کد خبر: 1037405
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۶
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت غرب برای اعمال تحریم بر کشورش به بهانه مسئله آلکسی ناوالنی می‌تواند بهانه‌تراشی کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز چهار شنبه در اظهارنظر درخصوص محدودیت‌های بالقوه غرب علیه کشورش گفت، غرب برای اعمال تحریم علیه روسیه از بابت مورد آلکسی ناوالنی، رهبر مخالفان دولت مسکو، نیاز به دلیل ندارد و همواره برای این کار می‌تواند یک بهانه ابداع کند. روز سه شنبه دادگاهی در مسکو ناوالنی را به یک سال و نیم حبس به جای یک مجازات تعلیقی مربوط به نقض عفو مشروط در یک پرونده تخلف مالی محکوم کرد.

زاخارووا در اظهاراتی در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت: آن‌ها مطمئناً هیچ اهمیتی به جوهره پرونده نمی‌دهند. آن‌ها فقط نیاز به یک دلیل دارند. اگر دلیلی وجود دارد، آن‌ها آن را از تاریک‌ترین زاویه بیرون خواهند کشید، اگر دلیلی وجود ندارد، آن‌ها آن را ابداع یا خلق خواهند کرد. آن‌ها از این شیوه در سال‌های ۲۰۲۰، ۲۰۱۶، ۲۰۱۱ استفاده کردند. آن‌ها این سیاست تلاش برای مهار را سال‌های زیادی است که ادامه داده‌اند. ما شاهد هستیم که آن‌ها دلایل متفاوت استفاده می‌کنند. آن‌ها حتی نیاز به درک واقعیت و کنکاش جوهره ندارند. ناظران حقوق بشر می‌گویند در جریان اعتراضات روز سه شنبه در روسیه که در حمایت از رهبر زندانی شده مخالفان، آلکسی ناوالنی، برگزار شد تقریباً ۱۴۰۰ نفر بازداشت شده‌اند و ویدئو‌هایی از پلیس ضدشورش در حال کتک زدن معترضان منتشر شده است. بعد از اعلام حکم دادگاه در روز سه شنبه صد‌ها تظاهرکننده در مرکز مسکو تجمع کردند و پس از آن بود که صحنه‌های برخورد خشونت آمیز مشاهده شد. سازمان «او وی دی» که بر حقوق بشر در روسیه نظارت دارد، گفت که هزار و ۱۱۶ نفر در مسکو بازداشت شدند و ۲۴۶ نفر دیگر هم در سن‌پترزبورگ که دومین شهر بزرگ روسیه است دستگیر شدند. ۱۵ نفر دیگر در شهر‌های کوچک‌تر روسیه تحت بازداشت قرار گرفتند.

مقام‌ها هنوز در مورد شمار افراد بازداشت شده اظهارنظر نکرده‌اند. فعالان ضد پوتین پس از بازداشت، به ویژه در مواردی که اعتراضات سراسری است، می‌توانند با دو سال و نیم حبس مواجه شوند. در دو هفته گذشته و پس از بازداشت ناوالنی، شهر‌های مختلف روسیه صحنه تظاهرات ضد دولتی بوده است. تاکنون چند هزار نفر در ارتباط با این اعتراضات بازداشت شده‌اند. منابع مستقل می‌گویند تنها در روز یک شنبه ۵هزار و ۳۰۰ نفر از هواداران الکسی ناوالنی در جریان تظاهرات سراسری روسیه بازداشت شدند. آلکسی ناوالنی، منتقد سرشناس پوتین شش سال پیش به اتهام اختلاس به سه سال و نیم زندان تعلیقی محکوم شده بود. او یک سال در حبس خانگی بوده که باید از دوره محکومیتش کم شود. ناوالنی از فرصت حضور در دادگاه استفاده کرد و با اشاره به مسمومیت خود در تابستان گذشته در حملات تندی، ولادیمیر پوتین را مسئول مسمومیت خود معرفی کرد.

تصاویری از سالن دادگاه منتشر شده که در آن ناوالنی پشت یک محفظه شیشه‌ای ایستاده است. او در مورد حمله شیمیایی گفت: «پوتین با استفاده از اف اس بی (سازمان امنیتی روسیه) سعی کرد مرا بکشد. اما من تنها نیستم، خیلی‌ها این را می‌دانند و خیلی‌های دیگر خواهند دانست؛ و این باعث شده آن آدم بی مقدار که در زیر زمین پناه گرفته از عصبانیت دیوانه شود. مهم نیست که او چقدر تلاش می‌کند خودش را یک سیاستمدار ژئوپلیتیک جا بزند، او به من حمله کرد، چون نامش به عنوان یک مسموم‌کننده در تاریخ ثبت خواهد شد.»

ناوالنی اتهامات در پرونده اختلاس علیه خود را ساختگی خوانده و گفته است که هدف اصلی تشکیل دادگاه ترساندن میلیون‌ها شهروند روس است. ناوالنی دو هفته پیش هنگام بازگشت به مسکو بازداشت و روانه زندان شد. علت بازداشت او اینطور عنوان شد که او در زمان تعلیق حکمی که شش سال پیش دادگاه برایش به «اتهام فساد مالی» صادر کرده، به طور مرتب موقعیت خود را به پلیس گزارش نداده است.

پیش‌تر دادگاه حقوق بشر اروپا احکام قضات روس در پرونده ناوالنی را «خودسرانه» و «آشکارا غیرمعقول» توصیف کرده است. وکلای پرونده از دادگاه خواسته بودند به این حکم دادگاه حقوق بشر اروپا توجه کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار