کد خبر: 1038014
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۵
مسئول بسیج سازندگی خراسان‌شمالی در گفتگو با «جوان»:
تا جایی که ما اطلاع داریم بخش خصوصی در استان ۷۲ پروژه جهش تولید و بخش دولتی ۹ پروژه جهش تولید را در دست دارند که با اجرایی شدن آن‌ها رونق اقتصادی شتاب می‌گیرد. از مجموع پروژه‌های جهش تولید ۳۷ پروژه در بخش کشاورزی، ۳۳ پروژه در بخش صنعت و معدن، هشت پروژه در حوزه میراث فرهنگی، یک پروژه در بخش شرکت برق و دو پروژه در حوزه بسیج سازندگی است. پروژه‌های بسیج سازندگی با عنوان دهکده بسیج در سطح روستا‌ها با محوریت محرومیت‌زدایی است که ۴۱ پروژه در زیربخش‌های مختلف دارد.
حوريه ملكی
سرویس ایران جوان آنلاین: خراسان‌شمالی از جمله استان‌هایی به شمار می‌آید که نامش با نیازمندی‌ها و محرومیت‌ها گره خورده است. استانی که سپاه و بسیج و گروه‌های جهادی با برنامه‌ریزی و ارائه طرح‌های کارآفرینی و اشتغالزایی در صدد بازگرداندن رونق و پیشرفت و شکوفایی به آن هستند. به سراغ دانیال نقویان، مسئول بسیج سازندگی سپاه جوادالائمه (ع) خراسان‌شمالی رفتیم تا در گفت‌وگویی علاوه بر آگاهی از برنامه‌ها و اقداماتشان در دهه فجر با کار‌های صورت گرفته از طرف این سازمان در جهت جهش تولید و انجام پروژه‌های اقتصاد مقاومتی هم آشنا شویم.

از دهه فجر و برنامه‌هایتان برای این ایام شروع کنیم که چه اقداماتی صورت گرفته است؟

با آغاز ایام دهه فجر توزیع ۴ هزار بسته معیشتی در قالب رزمایش کمک مؤمنانه در خراسان‌شمالی در دستور کار قرار گرفت و از روز گذشته و با برگزاری مراسم نمادین این طرح با حضور مسئولان در محل مصلی بزرگ امام خمینی (ره) شهرستان بجنورد، تقسیم آن‌ها در بین نیازمند و افراد متضرر از کرونا شروع شده است. در این مرحله از رزمایش، هر بسته به ارزش حدود ۵۰۰ هزار تومان است و باید اعلام کنم که از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بیش از ۱۲۵ هزار بسته معیشتی بین افراد نیازمند استان توزیع شده است.

آیا در این ایام پروژه‌هایی داشته‌اید که در راستای محرومیت‌زدایی، به بهره‌برداری رسیده باشد؟

بله. با آغاز بهمن ماه طرح‌های زیادی آغاز شد که هنوز به نتیجه نرسیده‌اند. البته با شروع دهه فجر به همت سپاه و بسیج، ۶۹ پروژه عمرانی محرومیت‌زدایی در قالب پروژه‌های کوچک عام‌المنفعه در استان به بهره‌برداری رسید که در حال حاضر مردم از خدمات آن‌ها استفاده می‌کنند. همچنین ۱۳ واحد مسکونی برای نیازمندان کلنگ‌زنی شد که جهت ساخت هر واحد بیش از ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است. ۵۲ پروژه عام‌المنفعه نیز در خراسان‌شمالی در هفته بسیج به بهره‌برداری رسید. این پروژه‌ها با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان از محل قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه افتتاح شدند.

در زمینه اشتغالزایی چه کار‌هایی انجام شده است؟

راه‌اندازی سه کارگاه خیاطی کمک خوبی برای اشتغالزایی برای زنان بود. هر یک از این کارگاه‌ها با اعتبار حدود ۹۰ میلیون تومان راه‌اندازی شد که این بودجه از محل قرارگاه خاتم تأمین شده است. کارگاه‌ها در شهرستان‌های راز و جرگلان، بجنورد و اسفراین دایر شده و برای ۶۰ نفر در این کارگاه‌ها به صورت مستقیم ایجاد اشتغال شده و در دو شیفت مشغول فعالیت هستند.

چندی پیش اعلام شد سپاه خراسان‌شمالی در زمینه اقتصاد مقاومتی کار‌هایی انجام داده است. در این مورد بفرمایید.

سپاه استان ۴۱ پروژه برای جهش تولید آماده کرد که این پروژه‌ها شامل توسعه پروژه‌های مردمی پایگاه اقتصاد مقاومتی بسیج و محرومیت‌زدایی در روستا‌ها و نوار مرزی است. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به طرح پرورش مرغ بومی، گیاهان دارویی، کشت زعفران، پرورش بوقلمون، دستگاه ابریشم‌کشی، دستگاه عصاره‌گیری آب انگور و رب گوجه فرنگی، دستگاه جوجه‌کشی، زنبورداری، بسته‌بندی زعفران، بسته‌بندی ترشی و شوریجات، بسته‌بندی عسل و ژل رویال، تولید شیرینی و کیک و کلوچه، تولید سمنو، پرورش ماهی گرمابی، فرآورده‌های لبنی و فرآوری بسته‌بندی گیاهان دارویی اشاره کرد. دهکده‌های پرورش زنبور عسل، تولید گیاهان دارویی، پرورش قارچ، دهکده ایجاد باغ الگوی درختان اصلاح شده و هسته‌دار و دانه دار، خزانه کشت نهال باغات هسته‌دار و دانه‌دار، گلخانه، پرورش بوقلمون، کارگاه ماهی زینتی، کانال انتقال آب، دهکده پمپاژ آب، دهکده ایجاد استخر، تکمیل و تجهیز سالن آموزش کمک به به‌زراعی سه محصول استراتژیک کشاورزی، منطقه قدس اسفراین پرورش مرغ تخمگذار، دهکده قدس پرورش شترمرغ، قدس اسفراین پرورش بلدرچین، قدس توسعه باغات الگویی و دهکده قدس پرورش بوقلمون از دیگر پروژه‌ها در راستای جهش تولید در خراسان‌شمالی است. لازم به ذکر است که هر کدام از پروژه‌ها در چندین نقطه و شهرستان تکرار و انجام خواهد شد. ۵۰۵ میلیارد ریال اعتبار شامل اعتبارات ملی، استانی، تسهیلات سرمایه در گردش و تسهیلات ثابت برای اجرای این پروژه‌ها پیش‌بینی شده است. در مجموع باید بگویم بحث جهش تولید و انجام پروژه‌هایی در راستای اقتصاد مقاومتی اولویت اول و هدف سپاه استان و زیرمجموعه است.

آیا سازمان‌ها و نهاد‌های دیگر برای رونق استان همکاری می‌کنند؟

تا جایی که ما اطلاع داریم بخش خصوصی در استان ۷۲ پروژه جهش تولید و بخش دولتی ۹ پروژه جهش تولید را در دست دارند که با اجرایی شدن آن‌ها رونق اقتصادی شتاب می‌گیرد. از مجموع پروژه‌های جهش تولید ۳۷ پروژه در بخش کشاورزی، ۳۳ پروژه در بخش صنعت و معدن، هشت پروژه در حوزه میراث فرهنگی، یک پروژه در بخش شرکت برق و دو پروژه در حوزه بسیج سازندگی است. پروژه‌های بسیج سازندگی با عنوان دهکده بسیج در سطح روستا‌ها با محوریت محرومیت‌زدایی است که ۴۱ پروژه در زیربخش‌های مختلف دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار