کد خبر: 1037036
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۰
با وجود ممنوعیت واردات انواع میوه و بادام زمینی، اما در هشت ماه نخست امسال بیش از ۴۶تن از این کالا‌ها به کشور وارد شده است.

سرویس اقتصاد جوان آنلاین: اخیراً گمرک ایران آمار واردات هشت ماه نخست امسال را در پرتال رسمی خود منتشر کرده است، در این آمار کالا‌های وارداتی به چشم می‌خورد که هیچ نیازی به واردات آن‌ها نیست و توان تولیدی‌های ایرانی تمام نیاز داخل را بر طرف می‌کند. همچنین در این بین کالا‌هایی به کشور وارد شده‌اند که پیش از امسال واردات آن‌ها ممنوع اعلام شده بود.


به عنوان مثال در آخرین لیست منتشره از سوی گمرک، واردات انواع میوه و بادام زمینی به چشم می‌خورد، این در حالی است که این کالا در لیست کالا‌های ممنوعه ورود به کشور وجود دارد.


لیست کالا‌های ممنوعه وارداتی در حالی تنظیم شده است که کارشناسان نهاد‌های مختلف دولتی و خصوصی تشخیص داده‌اند هیچ نیازی به دلیل توان‌های داخلی، به واردات کالای مورد نظر وجود ندارد؛ پس ورود آن از کشور‌های دیگر می‌تواند به بخش تولید و توزیع کشور ضربه وارد کند.


یک نکته بسیار قابل توجه در این گزارش این است که حتی عنوان کالای وارد شده در لیست واردات هشت ماهه گمرک «سایر غیر از اقلام مشمول ردیف‌های ۲۰۰۸۱۱۰۰ لغایت ۲۰۰۸۹۲۰۰» درج شده و کد‌های وارد شده را در سامانه اتاق بازرگانی تهران پیدا کردیم.


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در هشت ماه نخست امسال بیش از ۴۶ هزار کیلو بادام زمینی و انواع میوه به ارزش ۵۷ هزارو ۷۷۱ دلار و ارزش ریالی ۲ میلیارد و ۴۲۶ میلیون و ۳۶۱ هزارو ۸۲۶ ریال از کشور تایلند به کشور وارد شده است.


این واردات ممنوعه در حالی است که تمام آن در یک محموله و در مناطق ویژه اقتصادی ترخیص شده و بدان معناست که افرادی سودجو از این مناطق سوءاستفاده کرده و اقدام به واردات کالا‌های ممنوعه می‌کنند و کالا نهایتاً وارد مناطق دیگری از کشور می‌شود و به فروش می‌رسد.


براساس این گزارش، شاید این ۵۷ هزار دلار در نگاه اول در مقایسه با واردات‌های پر حجم دیگر کم به نظر برسد، اما می‌تواند سرمایه قابل توجهی برای راه اندازی واحد تولیدی باشد.


نکته قابل توجه این محموله وارداتی اینجاست که این کالا‌های وارد شده در لیست ممنوعیت‌های وارداتی با نام سایر درج شده‌اند و شاید به همین دلیل است واردات این کالای ممنوعه به راحتی صورت گرفته است. توت فرنگی، گیلاس، آلبالو، زردآلو، گلابی، زیتون، مارچوبه و... جز کالا‌هایی بودند که وارداتشان ممنوع بود که متأسفانه وارد شده‌اند.


تورم ۱۴۰ درصدی یک میوه ممنوعه!


همچنین گزارش‌های رسمی از افزایش ۱۴۰درصدی قیمت موز نسبت به پارسال حکایت دارد، این در حالی است که واردات این میوه از ابتدای سال جاری ممنوع و مشروط به واردات سیب شده و البته برخی اعضای اتحادیه مربوطه انحصار واردات برای چند نفر را از دلایل این گرانی اعلام کرده‌اند. از مدتی پیش قیمت موز در بازار رو به افزایش رفت و رشد قابل توجهی داشت و تا بیش از ۴۰ هزار تومان هم قیمت خورد.


این در حالی است که بررسی گزارش مرکز آمار از تغییر قیمت کالا‌های خوراکی در دی امسال نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو موز در دی پارسال به طور متوسط ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان بوده است که در همین ماه در سال جاری به متوسط قیمت ۳۳ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده و افزایش ۳/۱۴۰ درصدی داشته است. این افزایش قیمت موز در حالی است که بر اساس آمار‌های گمرک ایران، هر کیلو موز به قیمت کمتر از ۰۷ سنت وارد ایران می‌شود. با در نظر گرفتن نرخ دلار دربازار که در حال حاضر حدود ۳۲ هزارتومان است، قیمت هر کیلو موز وارداتی نزدیک ۶۱ هزار تومان برای واردکننده تمام می‌شود که در نهایت باید بین ۲۲ تا ۴۲ هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد. گفتنی است میزان واردات به نسبت سال گذشته تغییری نداشته است.


اخیراً نیز اعلام مسئولان گمرک ایران از این حکایت داشت که ۴۷ کامیون موز در مرز بازرگان متوقف شده و به دلیل ممنوعیت و اینکه در مقابل آن صادرات سیبی صورت نگرفته گمرک اجازه ورود نداده است.


در عین حال که این کالا هم از سوی وزارت صمت ثبت سفارش و هم از بانک مرکزی تأیید ارز شده بود، با این حال هنوز اعلامی در مورد تعیین تکلیف این محموله موز از سوی دستگاه‌های ذیربط وجود نداشته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار