کد خبر: 1038002
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۹
انتخاب بهترین فیلم برای اعطای سیمرغ در جشنواره سی‌و‌نهم فجر چالشی جدی و مهم محسوب می‌شود چراکه به نظر می‌رسد به دلیل نقصان در هر کدام از آثار هیچ‌کدام از فیلم‌های حاضر در این دوره را نمی‌توان لایق دریافت بهترین فیلم دانست.
جواد محرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: سختگیری جشنواره فیلم فجر در اعطای سیمرغ بهترین فیلم می‌تواند در بالا رفتن کیفیت آثار در سال‌های بعد تأثیرگذار باشد، با این حال داوران در این دوره از جشنواره چهار اثر را در بخش بهترین فیلم نامزد کرده‌اند که به نظر می‌رسد بهتر است با وجود قابلیت‌های مختلف سینمایی هر کدام از این آثار به دلیل نقصان‌هایی که در فیلمنامه دارند به هیچ کدام سیمرغ این رشته تعلق نگیرد.

در میان لیست نامزد‌های بهترین فیلم جشنواره سی‌و‌نهم فجر نام فیلم‌های «زالاوا»، «یدو»، «ابلق» و «بی‌همه‌چیز» به چشم می‌خورد. فیلم یدو با نامزدی در ۱۴ رشته پیشتاز است؛ فیلمی که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آن را ساخته و درباره مقاومت یک خانواده با محوریت یک مادر و پسرش در برابر ارتش بعث عراق در آبادان است و کارگردانی آن را مهدی جعفری عهده‌دار بوده است؛ فیلمسازی که دو سال پیش با فیلم ۲۳ نفر در جشنواره فجر، سیمرغ بخش نگاه ملی را دریافت کرد. در سویی دیگر ابلق با ۹ رشته پس از یدو و بی‌همه‌چیز قرار دارد. کارگردان ابلق نرگس آبیار است که این اثر را با موضوع تجاوز جنسی و سکوت زنان از ترس که بیشتر مسئله و دغدغه این سال‌های زنان غربی است و در جامعه ایران مسئله‌ای جدی نیست، ساخته است. از سویی دیگر فیلم بی‌همه‌چیز که برخی از آن به عنوان توهینی آشکار به مردم یاد می‌کنند در ۱۳ رشته نامزد سیمرغ است. این فیلم را محسن قرایی ساخته و پرویز پرستویی به همراه هدیه تهرانی و هادی حجازیفر در آن ایفای نقش می‌کنند. فیلم زالاوا به کارگردانی ارسلان امیری دیگر فیلمی است که در این دوره از جشنواره فجر در ۱۰ رشته برای دریافت سیمرغ نامزد شده است.

کم‌لطفی به «تک‌تیرانداز».

اما به نظر می‌رسد داوران جشنواره سی‌و‌نهم نسبت به فیلم دفاع مقدسی تک‌تیرانداز کم‌لطفی نشان داده‌اند چراکه این فیلم تنها در سه رشته فرعی نامزد شده و این در حالی رقم می‌خورد که فیلم علی غفاری دست‌کم می‌توانست در بخش‌های فنی و تکنیکی بیشتری نامزد باشد چراکه از قابلیت‌های سینمایی زیادی بهره‌مند است.

«مصلحت» در ۷ رشته نامزد است

در میان آثار دیگر جشنواره فجر، فیلم سینمایی مصلحت در حالی در هفت رشته نامزد دریافت سیمرغ از جشنواره فجر شده که داوران این فیلم را حتی در یک بخش اصلی واجد نامزدی ندانسته‌اند. مصلحت سوژه‌ای سیاسی دارد که محمدرضا شفاه تهیه‌کننده آن است؛ سینماگری که پیش از این با فیلم «دیدن این فیلم جرم است» در جشنواره فجر حضور داشت. فیلم مصلحت به لحاظ تم و موضوع و نیز پرداخت فیلمنامه و کارگردانی به مراتب از دو فیلم سابق این تهیه‌کننده جلوتر است و برای کارنامه سینمایی وی یک حرکت رو به جلو محسوب می‌شود؛ اثری که حتی می‌توانست در میان نامزد‌های بهترین فیلم هم قرار بگیرد. موضوع عجیب درباره رشته‌هایی که این فیلم در آن‌ها نامزد شده، بازیگری مرد است که وحید رهبانی، بازیگر نقش اصلی این فیلم به جای حضور در لیست بهترین بازیگر نقش اول مرد در میان نامزد‌های نقش مکمل انتخاب شده است. حضور نازنین فراهانی در بین نامزد‌های بهترین بازیگر مکمل زن نیز قابل توجه است. فراهانی بازی چشمگیری در این فیلم ارائه داده است. مصلحت را چه به لحاظ سینمایی و چه به لحاظ انتخاب سوژه و پرداخت محتوایی می‌توان فیلمی قابل دفاع دانست؛ اثری که می‌تواند در گیشه نیز موفق عمل کند.

پرویز پرستویی باز هم نامزد است

غیر از بخش‌های اصلی بهترین فیلم، فیلمنامه و کارگردانی و نیز بهترین فیلم از نگاه تماشاگران دو رشته بهترین بازیگر نقش اول مرد و زن برای علاقه‌مندان سینما دارای اهمیت ویژه‌ای است. امسال و در این دوره از جشنواره پرویز پرستویی برای فیلم بی‌همه‌چیز، نوید پورفرج برای فیلم زالاوا، محسن تنابنده برای فیلم روزی روزگاری آبادان، میلاد صویلوی برای فیلم یدو، رضا عطاران برای فیلم روشن و امیر نوروزی برای فیلم مامان نامزد دریافت سیمرغ شده‌اند و در رشته بهترین بازیگر نقش اول زن رؤیا افشار برای فیلم مامان، ستاره پسیانی برای فیلم یدو، الناز حبیبی برای فیلم رمانتیسم عماد و طوبی، ملیسا ذاکری برای فیلم ستاره‌باز، الناز شاکردوست برای فیلم ابلق و نازنین فراهانی برای فیلم مصلحت جهت دریافت سیمرغ نامزد هستند.

۴ فیلم پیش از نوروز روانه اکران می‌شوند

دبیر شورای صنفی نمایش از برنامه‌ریزی برای اکران چهار فیلم سینمایی، پس از جشنواره فیلم فجر و در ماه‌های بهمن و اسفند خبر داد.

مرتضی شایسته درباره جزئیات جلسه دیروز شورای صنفی نمایش با تشکر از دست‌اندرکاران سینمای ایران و جشنواره فجر برای رعایت پروتکل‌ها و برپایی این رویداد سینمایی به ایسنا گفت: با توجه به شرایطی که برای اکران فیلم‌ها در زمان جشنواره فجر وجود داشت، ما نیز این روند را از این پس ادامه می‌دهیم و دو فیلم «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت و «آنجا هم باران می‌بارد» به کارگردانی نادر طریقت از ۲۳ بهمن‌ماه اکران می‌شوند.

او افزود: همچنین فیلم «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد از ۲۹ بهمن و فیلم «آن شب» کوروش آهاری از ششم اسفند ماه روانه اکران خواهد شد.

وی اضافه کرد: سینما‌ها همچنان بر رعایت پروتکل‌ها تأکید دارند و تمهیداتی که برای تضمین فروش سینما‌ها در نظر گرفته شده بود تا آخر اسفندماه همچنان برقرار است.

او درباره برنامه‌ریزی برای اکران نوروزی سال جدید هم گفت که در این باره هفته آینده تصمیم‌گیری خواهد شد.

از سویی دیگر علی سرتیپی درباره اینکه با توجه به شکسته شدن سد حضور مخاطب در سینما‌ها همزمان با جشنواره فجر، آیا امیدوار است این روند با استقبال بیشتر از سوی مردم در اکران عمومی ادامه پیدا کند، به ایسنا گفت: فکر می‌کنم با توجه به فیلم‌ها مردم استقبال خوبی داشته باشند، اما یکی از مشکلات بزرگ ما ساعت عبور و مرور است و اگر منع رفت و آمد تا قبل از ساعت ۲۱ برداشته می‌شد، اتفاق‌های بهتری می‌توانست بیفتد و آن وقت بدون کمک ارشاد هم می‌توانستیم جلو برویم، اما از آنجا که با توجه به محدودیت ساعت، سانس‌های کمتری هم خواهیم داشت، قطعاً لازم است ارشاد در اکران عمومی فیلم‌ها کمک کند.
دفتر فیلمیران که مسئولیت پخش چند فیلم جشنواره امسال را نیز برعهده دارد، گویا در صورت مهیا بودن شرایط، فیلم «بی‌همه‌چیز» را به کارگردانی محسن قرایی در نوروز سال ۱۴۰۰ اکران می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار