کد خبر: 1037009
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۵
عاملان دو حادثه مرگبار با تلاش تیم صلح و سازش دادسرای جنایی موفق به جلب رضایت اولیای دم شدند. اولین متهم کارگری بود که در حادثه آتش‌سوزی مرتکب قتل شده و دومین نفر هم یکی از بستگانش را به کام مرگ کشانده بود.
سرویس حوادث جوان آنلاین:  در اولین حادثه بامداد دهم بهمن سال‌۹۲ به مأموران پلیس تهران خبر رسید کارگاه مبل‌سازی در خیابان مازندران نزدیکی میدان امام‌حسین (ع) دچار آتش سوزی شده است. وقتی مأموران پلیس به محل حادثه رسیدند، دریافتند در این آتش‌سوزی سه کارگر به شدت زخمی و برای درمان راهی بیمارستان شده‌اند.
در حالی که عوامل آتش نشانی آتش‌سوزی را عمدی اعلام کرده بودند مأموران پلیس برای تحقیق به بیمارستان رفتند که تیم پزشکی اعلام کردند یکی از کارگران که پسر ۲۷‌ساله‌ای به نام حمید است بر اثر سوختگی و دودگرفتگی جان خود را از دست داده است.

با اعلام خبر فوت حمید پرونده آتش‌سوزی کارگاه مبل‌سازی وارد مرحله تازه‌ای شد و تیمی از کارآگاهان اداره‌دهم پلیس‌آگاهی به دستور بازپرس ویژه قتل دادسرای امور جنایی تهران برای رسیدگی وارد عمل شدند.
بررسی‌های تیم جنایی نشان داد آتش‌سوزی عمدی حدود ساعت‌۵‌صبح رخ می‌دهد که در جریان آن تعدادی از کارگران خودشان را نجات می‌دهند، اما مقتول در میان آتش و دود گرفتار می‌شود و جان خود را از دست می‌دهد.

ردپای کارگر اخراجی

تحقیقات میدانی مأموران پلیس نشان داد یکی از کارگران کارگاه که مرد ۴۰‌ساله‌ای به نام محمد است یک روز قبل از کارگاه اخراج شده‌است و شب حادثه هم در نزدیکی کارگاه دیده شده است.

از سوی دیگر در بررسی‌های دوربین‌های مداربسته محل حادثه و اطراف آن مشخص شد بامداد حادثه دوربین‌های آن نزدیکی تصویر محمد را هنگام فرار ازمحل ضبط کرده‌اند.

بدین ترتیب محمد به عنوان مظنون حادثه تحت تعقیب قرار گرفت، اما مأموران پلیس وقتی به محل زندگی او رفتند متوجه شدند وی به مکان نامعلومی گریخته است. تحقیقات درباره این حادثه ادامه داشت تا اینکه مدتی بعد مأموران پلیس دریافتند محمد دوباره برای کار به تهران بازگشته و در کارگاهی مشغول به کار شده است.
متهم پس از دستگیری در بازجویی‌ها با اظهار پشیمانی به حادثه آتش‌سوزی مرگبار اعتراف کرد و مدعی شد که قصد قتل کسی را نداشته است و فقط می‌خواسته خسارت مالی به صاحب کارگاه وارد کند.

عاشق بازیگری بودم

متهم در توضیح ماجرا گفت: از دوران کودکی عاشق بازیگری بودم و به همین دلیل فیلم‌های هالیوودی و بالیوودی زیاد نگاه می‌کنم. چند سال قبل به تهران آمدم تا به آرزویم برسم، اما فقط توانستم در چند سریال و فیلم سینمایی به عنوان سیاهی لشکر بازی کنم. پس از این در کارگاه مبل‌سازی مشغول به کار شدم و هر روز علاوه بر تعمیر مبل، شستشوی مبل هم انجام می‌دادم، اما صاحبکارم هر روز بهانه می‌گرفت و مدعی بود که من کارگر خوبی نیستم. ما چند باری با هم مشاجره لفظی داشتیم و او همیشه مرا با حرف‌هایش تحقیر و به من فحاشی می‌کرد تا اینکه یک روز قبل از حادثه آتش‌سوزی با او درگیر شدم و او هم مرا از کار اخراج کرد. پس از این در کوچه و خیابان سرگردان شدم. هوا سرد بود و من شب جایی برای خواب نداشتم و از طرفی هم کینه از صاحبکارم در وجودم شعله می‌کشید. حرف‌ها و تحقیر‌های او مرا آزار می‌داد تا اینکه تصمیم گرفتم کارگاهش را آتش بزنم.

وی ادامه داد: بامداد حادثه از روی دیوار وارد کارگاه شدم و به اتاق خواب رفتم، اما کسی در آنجا نبود، اما در اتاق دیگری چند کارگر خواب بودند. پس از آن به داخل کارگاه رفتم و پارچه‌ای را آغشته به تینر کردم و روی بخاری روشن انداختم که آتش گرفت و از ترس فرار کردم.

قاتل در پایان گفت: من قصد کشتن کسی را نداشتم و فقط می‌خواستم از صاحب کارگاه که همیشه مرا تحقیر می‌کرد انتقام بگیرم و فکر نمی‌کردم که در این حادثه کارگری جان خود را از دست بدهد و الان هم خیلی پشیمان هستم و امیدوارم اولیای‌دم مرا ببخشند.

بخشش قاتل

متهم پس از تحقیقات تکمیلی در شعبه‌۳ دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شد و هیئت قضایی هم پس از درخواست قصاص از سوی اولیای‌دم، قاتل را به اتهام قتل عمد به قصاص و پرداخت دیه محکوم کردند.
رأی دادگاه پس از تأیید در شعبه‌۳۱ دیوان‌عالی کشور برای سیر مراحل اجرای حکم به شعبه چهارم اجرای احکام دادسرای امور جنایی تهران فرستاده شد.

در حالی که متهم در یک قدمی چوبه دار قرار داشت هیئت صلح و سازش دادسرای امور جنایی تهران به سرپرستی قاضی محمد شهریاری و قاضی مریم خلیفه دادیار اجرای احکام جلسات متعددی را با حضور اولیای دم و خانواده قاتل برای جلب رضایت برگزار کردند. در نهایت پس از برگزاری چند جلسه، صبح دیروز پدر و مادر مقتول به دادسرای امور جنایی تهران آمدند و به قاضی مریم خلیفه اعلام کردند قاتل را برای رضای خداوند می‌بخشند.

مادر مقتول گفت: من و شوهرم قصد داشتیم قاتل را قصاص کنیم، اما مدتی قبل فهمیدیم که او پشیمان شده است و گفته که قصد قتل نداشته است. از طرفی هم مدتی است که پسرم به خوابم می‌آید و از من می‌خواهد او را ببخشم به همین خاطر تصمیم گرفتیم برای آرامش روح پسرم و رضای خداوند او را ببخشیم. بدین ترتیب با این اقدام خداپسندانه اولیای‌دم، قاتل به زندگی دوباره بازگشت. متهم به زودی از جنبه عمومی جرم محاکمه می‌شود.

آزادی قاتل پس از ۱۶ سال

همچنین در پرونده دیگری تلاش گروه یاران نجات مستقر در دادسرای امور جنایی تهران قاتل دیگری را که از ۱۶‌سال قبل به جرم قتل شوهر خاله همسرش در زندان کرمانشاه به سر می‌برد از چوبه دار نجات دادند.

متهم که سال‌۸۳ در درگیری شوهر خاله همسرش را با شلیک گلوله به قتل رسانده بود در بازجویی‌ها در توضیح ماجرا گفته بود: همسرم از خانه قهر کرد و همراه فرزند خردسالم به خانه خاله‌اش رفت. مدتی بعد به خانه خاله‌اش رفتم که او را به خانه‌ام بیاورم، اما شوهر خاله‌اش دخالت کرد و مانع او شد که به خانه برگردد. خیلی عصبانی شدم و با اسلحه‌ای که همراه داشتم چند تیر شلیک کردم تا او را بترسانم که یکی از آن‌ها به شوهر خاله همسرم اصابت کرد و او را به قتل رساند.

در حالی که ۱۶‌سال از حادثه گذشته بود گروه یاران نجات برای جلب رضایت وارد عمل شدند که در نهایت اولیای دم اعلام کردند با گرفتن دیه قاتل را می‌بخشند. در نهایت چند روز قبل نیمی از دیه را گروه یاران نجات از طریق افراد خیر فراهم کردند و نیمی دیگر دیه را هم طرفداران چاووشی خواننده محبوب کشورمان فراهم و به اولیای‌دم پرداخت کردند. بدین ترتیب مرد زندانی پس از ۱۶‌سال حبس چند روز قبل از زندان آزاد شد و به آغوش خانواده‌اش بازگشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار