کد خبر: 1036999
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۵
عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس، عدم سرمایه‌گذاری کافی، تحریم‌ها و سختگیری در انعقاد قرارداد‌های مناسب را از عوامل کمبود گاز در کشور با وجود داشتن منابع و ذخایر فراوان دانست.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: عبدالعلی رحیمی مظفری در گفتگو با خانه ملت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چگونه ممکن است ایران به‌عنوان دومین دارنده منابع گازی جهان با کمبود گاز مواجه شود، توضیح داد: «عدم سرمایه‌گذاری» اصلی‌ترین عامل کمبود گاز در کشور با وجود داشتن منابع و ذخایر فراوان است؛ چراکه ۷۷‌درصد میادین گازی کشور توسعه نیافته و وضعیت مناسبی ندارند.

نماینده مردم سروستان و کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران ۲۸‌میدان نفتی و گازی مشترک با هفت‌کشور همسایه دارد، افزود: «عدم سرمایه‌گذاری کافی و مناسب داخلی و خارجی» و «عدم انعقاد قرارداد‌هایی که بتواند ما را به اهداف بلند مدت نزدیک کند» سبب ایجاد این مشکلات شده است؛ چراکه ایران از جمله کشور‌هایی می‌بندد که به سختی در حوزه سرمایه‌گذاری قرارداد بسته و بیشتر کشور‌ها به رفتار سختگیرانه ایران در انعقاد قرارداد‌ها اذعان می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه «سختگیری در انعقاد قراردادها» و «تحریم‌ها» از عوامل دیگر عدم توسعه یافتگی میادین گازی در کشور هستند، گفت: این عوامل سبب عدم توسعه یافتگی میادین گازی کشور با وجود دارا بودن دومین ذخایر گازی جهان شده است.

به گفته رحیمی مظفری اگر نتوانیم فاز‌۱۱ پارس‌جنوبی را تا سال آینده به بهره‌برداری رسانیم به‌یقین مشکل کمبود گاز و برق در سال‌۱۴۰۰ بر قوت خود باقی خواهد ماند.

وی با بیان اینکه قطعی برق در کشور صرفاً به دلیل کمبود گاز نیست، توضیح داد: در حالی بازدهی و راندمان نیروگاه‌ها در کشور پایین است که نمی‌توانیم انرژی‌های تجدیدپذیر را نیز تقویت کنیم، ضمن آنکه در بحث جذب سرمایه‌گذار خصوصی برای توسعه نیروگاه‌ها، انرژی‌های تجدیدپذیر و حتی میادین گازی بسیار ضعیف عمل شده است؛ چراکه اکنون بسیاری از شرکت‌های طرف قرارداد خصولتی هستند نه خصوصی.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه اکثر نیروگاه‌های خصوصی از عملکرد دولت در قبال آن‌ها شاکی هستند، اضافه کرد: همچنین اگر تولید ارز‌های دیجیتال بدون مدیریت و نظارت افزایش پیدا کنند مشکلی بر مشکلات موجود افزوده خواهد شد.

انداختن صفر تا صد دلیل کمبود انرژی به گردن مصرف مردم بهانه‌تراشی است

این نماینده مجلس بر ضرورت مصرف بهینه گاز و برق تأکید کرد و گفت: اگرچه مصرف ۱۲‌درصد در سال جاری افزایش یافته است، اما عادات مصرفی مردم نشئت گرفته از برنامه و سیاست‌های بخش تولید و عرضه نیز است و انداختن صفر تا صد دلیل کمبود انرژی به گردن مصرف مردم بهانه‌تراشی است، بنابراین باید علت مشکلات را دقیقاً از چند دهه قبل ریشه‌یابی کرد.

رحیمی مظفری بیان کرد: عربستان هشت‌برابر ما از میادین نفتی فروزان برداشت می‌کند و این نابرابری در برداشت شامل چندین میدان گازی و نفتی مشترک با همسایه‌ها نیز می‌شود لذا اگر سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی مناسبی صورت نگیرد، منابع و فرصت‌ها بیش از این از دست می‌روند.

وی برخورد سیاسی با وزارتخانه نفت به جای برخورد فنی و اقتصادی را عامل دیگری در عدم توسعه یافتگی پروژه‌ها دانست و افزود: این نگاه که وزارت نفت باید پول در بیاورد و به سایر بخش‌ها دهد، اوضاع را خراب‌تر خواهد کرد، در حالی وزارت نفت باید با درآمد خود تجهیزات و تکنولوژی فرسوده شده را تعمیر، بازسازی و به روز کند تا در ادامه بتواند به بهره‌برداری بیشتری برسد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار کرد: اگرچه نمایندگان دنبال شفافیت و اصلاح روابط مالی حوزه نفت و گاز هستند، اما قصد دخالت در ریز و جزء مسائل فنی و اقتصادی و سرمایه‌گذاری آن را ندارند.

اردکانیان: هیچ مشکلی به لحاظ فنی برای تولید برق در فصل سرما نداریم

وزیر نیرو در یک برنامه تلویزیونی با توجیه عملکرد این وزارتخانه اعلام کرد کشور هیچ مشکلی به لحاظ فنی برای تولید برق به ویژه در فصل سرما ندارد. رضا اردکانیان با اعلام گزارشاتی مبنی بر رشد اندک مصرف خانگی از پاسخ به اینکه دلیل خاموشی‌های اخیر چه بوده طفره رفت. وی درباره قطعی برق هم گفت: برق خانگی فقط یک بار قطعی داشت، ممکن است به دلایل فنی قطعی داشته باشیم، اما از لحاظ تولید، ظرفیت نصب شده در کشور حدود ۸۴‌هزار مگاوات است. در پیک تابستان اوج بار زیر ۶۰‌هزار مگاوات بود، اوج بار زمستان در روز حدود ۴۰ هزار و در شب حدود ۳۸ هزار مگاوات است.

وی با اشاره به جلسات منظم هفتگی مدیران صنعت برق و وزارت نفت، بخش گاز و فرآورده‌ها اظهار داشت: روز شنبه در جلسه‌ای با وزیر نفت، گزارش ارائه شده حاکی از این بود که در ۱۰ سال گذشته به طور متوسط رشد سالانه مصرف برق ما در بخش خانگی ۷/ ۴ درصد بود، در صنعت ۸/ ۴ درصد و در کل ۶/ ۴ درصد رشد داشت.
وزیر نیرو ادامه داد: اتفاق عجیب و غریبی هم بین پارسال و امسال رخ نداده است. البته ۱۰‌ماهه امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته درست است که رشد مصرف خانگی ۸/ ۳ درصد بوده، اما رشد صنعت ۸/ ۹ درصد بود و طبیعی هم است در سال جهش تولید قرار داریم.

وی گفت: بخش صنعت همراهی خوبی در تابستان برای کاهش مصارف خود داشت و در مقابل، در بقیه روز‌های سال انرژی بیشتری در اختیارشان است، اما مشکلی که اکنون پیش آمده، ناشی از این است که سردی هوا و مصرف رو به رشد گاز در بخش خانگی یکی از دلایل است.

وی گفت: طبق گزارش‌ها، رشد مصرف گاز در بخش خانگی ۱۲‌درصد و در تهران ۱۵‌درصد است. گازی که برای همه نیروگاه‌ها عرضه می‌شود کمتر از یک هفتم گازی است که در بخش خانگی و تجاری استفاده‌می‌شود.
اردکانیان اظهار کرد: امیدواری زیادی داریم که مثل همیشه، مردم و مصرف‌کنندگان همراهی کنند. با شرایط کرونایی هم مواجه هستیم، طبیعتاً برخی از مصرف‌کنندگان مانند بیمارستان‌ها و اماکن عمومی و بخش خانگی در اولویت ویژه قرار دارند و وقتی کمبود سوخت برای نیروگاه‌ها باشد، طبیعتاً این کمبود تولید برق روی بخشی از صنایع پرمصرف سرشکن می‌شود که این اتفاق در یکی دو سه هفته اخیر رخ داده که امید است در روز‌های آتی وضعیت به سمت طبیعی شدن پیش برود.

وزیر نیرو با اشاره به اظهارات وزیر نفت مبنی بر اینکه انشعاب‌های جدید بخش قابل توجهی از مصرف را به خود اختصاص نمی‌دهد، گفت: طبق گزارش استاندار تهران، از ۱۵‌درصد افزایش مصرف در بخش خانگی شاید حدود ۲‌درصد مصرف ناشی از انشعاب‌های جدید باشد.

وزیر نیرو یادآوری کرد: از تابستان‌۹۷ برنامه‌ریزی کردیم که می‌خواهیم تابستان‌۹۸ و ۹۹ خاموشی صفر داشته باشیم، بالاخره رشد مصرفی هم در خانگی و تجاری داریم. سالی ۹۷۵‌هزار مشترک جدید در بخش برق داریم. چون فرصت دو ساله را قائل شدیم، شرکت توانیر ۲۹۴‌هزار قرارداد با صنایع منعقد و توافق کرد که صنایع در ساعت‌هایی از برخی روز‌ها مصرف را کاهش داده یا صفر کرده و در مقابل پاداش و برق ارزان‌تر دریافت کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار