کد خبر: 1038120
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
عراقچی:
معاون وزیر خارجه ایران در واکنش به شرط‌گذاری‌های آمریکا برای جمهوری اسلامی تأکید کرد که اگر سیاست دولت بایدن بازگشت به برجام است، قطعاً باید تحریم‌های ایران را بردارد و به پایبندی کامل بازگردد.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با شبکه «سی جی تی ان» چین در واکنش به مصاحبه اخیر «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده با شبکه «سی بی اس» و منوط کردن لغو تحریم‌ها به توقف فعالیت‌های غنی‌سازی ایران گفت که ایالات متحده طرفی است که باید گام اول را بردارد.

وی در خصوص گافی که بایدن در این مصاحبه در خصوص توقف فعالیت‌ غنی‌سازی ایران داده بود، گفت: «همانطور که می‌دانید گفته‌های وی بعد از مدتی توسط منابع دیگر اصلاح شد و گفتند که منظور او از غنی‌سازی در حقیقت غنی‌سازی فراتر از محدودیت‌های برجام بوده است اما در خصوص سؤالی که مطرح کردید و ترتیب بازگشت تمامی اعضای برجام به پایبندی کامل، باید بگویم که اوضاع و شرایط کامل شفاف است، این ایران نبود که برجام را ترک کرد، بلکه آمریکا بود که چنین اقدامی کرد. ایالات متحده تصمیم گرفت که به مشارکت خود در برجام پایان دهد، آنها میز مذاکرات را ترک کردند و تحریم‌ها را مجدد وضع کردند و حتی تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کردند بنابراین اگر سیاست آنها بازگشت به برجام و تبدیل شدن به عضوی از این توافق است،قطعاً باید تحریم‌ها را لغو کنند و به پایبندی کامل بازگردند».

عراقچی درباره گام‌های برجامی ایران در جهت کاهش تعهداتش ذیل این توافق هسته‌ای توضیح داد: «آنچه که ما انجام دادیم، قطعاً جبران و اصلاح تخطی ایالات متحده از این توافق و علیه وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران بود. همانطور که گفتم، کاهش تعهدات ایران در حقیقت یک اقدام جبرانی و راه چاره بر اساس پاراگراف 36 برجام بود».

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران سپس تأکید کرد: «بنابراین فکر می‌کنم اگر از روی عقل و منطق وضعیت را در نظر بگیرید، همه خواهند گفت که این آمریکا است که باید اول (به تعهدات برجامی) بازگردد. هر زمان که بازگردند و تحریم‌های ایران را لغو کنند و ما تأیید کنیم که تحریم‌ها دیگر وجود ندارد، ما آمادگی داریم خیلی سریع به طور کامل به تعهدات برجامی بازگردیم ».

مجری شبکه سی جی تی ان در پاسخ به سؤال عراقچی ادامه داد که به نظر می‌رسد معمای «مرغ و تخم‌مرغ» در این مسئله مطرح است که معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سؤال گفت: «از نظر من اصلا معمای مرغ و تخم مرغ مطرح نیست. آنها برجام را ترک کردند، در چهار سال گذشته، تحریم‌هایی را علیه ما تحمیل کردند حالا اگر فکر می‌کنند که برجام توافق خوبی است و می‌خواهند به آن بازگردند، قطعاً باید به تعهداتشان بازگردند و سپس ایران نیز (تعهداتش) را دنبال خواهد کرد».

عراقچی در پاسخ به سؤالی درباره تصمیم بایدن برای وارد کردن مسئله برنامه موشکی ایران و دیگر مسائل منطقه‌ای به مذاکرات احتمالی با جمهوری اسلامی ایران درباره برجام گفت: «به هیچ عنوان ما چنین چیزی را نمی‌پذیریم. برجام تنها درباره برنامه هسته‌ای ایران است و دو ستون دارد: محدودیت بر برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ما در قبال لغو تحریم‌ها. همین».

معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: «ما در خصوص هیچ موضوع دیگری (غیر از برنامه هسته‌ای ایران) مذاکره نکردیم. وقتی ما در خصوص توافق هسته‌ای مذاکره کردیم و تنها یک هدف داشت و این تصمیم تمامی طرف‌ها بود. وقتی با چین، روسیه، کشورهای اروپایی (آلمان، فرانسه، انگلیس) و ایالات متحده مذاکره کردیم، همگی برای یک دلیل تصمیم‌گیری کردیم که وارد موضوعات دیگر به جز مسئله برنامه هسته‌ای ایران نشویم و به همین دلیل برجام یک موفقیت بود».

عراقچی سپس تأکید کرد: «ما آمادگی تعامل در هیچ موضوع دیگری (به غیر از موضوع هسته‌ای ایران) را نداریم، خواه مسائل منطقه‌ای باشد و خواه توانمندی‌های دفاعی ما، به خصوص آنکه ایالات متحده اثبات کرد که طرف ناشایستی در مذاکرات است و کشورهای اروپایی نیز ثابت کردند که قادر به عمل به وعده‌های خود نیستند».

معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره بدعهدی طرف‌های اروپایی و آمریکایی برجام گفت: «متأسفانه برجام به تجربه بدی برای مردم ایران تبدیل شد. ثابت کرد که آنها نمی‌توانند به وعده‌هایی که کشورهای غربی می‌دهند، اعتماد کنند».

عراقچی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات اخیر «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره مصوبه‌های مجلس شورای اسلامی ایران در خصوص برجام گفت: «من فکر می‌کنم که مصوبه‌ مجلس شورای اسلامی کاملاً شفاف است. مجلس در حقیقت به دولت دستور فوری آغاز غنی‌سازی 20 درصد را داده است. این اقدامی بوده است که ما یک ماه پیش انجام دادیم

منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
0
0
دادگاه احمد عراقچی جی شد؟!!!....
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
0
1
به همین خیال باش . مردم را 8 ساله فریب میدهید . منتظر جواب سخت مردم باشید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار