید، اما این دو کشور آن را برای ۵ سال آینده تمدید کردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار