کد خبر: 1037849
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۰
رئیس‌جمهور امریکا همچنان از بیم اقدامات پیش‌بینی نشده سلفش، خواستار جلوگیری از دسترسی ترامپ به اطلاعات مهم است. اخباری از فعالیت ترامپ در یکی از شبکه‌های اجتماعی و مشاهده یک نیروی پلیس که نماد‌هایی را در حمایت از ترامپ روی لباس فرم خود داشته است، ابعاد نگرانی جو بایدن را بیش از پیش مشهود می‌کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: وحشت از آنچه دونالد ترامپ حتی پس از خروج از کاخ سفید انجام می‌دهد، همچنان دست از سر دولت جدید امریکا برنداشته است. یکی از نگرانی‌های جو بایدن این است که ترامپ به گزارش‌های اطلاعاتی مهم دسترسی داشته باشد. او در تازه‌ترین گفت وگوی خود با شبکه سی‌بی‌اس با اشاره به رفتار ناپایدار رئیس‌جمهور پیشین از جمله فراخواندن هوادارانش برای حمله به کنگره، گفت که از دید وی ترامپ نباید به گزارش‌های اطلاعاتی دسترسی داشته باشد. روزنامه واشنگتن‌پست روز یک شنبه بیانیه‌ای را از جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید منتشر کرد با این مضمون که «رئیس‌جمهور نگرانی خود را درباره اینکه ترامپ هنوز به اطلاعات حساس دسترسی دارد، ابراز کرده است، اما به تیم اطلاعاتی خود کاملاً اعتماد دارد که اگر ترامپ خواستار گزارش شد، چگونه این اطلاعات مهم به او ارائه شود.» البته همچنان مشخص نیست چه زمانی درباره تداوم یا قطع دسترسی ترامپ به گزارش‌های اطلاعاتی تصمیم‌گیری می‌شود.

حضور ترامپ در شبکه اجتماعی گب

اندرو توربا، مدیرعامل شرکت گب، گزارش‌ها درباره استفاده ترامپ از این شبکه اجتماعی را رد کرده است، اما شواهد نشان می‌دهد، ترامپ که در پی آشوب ششم ژانویه (۱۷ دی) از شبکه‌های اجتماعی توئیتر و فیس‌بوک رانده شده بود، پس از مدتی سکوت به استفاده از شبکه اجتماعی گب روی آورده است. او در اولین مطلب خود، با انتشار نامه وکلایش به دعوت جیمی راسکین، عضو کنگره، برای شهادت دادن در جلسه استیضاحش پاسخ داد. بروس کستر و دیوید شون، وکلای ترامپ در نامه خود، نامه راسکین را آخرین نمایش وی خوانده و نوشته‌اند: «نامه شما فقط آنچه را برای همه مشخص است ثابت می‌کند و آن این است که شما نمی‌توانید اتهامات خود را علیه چهل و پنجمین رئیس‌جمهور امریکا که اکنون یک شهروند عادی است، ثابت کنید.» در ادامه این نامه آمده است: «استفاده از قانون اساسی برای انجام یک استیضاح ادعایی بسیار جدی‌تر از آن است که بخواهید این بازی‌ها را انجام دهید.»

راسکین، دادستان اصلی استیضاح در مجلس نمایندگان، در نامه‌اش نوشته بود: «اگر ترامپ از شهادت دادن خودداری کند، کنگره حق دارد در دادگاه ثابت کند که امتناع او از شهادت درباره اقداماتش در ششم ژانویه ۲۰۲۱ -روز حمله به کنگره- نتیجه کاملاً عکسی دارد.»

پلیس حامی ترامپ

روز جمعه و در پی تجمعی از حامیان کمپین «جان سیاهپوستان اهمیت دارد» در شهر نیویورک، نیرو‌های پلیس به محل این تظاهرات اعزام شدند. در ویدئو‌های منتشر شده، تصویر یک مأمور پلیس دیده می‌شود که روی لباس فرم او برچسب‌های هواداران ترامپ دیده می‌شود. یکی از این برچسب‌ها جمجمه‌ای با مدل موی معروف ترامپ است و روی برچسبی دیگر با همین تصویر، نوشته شده: «عظمت را به مجریان قانون برگردان.»

انتشار تصاویر این پلیس حامی ترامپ، واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشت. شماری از کاربران، استفاده از هرگونه برچسب سیاسی روی لباس فرم پلیس را اقدامی خلاف قانون دانسته‌اند. برخی دیگر نیز این مأمور پلیس را فردی «سفیدبرترپندار» و «عضو ارتش ترامپ» خطاب کرده‌اند.

کمیسیونر پلیس نیویورک در حساب توئیتری خود به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت که مأموران پلیس باید برای حفظ اعتماد عمومی و حفظ توانایی در انجام وظیفه، هنگام انجام مأموریت هیچ‌گونه نشانی را که حاکی از مواضع سیاسی باشد، با خود حمل نکنند.

در نهایت پلیس نیویورک نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این مأمور به خاطر استفاده از برچسب سیاسی، تحت تنبیهات اولیه قرار گرفته و تحقیقاتی در این زمینه آغاز شده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار