کد خبر: 1038105
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹
یک مقام وزارت خارجه انگلیس در واکنش به تصمیم آمریکا برای تعلیق فروش سلاح به ریاض گفت که لندن طبق مجوز‌های قبلی به فروش سلاح ادامه می‌دهد.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: مقامات دولت انگلیس از پیوستن به آمریکا در تعلیق فروش سلاح به عربستان سعودی امتناع کردند و گفتند لندن در این خصوص خودش تصمیم‌گیری می‌کند.

هفته گذشته «جو بایدن» مدعی شد فروش تسلیحات به عربستان سعودی را که یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش بود، تعلیق کرده است.

به گزارش روزنامه «گاردین» انگلیس، روز دوشنبه وزیر مسئول انگلیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا گفت متوجه بازنگری آمریکا شده و مدعی شد مجوز‌های فروش تسلیحات انگلیس با احتیاط زیادی صادر شده تا اطمینان حاصل شود که قوانین حقوق بشری را نقض نمی‌کنند.

وی در ادامه ادعاهایش، علیرغم استفاده از تسلیحات انگلیسی برای کشتن غیرنظامیان یمنی در جنگ ریاض علیه این کشور فقیر، گفت: تصمیماتی که آمریکا در ارتباط با فروش سلاح می‌گیرد، تصمیمات این کشور است و بریتانیا مسئولیت صادرات تسلیحات خود را بسیار جدی برعهده می‌گیرد و ما به ارزیابی همه مجوز‌های صادرات تسلیحات مطابق با ضوابط دقیق صدور آن‌ها ادامه می‌دهیم.

طبق این گزارش، عربستان سعودی سهم ۴۰ درصدی از میزان فروش تسلیحات انگلیس را بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ به خود اختصاص داده است.

«توبیاس الوود» رئیس محافظه‌کار کمیته دفاعی پارلمان انگلیس در این خصوص در جلسه پارلمان از لندن خواست خود را با نزدیکترین متحد امنیتی‌اش هماهنگ کند و صادرات تسلیحات مرتبط با جنگ را پایان دهد. وی گفت: بازنگری آمریکا مورد استقبال است و ما را در اولین آزمون بزرگ درباره معنای عملی انگلیس جهانی قرار می‌دهد. تعلیق فروش سلاح از سوی آمریکا به منظور ایجاد شرایط برای مذاکرات صلح است.

«لیزا نندی» وزیر خارجه دولت سایه انگلیس هم به نمایندگان مجلس گفت: تجارت تسلیحات انگلیس و حمایت فنی باعث تداوم جنگ در یمن می‌شود. تصمیم آمریکا درباره (تعلیق) فروش تسلیحات، انگلیس را به طور خطرناکی با متحدانش ناهماهنگ می‌کند و آن را به طور فزاینده منزوی می‌سازد.

وی تاکید کرد انگلیس نمی‌تواند همزمان هم نقش صلح آفرین و هم تامین کننده سلاح در این جنگ را ایفا کند.

پیشتر «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت رئیس جمهور آمریکا حمایت این کشور از عملیات‌های تهاجمی در یمن را متوقف می‌کند.

جو بایدن نیز پنجشنبه در سخنرانی خود با انتقاد از اوضاع انسانی در یمن ادعا کرد که دولت او تلاش دارد جنگ در این کشور را متوقف کند و از تیم ویژه خود در غرب آسیا خواسته برای حصول آتش‌بس در یمن اقدام کند.

با این حال، برخی کارشناسان و ناظران معتقدند که پس از سخنان پنج‌شنبه هفته گذشته «جو بایدن» در خصوص جنگ یمن و توقف فروش سلاح‌های تهاجمی به ائتلاف سعودی، به نظر می‌رسد که این سخنان نشان از عزم کافی برای پایان جنگ یمن ندارد و صرفا در راستای آرام کردن اوضاع است.

ائتلاف سعودی-اماراتی نزدیک به شش سال یمن را زیر بمباران و موشک‌باران خود گرفته، با محاصره همه جانبه، گرسنگی و کمبود منابع درمانی به مردم یمن تحمیل کرده و به کشتار زنان و کودکان این کشور ادامه می‌دهد.

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. ۲۲ میلیون نفر که ۷۵ درصد جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، ۸.۴ میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار