کد خبر: 1036905
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۹
امریکا نگران ر‌ها شدن فنر هسته‌ای ایران است
وزیر امور خارجه امریکا و سخنگوی کاخ سفید سعی کردند توپ بازگشت به برجام را به زمین ایران بیندازند، اما مشاور امنیت ملی امریکا دیروز بدون اینکه به «پیش‌شرط»‌های برجامی این دو اشاره کند، گفت احیای فوری توافق هسته‌ای با ایران، برای کاخ سفید حیاتی است. امریکایی‌ها تمایل زیادی دارند بدون تعهد به نقض نکردن دوباره برجام، تهران را مجبور کنند تعدیل تعهدات برجامی خود را کنار بگذارد، ولی از «ر‌ها شدن» فنر هسته‌ای ایران وحشت دارند. دولت بایدن علاوه بر تبادل نظر با برلین، لندن و پاریس، باب مذاکره با مسکورا هم باز کرده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: یک روز از سخنان آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا درباره لزوم بازگشت ایران به تعهدات برجامی نگذشته، از کاخ سفید صدای متفاوتی به گوش می‌رسد. جیک سالیوان جمعه شب در یک کنفرانس ویدئویی که در مؤسسه صلح واشنگتن برگزار شده، رویکردی متفاوت از بلینکن در پیش گرفت و بدون تعیین پیش‌شرط، از لزوم احیای هر چه سریع‌تر توافق هسته‌ای با ایران سخن گفت: «امریکا مصمم است از بزرگ‌ترین بحران هسته‌ای جلوگیری کند، زیرا ایران به ساخت سلاح اتمی بسیار نزدیک شده است.» مشاور امنیت ملی بایدن هرچند در موضع‌گیری خود اتهامات ضد ایرانی دولت امریکا را تکرار کرده و گفته «حمایت بی‌پروایانه آن‌ها از تروریسم در منطقه فروکش نکرده است، در برخی زمینه‌های دیگر همچون حمله به متحدان‌مان، حمایت‌شان از نیابتی‌ها در حمله به نیرو‌های امریکایی و متحدان‌مان جسورتر شده‌اند»، ولی نتیجه‌ای که گرفته نشان از نگرانی از رویکرد سیاست خارجی ایران است: «همه این‌ها ما را به این سمت وا می‌دارد که اگر بتوانیم به دیپلماسی بازگردیم، می‌توانیم برنامه هسته‌ای را در جعبه قرار دهیم.» او البته مانند بلینکن تأکید کرده که «این می‌تواند سکویی برای ایجاد تلاش جهانی شامل متحدان و شرکای‌مان در منطقه و همچنین اروپا باشد تا سایر تهدید‌های ناشی از ایران شامل موضوع موشک بالستیک مد نظر قرار گیرد»، ولی همزمان نشان‌دهنده صدای متفاوتی در دولت امریکا است که از حرکت هسته‌ای ایران احساس نگرانی می‌کند: «نخستین اولویت حیاتی ما باید این باشد که با بحران هسته‌ای فزاینده ایران برخورد کنیم که در حال نزدیک و نزدیک‌تر شدن به داشتن تجهیزات مورد نیاز برای سلاح اتمی است.» روزنامه امریکایی واشنگتن‌پست با اشاره به سخنان جیک سالیوان نوشته که مشاور امنیت ملی امریکا پیش‌شرط بایدن در مورد بازگشت به برجام یعنی بازگشت سریع ایران به تعهدات برجامی‌اش را عنوان نکرد. واشنگتن پست تأکید کرد که زمان بازگشت امریکا به توافق و امتیاز‌ها یا وعده‌های داده شده به ایران و نیز دامنه توافق احتمالی آتی، یکی از مهم‌ترین آزمایش‌های عمده سیاست خارجی بایدن است که به موضوعی مهم میان مشاوران کاخ سفید و وزارت خارجه امریکا تبدیل شده است.

مذاکره با اروپاییان و مسکو

تأکید مکرر ایران بر اجرای طرح مجلس که تا سوم اسفندماه به توقف اجرای پروتکل الحاقی در صورت لغو نشدن تحریم‌ها خواهد رسید، باعث شده که نگرانی امریکایی‌ها از توسعه برنامه هسته‌ای ایران تشدید شود. رویترز از قول یک منبع دیپلماتیک نوشته که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا، روز پنج شنبه با مقامات ارشد فرانسه، بریتانیا و آلمان درباره برجام مذاکره کرده است. امریکایی‌ها که در ظاهر تلاش می‌کنند نقش بازیگر خونسرد را ایفا کنند، علاوه بر به کار‌گیری طرف‌های اروپایی، از کانال روسیه هم برای احیای برجام وارد عمل شده‌اند. جان سالیوان، سفیر امریکا در مسکو، روز شنبه گفت که با وجود اختلافات میان دو طرف، حفظ گفتگو‌ها امری ضروری است. سالیوان خاطرنشان کرد: «واشنگتن مسئله بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را با دقت در نظر دارد و گفتگو‌هایی جدی و مهم در این زمینه با مسکو صورت گرفته است.» وزارت خارجه روسیه نیز بامداد پنج شنبه با صدور بیانیه‌ای در این باره گفت: «موضع ما این است که وقتی امریکا به تبعیت از تعهداتش ذیل برجام بازگشت، نباید از آن به عنوان برگ چانه‌زنی یا بهانه‌ای برای تغییر توافق استفاده کند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار