کد خبر: 1037129
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۶
با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بازار شایعات و خبرسازی‌های دروغین رفته رفته در حال تشدید شدن است. اخباری که نوعاً با پسوند «یک مقام آگاه»، «مقامی که نخواست نامش فاش شود» و عناوینی مبهم منتشر می‌شود که ضمن اثرگذاری بر مخاطب، برای سازندگان آن راه فراری نیز محفوظ بدارد که می‌تواند تأیید یا تکذیب شود. این خبر‌های دروغ عمدتاً منشأ خارجی دارد که به فضای مجازی هم راه پیدا می‌کند.

مصداق این خبرسازی، ادعایی است که چند روز پیش نسخه مجازی روزنامه ایندیپندنت فارسی با قید «اختصاصی» اقدام به انتشار آن کرده است. این رسانه که یکی از روزنامه‌نگاران فراری ایرانی سردبیر آن و دولت سعودی از سهامداران عمده آن است، در خبری مدعی شده است که رئیس جمهور سابق با یکی از فرزندان رهبر معظم انقلاب دیدار و او از نامزدی وی «استقبال» کرده است. ایندیپندنت فارسی ادعا کرده «اطلاعاتی را به دست آورده که تأیید می‌کند، رئیس‌جمهور سابق ایران، حدود دو هفته قبل به‌طور مخفیانه و غیررسانه‌ای با فرزند رهبر جمهوری اسلامی ایران، دیدار کرده است!»

ایندیپندنت برای اعتبار بخشیدن به خبرسازی خود نوشته: خبر این دیدار را ابتدا «الجریده» کویت، که از رسانه‌های معتبر منطقه محسوب می‌شود، روز جمعه منتشر کرده بود، اما یکی از نزدیکان رئیس جمهور سابق در گفتگو با ایندیپندنت فارسی ضمن تأیید آن، جزییات بیشتری را در این باره ارائه کرده است. مطالعه جزییات مورد ادعا نشان می‌دهد این خبر مهمل بافی‌ای بیش نیست. رسانه سعودی – انگلیسی نوشته: «پیشتر یک مقام نزدیک به رئیس‌جمهور سابق، که نخواست نامش برده شود، به ایندیپندنت فارسی گفت که این دیدار حدود سه ساعت طول کشیده و در منزل غلامعلی حداد عادل، رئیس سابق مجلس، انجام شده است. او گفت که فضای این دیدار، دوستانه بوده است.»

فارغ از ادعا‌های گفته شده و خبرسازی‌های ناشیانه همین که ایندیپندنت فارسی همچون «ایران اینترنشنال» از سعودی‌ها ارتزاق می‌کند و مشتی خبرنگار قلم به مزد ضد انقلاب فراری در آن می‌نویسند، تردیدی باقی نمی‌ماند که جهت گیری‌ها و خبر‌های آن‌ها هیچ نسبتی با واقعیات درون نظام جمهوری اسلامی ایران ندارد و بیشتر جنبه عملیات روانی دارد؛ موضوعی که روز گذشته با واکنش مهدی فضائلی، معاون دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب مواجه شد و در توئیتی نوشت: با نزدیک شدن به انتخابات ۱۴۰۰ باید بیشتر مراقب اخبار دروغ باشیم. این خبر انسان را یاد جمله «خسن و خسین هر سه دختران مغاویه بودند» می‌اندازد!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار