کد خبر: 1038174
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶
به گفته منابع آگاه، فرانسوی‌ها پیشنهادات جدیدی برای حل بحران سیاسی لبنان دارند که شرط موفقیت آن‌ها ارائه راهکاری متفاوت‌تر از ابتکار قبلی پاریس در این زمینه است.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: منابع آگاه گزارش دادند، فرانسه اصرار دارد اقدامات ابتکاری خود را بعد از تشکیل دولت لبنان جهت حل بحران‌های این کشور تکمیل کند. در نشستی که روز گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه و سعد حریری داشتند بر تلاش‌های جدی فرانسه جهت رسیدگی به پرونده سیاسی لبنان تاکید شد.

در حالی که لبنانی‌ها منتظر نتایج سفر خارجی سعد حریری هستند اطلاعات جدید نشان می‌دهد که تلاش‌های فشرده منطقه‌ای- بین المللی ممکن است منجر به تسریع در روند تشکیل دولت شود.

بر اساس بیانیه دفتر حریری، نخست وزیر مکلف لبنان و امانوئل مکرون در یک جلسه دو ساعته در کاخ الیزه آخرین تحولات منطقه‌ای و تلاش‌های سعد حریری جهت بازگرداندن روابط عربی به لبنان و حمایت از این کشور در برابر چالش‌ها و بحران‌هایی که با آن روبرو است را مورد بررسی قرار دادند. در این دیدار همچنین بر تلاش‌های فرانسه و رئیس جمهور آن جهت حمایت بین المللی از لبنان برای تشکیل سریع دولتی که قادر به انجام اصلاحات لازم جهت جلوگیری از فروپاشی اقتصادی و نیز قادر به بازسازی مناطق آسیب دیده از انفجار بندر بیروت باشد، تاکید شد.

سعد حریری و امانوئل ماکرون در این دیدار درباره مشکلات داخلی لبنان که مانع تشکیل دولت شده و راهکار‌هایی که می‌تواند این چالش‌ها را کاهش دهد نیز گفتگو کردند.

منابع آگاه لبنانی در این زمینه گزارش دادند که فرانسوی‌ها پیشنهاد‌های جدی و جدیدی دارند که می‌تواند موانع تشکیل دولت را برطرف کند؛ ضمن اینکه شرط موفقیت فرانسه در این زمینه به روشی که پاریس ارائه خواهد داد، بستگی دارد.

این منابع درباره طرح قبلی پاریس برای نجات لبنان که موفقیت زیادی به دست نیاورد اظهار داشتند، طرح مذکور منافع سعد حریری را مد نظر قرار داده بود و به شکل یک طرفه از مطالبات وی در رابطه با ساختار دولت، تعداد وزارتخانه‌ها، توزیع پست‌های حاکمیتی و انتخاب اسامی وزرا حمایت می‌کرد و اگر پیشنهادات جدید فرانسوی‌ها نیز بر همین مبنا باشد مجددا محکوم به شکست خواهد بود.

این در حالی است که فضای داخلی لبنان کاملا مبهم بوده و نشان دهنده تحولاتی که گره کور بحران تشکیل دولت را باز کند نیست و اغلب نیرو‌های سیاسی این کشور معتقدند، این بحران به مدت طولانی ادامه خواهد داشت. منابع داخلی لبنان بر این باورند که سعد حریری برای حل پرونده تشکیل دولت از یک کشور به کشور دیگر سرگردان شده؛ در حالی که راه حل نهایی در داخل لبنان است.

منابع سیاسی لبنان اعلام کردند، تماسی که سعد حریری با «ولید جنبلاط» رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه اخیراً برقرار کرده حامل چیزی نبود که بتوان به آن اعتماد کرد؛ ضمن اینکه هنوز هم تماسی از پاریس با کاخ ریاست جمهوری لبنان گرفته نشده و حتی اگر این اتفاق هم بیفتد راه حل نهایی، رایزنی مستقیم حریری با عون خواهد بود و نه از طریق واسطه‌ها.

از سوی دیگر منابع جریان المستقبل در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر اینکه حریری به پیشنهاد فرانسه تعداد وزرای دولت آینده را از ۱۸ به ۲۰ افزایش خواهد داد با تکذیب این خبر اظهار داشتند که تاکنون هیچ تغییری در روند تشکیل دولت حاصل نشده است.

علاوه بر آن منابع مربوطه درباره ایده‌های مختلفی که برای همگرایی دیدگاه‌ها میان طرف‌های درگیر در پرونده تشکیل دولت لبنان مورد بحث قرار گرفته است اظهار داشتند که یکی از این ایده‌ها دعوت حریری و «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی برای حضور در یک نشست با هدف آشتی در فرانسه است، اما فرانسوی‌ها از طریق منابعی مطلع شدند که این اقدام امکان‌پذیر نیست.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار