سرویس جامعه جوان آنلاین: چندی است سازمان تأمین اجتماعی طرح ۳۰۷۰ را رونمایی کردهاست. بر اساس این طرح هر هفته خدمات جدیدی به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی اضافه میشود؛ قرار است تا پایان بهمن ۳۰ طرح در این سامانه ارائه شود تا مراجعههای حضوری ۷۰ میلیون کاهش یابد. در همین راستا مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اعلام کردهاست چاپ و عرضه دفترچه جدید تأمین اجتماعی از اول اسفند در تمامی شعب و کارگزاریهای سراسر کشور متوقف میشود.
مصطفی سالاری گفتهاست طرح نسخه الکترونیک و حذف دفترچههای کاغذی در سراسر کشور در حالی شروع خواهد شد که صفحات موجود در دفترچههای کاغذی بیمهشدگان کماکان معتبر و قابل استفاده خواهد بود.
از اول اسفند به بعد بیمهشدگان و بازنشستگانی که صفحات دفترچه آنها به پایان میرسد نیازی به دریافت دفترچه جدید ندارند و میتوانند با ارائه کارت ملی به پزشکان و مراکز درمانی اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد تأمین اجتماعی سراسر کشور مراجعه کنند.
سالاری با تشریح مراحل حذف دفترچههای درمانی ضمن دعوت مجدد از پزشکان به استفاده از سامانه نسخه الکترونیک تأمین اجتماعی اعلام کرد که در صورت عدم امکان یا تمایل پزشکان به استفاده از سامانه نسخه الکترونیک، این افراد میتوانند نسخه بیمهشدگان تأمین اجتماعی را در سرنسخه برای آنان بنویسند و سرنسخه پزشکان اعتباری مشابه با صفحات دفترچههای کاغذی خواهد داشت.
سالاری با بیان اینکه تمامی جزئیات و جوانب مختلف خدمترسانی به جامعه تحت پوشش تأمین اجتماعی در برنامه حذف دفترچههای کاغذی لحاظ شدهاست، گفت: نحوه خدمترسانی به بیمهشدگان در مطب پزشکان و سایر مراکز درمانی اعم از طرف قرارداد و غیر طرف قرارداد به دقت برنامهریزی شدهاست و اطمینان داریم که در ایفای تعهدات سازمان تأمین اجتماعی در قبال بیمهشدگان با حذف دفترچههای کاغدی هیچگونه اختلالی بهوجود نخواهد آمد.
هر چند به گفته سالاری حذف دفترچههای کاغذی و استفاده از سامانه نسخه الکترونیک زمینهساز تحول اساسی در ارائه خدمات درمانی خواهد شد و همچنین این طرح زمینهساز ایجاد پرونده الکترونیک سلامت و پیشگیری از هدررفت بسیاری از هزینههای غیرضروری خواهد شد، اما در حال حاضر با وجود دفترچه تأمین اجتماعی بسیاری از بیماران نیازمند به خصوص افراد بازنشسته و کمتوان بهدلیل نسخهپیچی نامناسب مراکز درمانی برای دریافت خدمات، سرگردان شعبهها و کارگزاریهای این سازمان شدهاند و کسی هم پاسخگوی این ناکارآمدیها نیست.
نانوشته پیداست که با کوچکترین اختلال در ارائه خدمات و با سرازیر شدن چند ده میلیون مراجع به کارگزاریها، این مراکز کارگزاری هستند که برای ارائه کمترین خدمات از مراجعان هزینه دریافت خواهند کرد و این امر تحمیل هزینه اضافی بر بیمهشدگان و نقض غرض طرح حذف دفترچههای تأمین اجتماعی خواهد بود.