کد خبر: 1037366
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۶
عباس حاجی نجاری
ایستادگی و مقاومت مردم ایران در سال‌های اخیر در برابر فشار حداکثری و تحریم‌های همه جانبه سلطه گران غربی که بعضاً با تهدید و مقابله نظامی نیز همراه بود، علاوه بر شکست سناریو‌های آن‌ها برای تسلیم و فروپاشی نظام اسلامی، دستاورد مهم‌تری نیز دارد و آن این است که مردم ایران با اتکا به این پیشینه و ظرفیت‌های داخلی قادر خواهند بود، با اقتدار مسیر روشن طراحی شده برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و آرمان «ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنا فداه)» را طی نمایند.

راه طی شده انقلاب اسلامی در طول ۴۲ سال گذشته از مسیر امن و آرامی عبور نکرده است چرا که دشمنان نظام اسلامی در این چهاردهه از هر بهانه و فرصت ممکن برای بحران آفرینی در مسیر حرکت انقلاب فروگذار نکرده‌اند به گونه‌ای که علاوه بر استفاده از تمام توان و ظرفیت خود، با تحریک و تحت تأثیر بعضی از کشور‌های همجوار در قالب پروژه ایران هراسی واسلام هراسی و تحریک عوامل ضد انقلاب داخلی، هیچ مقطعی از تاریخ انقلاب را نمی‌توان یافت که ایران فارغ از این تهدیدات و توطئه‌ها سپری کرده باشد. بعد دیگر این مدعا در زمینه اثبات توانمندی انقلاب اسلامی در تحقق آرمان‌ها، به مقایسه شرایط انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌های مطرح جهان باز می‌گردد. در یک مقایسه تطبیقی می‌توان مدعی بود که نه انقلاب فرانسه و نه انقلاب اکتبر شوروی به عنوان دو انقلاب مطرح در تاریخ معاصر با این از حجم از توطئه‌های خارجی برای براندازی مواجه نبوده‌اند اگر چه هریک مشکلات داخلی خود را داشتند و به همان دلیل مشکلات هم بود که به سرعت از مسیر آرمان‌ها و اهداف خود منحرف شدند، اما به رغم آنها، انقلاب اسلامی ایران هم با گسترده‌ترین و فراگیرترین تهدیدات و فشار‌های بیرونی مواجه بود و هم جریان‌های تجزیه طلب داخلی در راستای اهداف دشمنان بیشترین شهید را در مقایسه با دیگر نظام‌های سیاسی بر مردم ایران تحمیل کردند و هم با کارشکنی‌ها و تحریم‌های اقتصادی سیاسی شرایطی را بر کشور تحمیل کردند که با قاطعیت می‌توان گفت که برای هیچ کشور دیگری مشابه آن را نمی‌توان یافت، اما در عین حال انقلاب اسلامی از اصول وآرمان‌های خود منحرف نشد. پیروزی انقلاب اسلامی، پیروزی در جنگ تحمیلی، پیروزی در مهار فتنه‌های داخلی، پیروزی در مقابل فشار حداکثری و تحریم‌های همه جانبه، حفظ استقلال سیاسی و پیروزی‌های تمدن نوین اسلامی، تنها بخشی از دستاورد‌های انقلاب در مواجهه با این توطئه‌ها بود. واین در حالی است که این موفقیت‌ها ملت ایران، دستاورد‌های کشور در دوران تحریم‌ها، در عرصه‌های مختلف؛ دفاعی، علمی هسته‌ای، پزشکی و ... تراز ایران در مقایسه با خیلی از کشور‌های جهان ارتقا یافته است.

آنچه که در آستانه ورود به چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تحقق آرمان‌های مورد اشاره را باور پذیر‌تر می‌کند، علاوه بر تجربه عبور از بحران‌های گذشته فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی است که ایران اسلامی از آن برخوردار است وکشور نه از بعد نیروی انسانی و نه منابع مادی کمبودی ندارد، اما طبیعی است که همچون راه طی شده گذشته، حرکت در مسیر تحقق آرمان‌ها کماکان با کارشکنی‌های دشمنان بیرونی و عوامل داخلی و بعضاً ضعف‌ها و کاستی‌های درونی نیز همراه باشد، که طبعاً باید برای آن برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

رهبرمعظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم که در ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۷ صادر نمودند، مهمترین لازمه تحقق اهداف انقلاب را امید به آینده و مقابله با جنگ روانی دشمن برای القای ناتوانی انقلاب در رسیدن به این آرمان‌ها دانسته و می‌فرمایند: «نخستین توصیه من امید و نگاه خوشبینانه به آینده است. بدون این کلید اساسی همه قفل‌ها، هیچ گامی نمی‌توان برداشت. آنچه می‌گویم یک امید صادق و متّکی به واقعیت‌های عینی است. این جانب همواره از امید کاذب و فریبنده دوری جسته ام، امّا خود و همه را از نومیدی بی جا و ترس کاذب نیز برحذر داشته ام و برحذر می‌دارم. در طول این چهل سال -و اکنون مانند همیشه- سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعّال‌ترین برنامه‌های آن، مأیوس سازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران ما از آینده است. خبر‌های دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه نشان دادن واقعیت‌ها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ، برنامه همیشگی هزاران رسانه صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملّت ایران است؛ و البتّه دنباله‌های آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهده‌اند که با استفاده از آزادی‌ها در خدمت دشمن حرکت می‌کنند. شما جوانان باید پیش گام در شکستن این محاصره تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما است. نشانه‌های امیدبخش -که به برخی از آن‌ها اشاره شد- در برابر چشم شما است. رویش‌های انقلاب بسی فراتر از ریزش‌ها است و دست و دل‌های امین و خدمتگزار، بمراتب بیشتر از مفسدان و خائنان و کیسه دوختگان است. دنیا به جوان ایرانی و پایداری ایرانی و ابتکار‌های ایرانی، در بسیاری از عرصه‌ها با چشم تکریم و احترام می‌نگرد. قدر خود را بدانید و با قوّت خداداد، به سوی آینده خیز بردارید و حماسه بیافرینید.»

دومین لازمه تحقق این اهداف، ظرفیت سازی داخلی از طریق تشکیل یک دولت کارآمد وانقلابی است که معظم له در بیانات‌شان در تبیین فرآیند پنج‌گانه تحقق اهداف انقلاب اسلامی یعنی: ۱. انقلاب اسلامی؛ ۲. تشکیل نظام اسلامی؛ ۳. تشکیل دولت اسلامی؛ ۴. تشکیل کشور اسلامی؛ ۵. تشکیل دنیای (امّت، تمدن) اسلامی، با اشاره به محقق شدن دو گام اول یعنی بروز انقلاب اسلامی و استقرار نظام اسلامی، «ایجاد دولت اسلامی» را سومین گام از فرایند اهداف اسلامی معرفی می‌کنند، اما اقدامات صورت گرفته در این مرحله را ناکافی دانسته و معتقدند که به علل مختلف، هنوز دولت اسلامی به معنای واقعی آن تحقق نیافته است و شاید به همین دلیل بیشترِ رهنمود‌های ایشان بر این مسئله یعنی ضرورت پرداختن به ایجاد دولت اسلامی به معنای واقعی آن متمرکز بوده است. معظم له در یکی از بیانات‌شان دولت اسلامی را اینگونه ترسیم، می‌کنند: دولت اسلامى‌ای که بتواند مقاصدى را که ملت ایران و انقلاب عظیم آن‌ها داشت تأمین کند، دولتى است که در آن رشوه نباشد، فساد ادارى نباشد، ویژه‏خوارى نباشد، کم‏کارى نباشد، بى‏اعتنایى به مردم نباشد، میل به اشرافى‏گرى نباشد، حیف و میل بیت‏المال نباشد، و دیگر چیزهایى که در یک دولت اسلامى لازم است. اگرچه دولت اسلامی فراتر از قوه مجریه وشامل همه دستگاه‌های نظام می‌شود، اما با توجه به تحولاتی که در کشور در سال‌های اخیر در مجلس وقوه قضائیه صورت گرفته است، اهتمام مردم ایران در انتخاب دولتی کارآمد و توانمند در خرداد ۱۴۰۰ نقش مهمی در تحقق فرآیند پنج گانه اهداف انقلاب اسلامی خواهد داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار