کد خبر: 1037575
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۴
با رفتن ترامپ ادبیات اروپا و امریکا کاملاً تنظیم شده است. اروپا اگرچه ظاهراً می‌خواهد نقش میانجی امین را بازی کند، اما هدف نهایی راضی کردن ایران به بازگشت به برجام قبل از امریکا و گرفتن امتیاز آوردن همراه با منت و تأخیر دولت بایدن به برجام محتضر به صورت وادار کردن ایران به پذیرش آغاز فرایند برجام‌های موشکی و منطقه‌ای است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در یک سخنرانی در اندیشکده شورای آتلانتیک گفت: «من هر کاری را که در توانم هست انجام خواهم داد تا از اقدام طرف امریکایی برای تعامل دوباره و وارد شدن به یک گفت‌وگوی پرچالش حمایت کنم.»

ماکرون افزود: «من تلاش می‌کنم که یک میانجی امین و یک میانجی متعهد در این گفتگو باشم.»

ماکرون در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ هم مدعی تلاش برای میانجیگری میان ایران و امریکا بود، اما در واقع با طرح لزوم گسترش برجام به مسائل موشکی و منطقه‌ای در همان دوران در حال اجرای نقش کارگزار ترامپ تحت پوشش میانجی بود.

فرانسه همچنین با خروج امریکا از برجام یکی از مدعیان راه‌اندازی سازوکار حمایت از مبادلات تجاری میان ایران و اروپا اینستکس (INSTEX) بود که دو سال بعد از ادعاهای‌شان در نهایت در ژانویه ۲۰۱۹ توسط کشور‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا در پاریس، به صورت نمایدن افتتاح شد و در ۳۱ مارس ۲۰۲۰ نخستین و تنها تراکنش از طریق اینستکس برای رساندن کمک‌های پزشکی به بیماران بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ انجام شد.

کارشناسان معتقدند که پاریس در عمل به عنوان عامل امریکا ایفای نقش می‌کند و با تعیین شروط ناممکن برای میانجیگری می‌خواهد هم از منافع ژست میانجیگری بهره ببرد و در عین حال امکان هرگونه مذاکره درباره برجام را از بین ببرد و در واقع هدف بایدن و ماکرون تداوم وضعیت تحریمی علیه ایران تا زمان پذیرش شروط غربی‌ها است.

رئیس‌جمهور فرانسه در عین حال گفته است در رابطه با ایران باید راهی برای مذاکره درباره مسائل مرتبط با عربستان سعودی و اسرائیل نیز پیدا شود. این نشان می‌دهد پاریس و واشنگتن منظورشان از مذاکرات منطقه صرفاً مسائل سوریه یا یمن نیست و هدف تغییر یکی از شاخص‌های سیاست جمهوری اسلامی در مبارزه با صهیونیسم است.

طرح تروئیکای اروپا

خبرگزاری رویترز به نقل از چهار منبع آگاه گزارش داده است که وزیران خارجه آلمان، فرانسه و بریتانیا به زودی در جلسه مشترکی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه جدید امریکا گزینه‌ها برای احیای برجام را به بحث می‌گذارند. بایدن در سخنرانی روز پنج شنبه خود درباره سیاست خارجی‌اش به اختلافات هسته‌ای میان ایران و امریکا نپرداخت.

چند روز پیش محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، گفته بود اروپا می‌تواند برای هماهنگی اقدامات ایران و امریکا و «بازگشت همزمان» به شرایط قبلی نقش ایفا کند.

چند منبع دیپلماتیک گفته بودند این نشست دیروز برگزار می‌شود و برخی هم از برگزاری آن ظرف این هفته خبر می‌دهند.

براساس این گزارش، این نشست به صورت آنلاین برگزار خواهد شد و احتمالاً مسائل دیگری را هم در بر خواهد گرفت. یک دیپلمات ارشد اروپایی به رویترز گفته است: «ما از صفر شروع نمی‌کنیم. مؤلفه‌های روند لازم برای بازگشت به توافق را می‌دانیم و بعد می‌توانیم روی یک توافق عمیق‌تر کار کنیم.»

وب‌سایت خبری-تحلیلی اکسیوس در امریکا به نقل از منابع آگاه گزارش کرده است که کاخ سفید برای بررسی مسائل ایران جلسه سطح بالای شورای امنیت ملی امریکا را برگزار خواهد کرد. خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی و غربی نوشته بریتانیا، فرانسه و آلمان پیشنهاد داده‌اند ایران در ازای برخورداری از مزایای اقتصادی به پایبندی به توافق هسته‌ای بازگردد. رویترز نوشته هنوز مشخص نیست که امریکا رفع تحریم‌ها علیه ایران را بدون آنکه ایران نخست به توافق پایبند شود بپذیرد.

این خبر ساعاتی بعد از آن منتشر شد که «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی امریکا گفت دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور جدید امریکا در حال انجام رایزنی‌هایی با فرانسه، آلمان و انگلیس جهت رسیدن به مواضع متحد در خصوص توافق هسته‌ای ایران است.

سالیوان در پاسخ به سؤالی درباره قصد دولت امریکا برای بازگشت به برجام تصریح کرد: «فعالانه در حال تعامل با اتحادیه اروپا هستیم. در سطوح مختلف دولت با آن‌ها گفتگو می‌کنیم.»

عراقچی: هیچ قصدی برای هیچ تماسی با بایدن نداریم

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی با روزنامه ایتالیایی لارپوبلیکا درباره بازگشت دولت بایدن به برجام و تقاضا‌های ایران که سؤال خبرنگار بود، اظهار داشت: درخواست ایران واقع‌گرایانه است و عبارت است از اینکه امریکا تحریم‌ها را بردارد و به توافق هسته‌ای بازگردد. من آلترناتیو (جایگزین) دیگری نمی‌بینم. ما با حسن نیت مذاکره کردیم و با حسن نیت به برجام عمل کردیم.

وی اضافه کرد: دیگر نوبت دولت جدید امریکاست که اشتباهات دولت پیشین را جبران کند. برای بازگشت به توافق هسته‌ای، باید تمام تحریم‌ها را لغو کنند. ما آماده انجام تمام تعهدات ذیل برجام هستیم، به شرطی که امریکایی‌ها هم به تعهدات خود عمل کنند و تحریم‌ها را بردارند.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که آیا تماس‌های محرمانه‌ای با دولت جدید امریکا داشته‌اید، گفت: خیر. هیچ تماسی نداشته‌ایم و هیچ قصدی هم برای آن نداریم. طبیعتاً منتظریم که کاملاً در پست‌های خود قرار بگیرند و متعاقباً دست به کار شوند. فعلاً هیچ علاقه‌ای به هیچ تماس مستقیم نداریم و فکر می‌کنیم که برجام قالب صحیحی است و گفتگو‌ها باید در قالب آن انجام شود.

معاون سیاسی وزیر خارجه همچنین تصریح کرد: هیچ برجام پلاس، هیچ توافق جدید، هیچ مذاکرات جدید در مورد برجام وجود نخواهد داشت. موشک‌های ایران تنها ابزار دفاعی مطمئن برای ایران هستند و در مورد این مسئله هیچ مذاکره‌ای وجود ندارد. در مورد دیگر موضوعات، همه چیز بستگی به این دارد که برجام چگونه اجرا خواهد شد. در مورد امنیت خلیج [فارس]این موضوعی است که می‌تواند بدون مداخلات خارجی، موضوع گفتگو بین کشور‌های منطقه باشد. امنیت منطقه می‌تواند به صورت جمعی مورد بحث قرار بگیرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
0
0
مذاکره در برجام هیچ منافعی برای ما ندارد ، مجلس نباید اجازه دهد دولت فعلی مذاکره کند چون دولت فعلی صلاحیت آن را ندارد تمرکز دولت باید روی خنثی کردن تحریم ها باشد ، و اصلاح مشکلات داخل و تعامل سازنده با همسایه ها و اتحاد با چین و روسیه ، از غربی ها آبی گرم نخواهد شد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار