کد خبر: 1037541
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۶
رئیس‌جمهور:
رئیس‌جمهور، رأی دیوان بین‌المللی دادگستری را در رد اعتراض امریکا در‌خصوص اینکه این دادگاه صلاحیت ندارد تا به شکایت تهران از واشنگتن در پرونده نقض عهدنامه مودت رسیدگی کند، «پیروزی زیبا و بسیار درخشان» ملت با عظمت ایران در برابر یک ابرقدرت خواند.
سرویس سیاست جوان آنلاین: به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی روز پنج‌شنبه در مراسم بهره‌برداری رسمی از پنج پروژه بزرگ وزارت صنعت، معدن و تجارت در استان زنجان گفت: با وجودی که امریکا هزاران کارشناس و متخصص را برای موفقیت در این جنگ سیاسی، بسیج کرده بود، اما ملت ایران با اتکا به حقوقدانان و دیپلمات‌های خود در این پرونده برنده شد و مشخص گردید ملت بزرگ ایران با پشتوانه تحصیلکرده‌های خود در همه مسائل از جمله دیپلماسی، حقوقی و فنی می‌تواند به موفقیت‌ها و پیروزی‌های شگرفی دست یابد.

رئیس‌جمهور با مرور پرونده شکایت ایران از امریکا در دادگاه لاهه به‌خاطر اعمال تحریم‌های ظالمانه اظهار داشت: دادگاه لاهه به یک دستور و قرار موقت رأی داد که در چارچوب آن امریکا باید همه تحریم‌ها را در امور انسانی بلافاصله قطع کند و البته امریکا عمل نکرد و مدعی شد اصلاً این دادگاه صلاحیت رسیدگی به اصل شکایت ایران را ندارد که دادگاه این شکایت امریکا را نیز رد کرد. وی افزود: مرحوم دکتر مصدق یکبار به دادگاه لاهه رفت و در تاریخ ما ماند و در این دولت چندین نوبت به دادگاه بین‌المللی رفتیم و بحمدالله تا امروز دائم هم پیروز بودیم؛ هر چند دعوای اصلی ماهوی راجع به این پرونده هنوز در آینده است.

دکتر روحانی در ادامه با اشاره به بهره‌برداری از پنج پروژه بزرگ وزارت صمت با ۷ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی پایدار برای هزار و ۷۶۸ نفر گفت: در‌حالی‌که دشمنان می‌خواستند روز‌های تاریکی را برای ایران ترسیم و فضای تنفسی را تنگ کنند، افتتاح این طرح‌ها پاسخی به آنهاست.

وی افزود: همواره این بحث وجود داشت که برای توسعه صنایع فولادی آیا بهتر این است که مواد‌اولیه را به مناطق برخوردار از آب ببریم یا آب را به نزدیکی معادن سنگ آهن برسانیم؟ بالاخره این نظر که آب را به مناطق برخوردار از معادن سنگ آهن ببریم، غلبه یافت؛ چراکه انتقال آب علاوه بر کمک به بهره‌برداری از معادن باعث شکوفایی عرصه‌های دیگر کسب و کار و فعالیت اقتصادی نیز می‌شود.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مناطق شرقی کشور به لحاظ امنیت ملی بسیار برای ما مهم هستند، اظهار داشت: در دولت تدبیر و امید کار بزرگی انجام شد و آب از دریا‌های جنوب به کرمان و سیرجان منتقل شد و در مراحل بعدی به خراسان‌رضوی، یزد و اصفهان نیز خواهد رسید که این اقدامات ریل‌گذاری مناسبی برای دولت‌های آینده خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵ میلیارد تن ذخیره سنگ‌آهن در کشور شناسایی شده است، خاطر نشان کرد: ایران که زمانی وارد‌کننده فولاد بود، امروز به دهمین کشور تولیدکننده فولاد تبدیل شده است و تولید این محصول استراتژیک از ۱۵ میلیون تن در سال ۹۲ به ۲۶ میلیون تن در سال ۹۸ رسیده و ظرفیت تولید فولاد نیز به ۳۸ میلیون تن رسیده است. همچنین تولید محصولات فولادی نیز از ۱۶ میلیون تن در سال ۹۲ به ۲۳ میلیون تن در سال ۹۸ رسیده و ظرفیت تولید محصولات فولادی نیز به ۵۶ میلیون تن رسیده است.

رئیس‌جمهور گفت: معنای این پیشرفت‌های بزرگ با وجود تحریم‌های سنگین آن است که برخلاف میل بدخواهان و دشمنان ملت ایران تحریم‌ها اگرچه رنج و سختی‌های زیادی به ملت ایران تحمیل و مسیر حرکت رو به جلوی ایران را کند کردند، اما هرگز نتوانستند ملت ایران را متوقف کنند.

دکتر روحانی اضافه کرد: اگر امسال پروتکل‌های بهداشتی اجازه می‌دادند که مردم برای گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به خیابان بیایند، همه می‌دیدند که مردم با چه شور و شوقی به خیابان می‌آمدند و نفرین‌های خود را برای چه کسانی می‌فرستادند؛ مردم نفرین خود را برای کسانی می‌فرستادند که از ابتدا نمی‌خواستند این انقلاب پیروز شود و پس از پیروزی آن نیز از هیچ تلاشی برای سرنگونی آن فروگذار نکردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار