کد خبر: 1037288
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
دفاتر اسناد رسمی در ۴ نقطه تهران، برای تنظیم "تعهدنامه" ۴ رقم متفاوت از ۵۵ تا ۱۸۰ هزار تومان درخواست و دریافت می‌کنند!
سرویس جامعه جوان آنلاین: دانشجویان ورودی بهمن ماه ۱۳۹۹ دانشگاه فرهنگیان برای تکمیل روند ثبت‌نامی خود باید تعهدنامه محضری مبنی بر خدمت ده‌ساله در مناطقی که آموزش و پروش تعیین می‌کند را به دانشگاه تحویل دهند.

دانشجویان برای تهیه این تعهدنامه به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می‌کنند، اما در کمال تعجب و ناراحتی دیده شده که دفاتر اسناد رسمی در ۴ نقطه تهران، چهار رقم متفاوت برای ارائه این تعهدنامه درخواست و دریافت می‌کنند.

بر اساس بررسی‌های میدانی خبرنگار ما، یکی از دفترخانه‌ها در جنوب تهران مبلغ ۱۵۰ هزار تومان، دفترخانه دیگری در اسلامشهر ۵۵ هزار تومان، دفترخانه‌ای در شرق تهران ۷۰ هزار تومان و دفترخانه دیگری باز هم در شرق تهران، ۱۸۰ هزار تومان برای تنظیم این تعهدنامه‌ها از دانشجویان دریافت می‌کنند!

در حالیکه هزینه تنظیم تعهدنامه دانشجویی طبق تعرفه اعلامی از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به این شرح است: حق‌التحریر ۲۰ هزار تومان (اگر صفحه اضافی داشته باشد ۳۰ هزار تومان)، حق‌الثبت ۴ هزار تومان، هزینه صدور الکترونیکی ۱۵ هزار تومان، ارزش افزوده حدود ۳ هزار تومان (۹ درصد)، هزینه بهای اوراق حداکثر ۲ هزار تومان که در مجموع حداکثر به ۵۰ هزار تومان می‌رسد!

«گرانفروشی» این بار در دفاتر اسناد رسمی تهران! +سند

در حالی این گرانفروشی در دفاتر اسناد رسمی رخ می‌دهد که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کانون سردفتران و دفتریاران، تنظیم اسناد غیر مالی مانند اقرارنامه‌ها، تعهدنامه‌ها و گواهی امضا را از سقف درآمد تعیین شده برای دفاتر معاف کرده‌اند.

به نظر می‌رسد بازرسی و نظارت متولیان امر سردفتری در خصوص دریافت مبالغ اسناد غیرمالی که در سامانه‌های آنلاین مرتبط با دفاتر اسناد ثبت و مشخص نمی‌شود، باید دقیق‌تر و کامل‌تر باشد تا دفاتر اسناد نتوانند خدمات خود را گرانفروشی کنند.

این گرانفروشی با توجه به اعتراض برخی سردفتران رخ می‌دهد که تعیین سقف درآمد برای دفاتر را عاملی برای جلوگیری از درآمد بیشتر می‌دانند. سقف درآمد تعیین شده برای دفاتر تمامی شهر‌های استان تهران ۸۵۰ میلیون تومان در سال است و حتی سردفتران، این درآمد را برای خود کافی ندانسته‌اند و اقدام به اخذ مبالغ بیش از تعرفه از دانشجویان ترم اولی که طبیعتاً درآمدی ندارند، می‌کنند و به این ترتیب هزینه‌های مازادی به خانواده‌ها تحمیل می‌شود.
 
«گرانفروشی» این بار در دفاتر اسناد رسمی تهران! +سند

گفتنی است؛ دانشجویانی که مبالغ اضافی بابت تنظیم تعهدنامه مورد اشاره به دفاتر اسناد رسمی پرداخت کرده‌اند، می‌توانند اصل فیش واریزی خود را به سازمان بازرسی کانون سردفتران و دفتریاران به نشانی تهران، خیایان شهید مطهری، روبروی خیابان سنائی، کانون سردفتران و دفتریاران، طبقه سوم ارائه کنند تا کانون بتواند نسبت به دریافت و عودت وجه اضافی پرداخت شده اقدام کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حقوقدان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
0
0
اضافه دریافتی در دفاتر اسناد رسمی (مخصوصا در تهران و کلان شهرها) یکی از معضلات دیرینه این دفاتر هست که به دلیل ضعف نظارت و وجود فساد در بخش هایی از ناظرین شایع شده. اگر مسئولین محترم قوه قضائیه شفاف سازی کنند و با اینکه به دلیل نقائص و کمبودهایی که در سیستم بازرسی دفاتر وجود دارد آماری از میزان تخلفات این دفاتر از جمله تخلف اضافه دریافتی منتشر کنند متوجه خواهیم شد موضوع تا چه اندازه بغرنج است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار