کد خبر: 1036993
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷
با توجه به خسارات سنگین دفن زباله، قانون برنامه ششم توسعه، مدیریت پسماند را به یکی از اولویت‌های مهم تبدیل کرد. بر این اساس دستگاه‌های مختلف به خصوص شهرداری‌ها و سازمان محیط‌زیست موظف به جاده صاف‌کنی برای مؤسسات تحقیقاتی و دانش‌بنیان شدند. در یکسال اخیر چند شرکت دانش‌بنیان در تولید محصول از پسماند به موفقیت دست یافتند که مهم‌ترین آن‌ها تولید کفپوش‌های خانگی و صنعتی از ضایعات زباله‌هاست.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: محققان یک مؤسسه دانش‌بنیان از محصولات مهمی از جمله بتن و کفپوش‌های خانگی و پالایشگاهی که از ضایعات زباله‌ها تولید شده‌اند، رونمایی کردند.

خسارات سنگین دفن زباله در کشور

طبق اعلام رسمی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور روزانه ۵۸ هزار تن زباله در شهر‌ها و روستا‌های کشور تولید می‌شود که ۷۵ درصد از آن دفن می‌شود، اما دفن غیربهداشتی این حجم از زباله باعث شده‌است تا سالانه ۵۰ هزار میلیارد تومان به محیط‌زیست خسارت وارد شود.

این در حالی است که تنها ۵ درصد از زباله‌ها براساس استاندارد‌های بهداشتی دفن می‌شود. با توجه به خسارات سنگین دفن زباله در کشور؛ براساس برنامه ششم توسعه دولت موظف است که اقدامات مهمی را با کمک دستگاه‌های ذیربط برای حل این مشکل انجام دهد.

در تبصره ۲ ماده ۲۰ قانون هوای پاک تأکید شده‌است، دولت و شهرداری‌ها موظفند ظرف مدت سه سال پس از ابلاغ این قانون برای شهر‌های مختلف زمینه‌های تبدیل این پسماند‌ها به انرژی یا کود را با کمک بخش خصوصی فراهم کنند.

در تازه‌ترین مورد از دستیابی محققان کشور به ارزش افزوده و کالا از ضایعات زباله ها، پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با کمک نانوفناوری، محصولات بتنی دوستدار محیط زیست از پسماند‌های بازیافتی تولید کردند.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان در تشریح این دستاورد گفت: «این مجموعه با استفاده از نانو ذرات سیلیس و تیتانیوم که مقاومت بالایی دارند سعی کرده است بتن‌هایی با دوام بالا تولید کند. همچنین ذرات بازیافتی PET که بازمانده بطری‌ها هستند به عنوان پسماند‌های بازیافتی در ترکیب با ماسه در تولید این بتن‌ها به کار رفته‌اند.»

شاهین ظهوری افزود: «خرده شیشه ضایعاتی ماده دیگری است که برای تولید بتن به کار می‌بریم. همه این محصولات، سبز و دوستدار محیط‌زیست هستند و کمک قابل‌توجهی به حفظ طبیعت کرده‌اند.» ظهوری تولید کفپوش‌های نانویی با استفاده از ذرات PET و خرده شیشه را یکی از تولیدات این شرکت نام برد و ادامه داد: «از جمله مزایای این محصول می‌توان به «افزایش مقاومت فشاری، کششی و خم شدن کفپوش»، «کاهش ترک‌های ناشی از هیدراتاسیون سیمان»، «دوام بهتر در مقابل آسیب‌های ناشی از سولفات‌ها و آب‌های اسیدی»، «کاهش تحرک یون‌های کلر و در نتیجه کاهش عمق نفوذ کلر در بتن به ویژه در نواحی سواحلی کشور» و «کاهش آلودگی‌‎های زیست‌محیطی» اشاره کرد.»

از تردد معلولان تا محوطه‌های پالایشگاهی

این فعال فناور ادامه داد: «کفپوش‌های نانویی در «سیستم‌های روسازی کف و ضد سرخوردگی»، «کف‌سازی صنعتی و تزئینی»، «مکان‌هایی که سطوح تحت سایش شدید قرار دارند»، «پارکینگ‌ها، انبار‌ها و بندرگاه‌ها»، «سطح معابر، پیاده‌رو‌ها و تقاطع‌ها»، «کف پله محوطه‌های بیرونی»، «رویه رمپ‌های تردد معلولان»، «شیب‌ها و پیچ‌ها»، «کف‌های هشداردهنده و سرعت‌گیر حاشیه‌ای و عرضی جاده‌ها و اتوبان‌ها»، «رویه محدوده‌های ایستگاه‌های عوارضی» و «رویه محوطه‌های پالایشگاهی و جایگاه‌های سوخت» کاربرد دارد.»

این محقق همچنین تصریح کرد: «تولید محصولات بتنی و کفپوش دوستدار محیط‌زیست یکی از مهم‌ترین اهداف مجموعه فناور ما است و در این زمینه تلاش می‌کنیم با استفاده از فناوری‌های موجود در کشور و دنیا، بهترین و با کیفیت‌ترین محصولات را تولید کنیم.»

اواخر سال گذشته نیز محققان در یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت دستگاهی شدند که می‌تواند از زباله‌های تر، سه محصول کود مایع، کود جامد و گازی برای تولید برق را به تولید برساند.

این دستگاه در سه ظرفیت یک تن، سه تن و پنج تن طراحی شده و از این دستگاه می‌توان در بسیاری از مراکز دانشگاهی، پادگان‌ها و محله‌ها استفاده کرد.

نمونه‌های خارجی این دستگاه زیاد است ولی ما در این شرکت، دانش فنی طراحی و ساخت دستگاه را به دست آورده‌ایم و قادر به تولید انبوه آن هستیم.

نمونه‌های خارجی این دستگاه هم در کشور وجود دارد ولی اکنون محققان دانش فنی طراحی و ساخت دستگاه را به دست آورده و در حال تولید انبوه آن هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار