کد خبر: 1037002
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۹
پاداش ۹۰ میلیون تومانی برای ورزشکارانی که سهمیه توکیو را می‌گیرند
مشکلات اقتصادی همچنان اصلی‌ترین دغدغه ورزش در سال المپیک است. با وجود اینکه هنوز تکلیف برگزاری المپیک توکیو مشخص نشده، اما ملی‌پوشان و المپیکی‌های ایران بنا را بر برگزاری قطعی بازی‌ها گذاشته‌اند و با همان جدیت گذشته خود را برای حضوری هرچه موفق‌تر آماده می‌کنند. این در حالی است که در برخی از رشته‌های مدال‌آور هنوز سهمیه‌های لازم را کسب نکرده‌ایم و رسیدن به این مهم تنها با حمایت مسئولان محقق خواهد شد.
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: با اینکه کرونا در کشورمان با شیب ملایم به فعالیتش ادامه می‌دهد، اما ورزش در بعد قهرمانی کماکان با همان محدودیت‌های گذشته در حال حرکت است و مسابقات لیگ‌های باشگاهی نیز تحت تأثیر محدودیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی پیگیری می‌شوند. در پیش بودن بازی‌های المپیک باعث شده مسئولان برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای ملی‌پوشان المپیکی در نظر بگیرند تا همزمان با مبارزه با کرونا، شانس‌های مدال ورزش کشور در توکیو به مرز آمادگی برسند. در شرایطی که کمبود بودجه و گرانی ارز مشکلات فدراسیون‌ها را دوچندان کرده است، بازدید رئیس کمیته ملی المپیک از اردو‌ها و فدراسیون‌های مختلف و قول‌های مساعد برای به حداقل رساندن کمبود‌ها را باید به فال نیک گرفت.

نبود فضای المپیکی در ورزش کشور همواره یکی از انتقاد‌های مربیان و ورزشکاران بوده است. اگرچه بازی‌های المپیک به خاطر همه‌گیری کرونا یک سال به تأخیر افتاد، اما شواهد نشان می‌دهد که رقبا در سایر کشور‌ها برای آمادگی هرچه بیشتر در تابستان ۲۰۲۱ از مدت‌ها قبل کارشان را آغاز کرده‌اند و با تمام قوا پیش می‌روند. این در حالی است که ملی‌پوشان ما حتی در رشته‌هایی که همواره جور مدال‌آوری را به دوش کشیده‌اند از داشتن حداقل امکانات سطح حرفه‌ای نیز محروم هستند. توجه مسئولان، رسیدگی به خواسته‌ها، تأمین معیشت، داشتن بیمه بازنشستگی، استفاده از امکانات استاندار و نداشتن دغدغه خوابگاه، تغذیه و ابزار اصلی‌ترین خواسته‌هایی است که بار‌ها از سوی قهرمانان در رسانه‌ها و حتی در حضور مسئولان ارشد ورزش مطرح شده، اما نتیجه‌ای در پی نداشته است. تداوم بی‌توجهی‌ها و سرسری گذشتن از کنار انتظارات مدال‌آوران ثمره‌ای نخواهد داشت، جز بی‌انگیزگی و پایین آمدن راندمان مدال‌آوری در المپیک و بازی‌های آسیایی.

سر زدن به فدراسیون‌ها و اردوی تیم‌های ملی از آن‌دست فعالیت‌هایی است که ورزشکاران را به آینده امیدوار می‌کند. البته در سال‌های گذشته مدیران وزارت ورزش در بازدید از اردو‌ها قول‌هایی به ورزشکاران داده‌اند که عملی نشدن آن‌ها بازتاب منفی زیادی در جامعه ورزش و رسانه‌ها داشته است. با این حال رئیس کمیته ملی المپیک از ماه گذشته تاکنون با سر زدن به فدراسیون‌ها، شخصاً از تمرینات و حتی خوابگاه‌های ورزشی بازدید کرده و برای حل مشکلات موجود قول‌هایی نیز به رؤسای فدراسیون‌ها و ورزشکاران داده است. صالحی‌امیری ماه گذشته در جمع کشتی‌گیران از علاقه و احترامش به این رشته صحبت کرد و کشتی‌گیران را سرمایه‌های ورزش خواند و قول برطرف کردن مشکلات ملی‌پوشان زحمتکش را داد. او در دیدار اخیرش از فدراسیون بسکتبال نیز به المپیکی شدن این رشته اشاره کرد و والیبال، کشتی و بسکتبال را سه فدراسیون طلایی و هویت‌ساز ورزش ایران خواند. همانطور که رئیس کمیته ملی المپیک گفته است کمک به این فدراسیون‌ها راه دوری نمی‌رود. در رشته وزنه‌برداری رئیس این فدراسیون صراحتاً از نیاز وزنه‌برداران به تجهیزات سخن گفت. صحبت‌های مرادی نشان می‌دهد که وزنه‌برداری به نگاه ویژه کمیته ملی المپیک نیاز دارد. البته سایر رشته‌ها نیز همین شرایط را دارند. در رشته تیراندازی، المپیکی‌ها همواره از کمبود فشنگ و فرسوده بودن سلاح‌ها گلایه داشته‌اند و انتظار می‌رود قبل از آنکه دیر شود و فرصت‌ها برای توکیو از بین برود مسئولان برای حمایت از تیراندازی قدمی بردارند. همچنین رشته‌های رزمی هم برای حفظ جایگاه خود منتظر حمایت‌های بیشتر هستند.

نباید زمان را بیش از این از دست داد. با توجه به افزایش قیمت ارز چالش‌های اقتصادی در ورزش بیشتر شده و این مسئله می‌تواند تأثیری منفی در روند آماده‌سازی ملی‌پوشان المپیکی در راه اعزام به توکیو بگذارد. با این حال رضا صالحی‌امیری قول همکاری بیشتر را به مربیان و ورزشکاران داده است. رئیس کمیته ملی المپیک در خبری خوشحال‌کننده از کمک مالی به فدراسیون‌ها سخن گفت: «فدراسیون‌ها الان نیاز به کمک دارند و ما نمی‌توانیم سه ماه مانده به المپیک کمک کنیم. کمک‌ها باید حداقل یکی، دو سال قبل از المپیک باشد تا بتوانند ظرفیت‌های خود را افزایش دهند. الان زمانی است که باید به داد فدراسیون‌ها رسید. ما تاکنون ۳۰ میلیارد کمک مستقیم و تا هفته قبل ۱۴ میلیارد کمک غیرمستقیم به فدراسیون‌ها داشته‌ایم. پیش‌بینی من این است که تا پایان سال در مجموع ۵۰ میلیارد به فدراسیون‌ها کمک کنیم.» پرداخت پاداش به دارندگان سهمیه المپیک از دیگر اقدامات کمیته ملی المپیک خواهد بود: «البته مسئولیت تهیه بلیت اعزام‌هایی را که بسکتبال  و وزنه‌برداری دارند نیز تقبل کرده‌ایم.   همه کسانی که سهمیه المپیک کسب می‌کنند در تیر‌ماه ۱۴۰۰، ۹۰ میلیون تومان پاداش خود را دریافت خواهند کرد. البته کمک‌هایی که ما می‌کنیم در مقابل نیاز‌های فدراسیون‌ها ناچیز است و باید راه‌های جدیدی برای افزایش درآمد فدراسیون‌ها پیدا کنیم، همه چیز دوجانبه است. برنامه و تعهدات هر فدراسیون در نشست با ستاد فنی ما که مشخص می‌شود به امضا می‌رسد. وظیفه ما حمایت و وظیفه فدراسیون‌ها هم کسب موفقیت است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار