کد خبر: 1037380
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۰
دولت که همزمان با انتشار اخبار شفاف‌سازی لایحه بودجه توسط کمیسیون تلفیق گارد گرفت که اگر شاکله بودجه به هم بریزد، این بودجه را نخواهد پذیرفت، روز سه‌شنبه وقتی رئیس مجلس شورای اسلامی کلیات بودجه را به رأی گذاشت و نمایندگان مجلس کلیات را رد کردند، مدعی شد که نمایندگان بودجه اصلاحی توسط کمیسیون تلفیق را رد کردند و همین مورد محل اختلاف جدید بین دولت و مجلس در مورد بودجه سال ۱۴۰۰ شد.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: با وجودی که روز سه‌شنبه در مجلس به صراحت عنوان شد که ابتدا در رابطه با پذیرش یا رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت رأی‌گیری می‌شود و اگر کلیات لایحه بودجه دولت مورد تأیید نمایندگان قرار گرفت، لایحه شفاف‌سازی شده بودجه دولت در کمیسیون تلفیق به رأی گذاشته می‌شود، اما در پی رد کلیات لایحه بودجه سال آتی، دولتی‌ها با بیان اینکه نمایندگان مجلس لایحه مورد بررسی قرار گرفته در کمیسیون تلفیق را رد کرده‌اند، می‌گویند لایحه مذکور باید به کمیسیون تلفیق بازگردد و، چون شاکله بودجه به هم ریخته‌است، دولت مسئولیتی در قبال اصلاح یا ارائه بودجه چند دوازدهم ندارد، در مقابل مجلسی‌ها با اشاره به اینکه دولتی‌ها موظف به انجام قوانین بوده و ترک فعل نیز بالطبع با مجازات روبه‌رو خواهد شد، در پیامی به دولت گفتند نمایندگان کلیات بودجه سال آتی را رد کرده‌اند و دولت یا باید بودجه اصلاحی به مجلس ارسال کند یا اینکه لایحه چند دوازدهم برای اداره کشور به مجلس بفرستند.

بودجه سال آتی کشور علاوه بر اینکه با رشد قابل ملاحظه هزینه‌های جاری و قیمت تمام‌شده ارائه کالا و خدمات روبه‌رو است در بعد تکیه به درآمد‌های نفتی و همچنین استقراض از سیستم مالی کشور نیز ریسک‌های جدی را به نمایش می‌گذارد، به‌طوری که مؤلفه‌هایی، چون تورم، رشد نرخ ارز، بدهی‌های دولت، نوسان‌های ناشی از رشد حجم پول در اقتصاد و اشتغال و قدرت خرید مردم جامعه را به سمت بدتر شدن تهدید می‌کند. هر چند همزمان با ارائه لایحه بودجه انتقادات کارشناسی به بودجه هیاهویی به پا کرد، اما به دلیل آنکه شرایط کشور ویژه است، قرار شد با همکاری و هماهنگی و همدلی دولت با مجلس بودجه اصلاح شود، در این میان کمیسیون تلفیق کوشید با هماهنگی دولتی‌ها منابع و مصارف قید شده در بودجه را شفاف کند، اما با شفاف‌سازی تبصره‌های هزینه‌ای مشخص شد که سقف بودجه عمومی از محدوده ۹۰۰ هزار میلیارد تومان به بیش از هزار هزار میلیارد تومان افزایش یافته‌است.

دولت که همزمان با انتشار اخبار شفاف‌سازی لایحه بودجه توسط کمیسیون تلفیق گارد گرفت که اگر شاکله بودجه به هم بریزد، این بودجه را نخواهد پذیرفت، روز سه‌شنبه وقتی رئیس مجلس شورای اسلامی کلیات بودجه را به رأی گذاشت و نمایندگان مجلس کلیات را رد کردند، مدعی شد که نمایندگان بودجه اصلاحی توسط کمیسیون تلفیق را رد کردند و همین مورد محل اختلاف جدید بین دولت و مجلس در مورد بودجه سال ۱۴۰۰ شد.

روحانی: بهترین بودجه را به مجلس دادیم

رئیس‌جمهور در واکنش به رد لایحه بودجه توسط مجلس گفت: دولت بهترین بودجه را تهیه و تقدیم مجلس کرد! حسن روحانی در جلسه دیروز هیئت دولت در واکنش به رد لایحه بودجه سال آینده توسط مجلس گفت: در این، دو ماه حرف‌هایی زده شد و تخریب‌هایی صورت گرفت که مورد انتظار نبود. برای این بودجه زحمت کشیدیم تا بهترین را تهیه و تقدیم مجلس کنیم! اهدافی که در بودجه داشتیم مورد توجه نمایندگان در کمیسیون تلفیق قرار نگرفت. هدف این بود که ارزش پول ملی بالا برود. می‌خواستیم کاری کنیم که وقتی ارزش دلار بالا رفت، بودجه لَنگ نشود. تمام تلاش این است پایان این دولت از کرونا و مشکلات تحریم عبور کرده‌باشیم.

وی گفت: وقتی در بودجه پیام می‌دهیم ارز ۱۱هزارو۵۰۰ تومان و فروش نفت ۳/ ۲ میلیون بشکه است، همه دنیا متوجه می‌شوند. می‌خواستیم مردم آینده بهتری داشته‌باشند!

وی تصریح کرد: نگران درآمد‌های توهمی بودیم. آنچه کمیسیون تلفیق تهیه کرده‌بود با واقعیات، معیشت مردم و شکستن تحریم‌ها متناسب نبود. اگراین مصوبات به دولت هم می‌آمد با آرای بالا رد می‌شد. می‌خواستیم مردم آینده بهتری را مد‌نظر داشته باشند، تولید حرکت بهتری داشته باشد و جهش تولید را سال آینده هم ادامه دهیم. ما نمی‌خواستیم در معادن کاری کنیم که دیگر برای طرف با توجه به مالیات‌های سنگین به صرفه نباشد و معدنش را تعطیل کند. نمی‌خواستیم ماشین لوکس از مناطق آزاد وارد کنیم. بودجه رانتی نمی‌خواستیم. بلد بودیم این را بنویسیم، اما تنها راه‌حل را در تغییر تدریجی ارز ۴هزارو۲۰۰ تومانی دیدیم.

به گفته وی، نمی‌خواستیم کاری کنیم برای محصولات پتروشیمی، فولاد و همه‌جا، مشکلاتی پیش بیاید و بازار سرمایه دچار مشکل شود. نمی‌خواستیم قیمت سوخت را برای صنایع مهم کشور پنج برابر کنیم. آیا پنج برابر کردن قیمت سوخت صنایع تولید درآمد شد؟ این کار را هم بلد بودیم، اما این یعنی گران کردن و تورم. تورم که شاخ و دم ندارد. با تصمیمات کمیسیون تلفیق مجلس روشن است که چه می‌شد و نگران بودیم. رئیس‌جمهوری افزود: می‌ترسیدم مصوبات کمیسیون تلفیق را دائماً صدا و سیما تبلیغ کرده و به مردم بگوید و بازار و اقتصاد را خراب کند و مصوبه نیز تصویب نشود. همین هم شد. روحانی اظهار داشت: کمیسیون مجلس مصوبه‌ای را تصویب، اما مجلس نیز آن را رد کرد. اگر این مصوبات کمیسیون تلفیق به دولت هم می‌آمد، رد می‌کرد. مصوبه کمیسیون تلفیق ربطی به لایحه دولت ندارد و زمین تا آسمان فرق می‌کند. این‌ها همه را به هم ریختند و یک چیز دیگر نوشتند. ممکن است نظر بود کاری به آن ندارم ولی در صورت تصویب، آثار بسیار خطرناکی بود.

معاون رئیس‌جمهور: دولت لایحه بودجه جدیدی نمی‌دهد؛ چند دوازدهم هم امکانپذیر نیست

معاون رئیس‌جمهور در مجلس در واکنش به رد لایحه بودجه ۱۴۰۰ از عدم ارسال لایحه بودجه جدید دولت به مجلس و امکانپذیر نبودن بودجه چند دوازدهم خبر داد. از سوی دیگر حسینعلی امیری با اشاره به اینکه کلیات لایحه بودجه رد نشده به مهر گفت: آنچه رد شده، مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه است. بنابراین باید برای اصلاح برگردد. دولت تصمیم ندارد لایحه اصلاحی به مجلس بفرستد. زیرا به لحاظ فنی دچار مشکل می‌شود. وی افزود: دولت از زمانی که لایحه داده تا دیروز که به صحن علنی آمده بیش از دو ماه گذشته است و اگر بخواهد لایحه جدیدی بدهد تا پایان سال به تصویب نمی‌رسد.

امیری ادامه داد: بودجه چند دوازدهم هم از لحاظ قانونی امکانپذیر نیست. زیرا طبق قانون زمانی دولت چند دوازدهم را می‌دهد که بودجه در موعد قانونی به مجلس تقدیم نکرده‌باشد. در حالی که دو روز هم زودتر تقدیم شده‌است.

پاسخ مجلس به نامه معاون پارلمانی دولت

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: برداشت هیئت رئیسه از آیین‌نامه داخلی مجلس این نیست که بودجه پس از رد کلیات آن باید به کمیسیون تلفیق بازگردد.

وی افزود: دولت باید برای بودجه سال آینده لایحه یک یا چند دوازدهم بدهد و در خلال بررسی این لایحه قبل یا بعد از سال جدید لایحه بودجه را به مجلس ارائه کند. عضو هیئت رئیسه مجلس اظهار داشت: اگر دولت در نظر خود مبنی بر ایجاد اصلاح در لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق اصرار دارد دو راه وجود دارد؛ یکی اینکه موضوع برای تصمیم‌گیری نهایی به شورای حل اختلاف قوا ارسال شود و دیگر اینکه مجلس برای بودجه سال آینده طرح چند دوازدهم ارائه و تصویب کند.

هشدار معاون قوانین مجلس به دولت

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اظهارات غیرحقوقی معاون پارلمانی نهاد ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه مجلس کلیات لایحه بودجه دولت را رد کرده و اگر دولت بنای اداره کشور را دارد، براساس قانون اساسی، باید لایحه مجدد به مجلس ارائه کند، هشدار داد: اگر دولت به تکالیف قانونی خود عمل نکند، مجلس شورای اسلامی بر اساس اختیارات قانونی خود تدابیر لازم را اتخاذ خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، بهزاد پورسید، معاون قوانین مجلس این مطلب را در پاسخ به اظهارات حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور مطرح کرد که امروز اعلام کرد: «آنچه رد شده مصوبه کمیسیون تلفیق است..؛ و دولت تصمیمی ندارد که لایحه اصلاحی به مجلس بفرستد».

معاون قوانین مجلس دراین باره تأکید کرد: معاون پارلمانی ریاست جمهوری اطلاع دارد که آیین‌نامه داخلی مجلس به هیچ‌وجه ترتیبی را برای بازگشت لایحه در این مرحله به کمیسیون پیش‌بینی نکرده‌است و این معنا به وضوح از مفاد تبصره ۳ ماده ۱۸۲ قانون آیین‌نامه داخلی قابل‌درک است.

وی افزود: اشتباه نمایندگان دولت این است که به توضیحات رئیس مجلس در زمان رأی‌گیری درباره بودجه و به مفاد تبصره فوق الذکر و همچنین بند ۴ ماده ۱۸۲ توجه نکرده‌اند. براساس این مفاد و توضیحات، آنچه رأی‌گیری شد کلیات بودجه است و بر اساس قانون اساسی بودجه باید توسط دولت ارائه شود. معاون قوانین مجلس تأکید کرد: در این شرایط که مجلس کلیات بودجه را رد کرده‌است، ارائه مجدد لایحه بودجه تکلیف دولت است مگر اینکه دولت تمایلی به اداره کشور در سال آینده بر اساس قانون بودجه نداشته‌باشد. وی با بیان اینکه دولت جز این راهی ندارد که یا لایحه مجدد ارائه کند یا لایحه چند دوازدهم برای اداره امور کشور بفرستد درباره هرگونه رفتار غیرقانونی دولت هشدار داد و گفت: بدیهی است اگر دولت به تکالیف قانونی خود عمل نکند، مجلس شورای اسلامی بر اساس اختیارات قانونی خود تدابیر لازم را اتخاذ خواهد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار