کد خبر: 1036879
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۳
اینجا انگار نه کرونایی بوده و نه خانواده‌ای غم از دست دادن عزیزی را به خاطر ابتلا به این بیماری تجربه کرده. اینجا انگار نه ویروسی هست و نه ماه‌ها دلهره و اضطرابی که بسیاری از مشاغل را تا مرز تعطیلی کشانده. اینجا یکی از استان‌های ایران است. نمی‌دانیم کجا، اما هر چه هست همه در بی‌خیالی و ساده انگاری و فراموش کردن روز‌های تلخ گذشته و ماه‌های سخت در پیش، امورات خود را می‌گذرانند. مسئولان هم رنگین کمانی ساخته‌اند از میزان وجود و شیوع و مرگ و میر‌های ناشی از کرونا.
سجاد مرسلي
سرویس ایران جوان آنلاین: دوگانگی برخورد با کرونا همه چیز را وارد یک بازی نامعلوم کرده است. از یک طرف جاده‌ها برای تردد بین شهری و مسافرت‌ها باز و بسیاری از مراکز مثل رستوران‌ها و تالار‌ها و گردشگاه‌ها و حتی استخر‌ها مجوز بازگشایی گرفته‌اند و از طرف دیگر اعلام می‌شود، موج چهارم کرونا، سخت‌تر از دفعات قبلی در راه است و از ۹ شب تا ۴ صبح نباید با ماشین خودتان در خیابان دیده شوید.

در این میان رنگ بندی‌های بی‌مورد هم باعث شده تا مردم کار خودشان را بکنند و بین رنگ قرمز و نارنجی و زرد و آبی و سفید فرقی نگذارند. وقتی اعلام می‌شود یک استان به رنگ آبی و سفید درآمده و استان همجوارش در وضعیت قرمز قرار دارد و اوضاع در آن ملتهب است، یعنی نمی‌شود به این اخبار استناد کرد. چطور می‌شود رنگ سمنان آبی و رو به سفید باشد و شهر‌های مازندران یکی‌یکی قرمز شوند. مسافرت‌ها آنقدر زیاد شده که برخی استان‌ها که در ماه‌های سرد سال به ندرت شاهد حضور مسافر بودند، حالا از ترافیک‌ها و گشت و گذار‌های بیش از حد می‌نالند. اما آنچه در همه جا مشترک است، اخبار متناقض و در پی آن سهل‌انگاری و ساده انگاری‌ها در مورد کروناست. آن‌هم کرونای انگلیسی که اروپا و امریکا را به مرز تعطیلی کشانده است.

خیز دوباره کرونا

وقتی چند روز پیش در خراسان‌شمالی برف بارید، منطقه بدرانلو و جاده قدیم بجنورد آنقدر شلوغ شد که ترافیک سنگینی در خیابان‌های اطراف آن حاکم شد. گویی همه منتظر بودند تا صبح شود تا شال و کلاه کنند و به گردنه اسدلی بروند. اینجا نه کرونایی هست و نه کسی می‌داند این ویروس چطور منتقل می‌شود.

نه کسی ماسک زده و نه چیزی به نام فاصله‌گذاری اجتماعی صورت گرفته است. اگر نمی‌دانستیم دنیا درگیر ویروس جدید کرونای انگلیسی است، فکر می‌کردیم این ازدحام به خاطر ریشه کنی این بیماری منحوس برپا و جشن بزرگی برای بازگشت سلامتی به کشور است. اما حرف‌های دکتر سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که به بجنورد رفته بود خیلی شنیدنی است.

وی با بیان اینکه باید همیشه خطر ویروس کرونا را در نظر بگیریم برای اینکه به هر حال ممکن است موج چهارمی داشته باشیم و نباید عادی انگاری شود، گفته بود: «بازگشایی‌ها فقط در مناطق زرد و آبی صورت گرفته و آن هم فقط به دلیل آن است که تنفسی برای کسب و کار داده شود. اما با برگزاری هرگونه تجمع در این مناطق مخالف هستیم و محدودیت تردد در این مناطق همچنان از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح برقرار است.»
رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز با ابراز نگرانی نسبت به خیز دوباره شیوع ویروس کرونا در این استان گفت: «طی روز‌های اخیر تعداد تست‌های مثبت در استان در حال افزایش است که این امر موجب نگرانی و دغدغه شده است.»

دکتر سید احمد هاشمی افزود: «زمانی که تعداد تست‌های مثبت افزایش می‌یابد بعد از یک هفته بر تعداد بیماران سرپایی افزوده می‌شود، هفته بعد از آن تعداد بیماران بستری زیاد می‌شود که هفته بعدی آن با افزایش مرگ و میر مواجه می‌شویم.»

به گفته این مسئول طی هفته‌های گذشته تعداد موارد مثبت تست‌های انجام شده کمتر از ۱۰ درصد بود، اما اکنون این رقم به بیش از ۳۰ درصد رسیده است. هر چقدر تصمیمات نادرست مسئولان بیشتر می‌شود، به همان نسبت اخبار مربوط به افزایش مبتلایان به کرونا در استان‌های مختلف کشور هم بالا می‌رود.

از یزد هم خبر می‌رسد، این استان طی ۴۸ ساعت گذشته شاهد طغیان کووید ۱۹ و افزایش قابل توجه مبتلایان به کرونا در شهرستان ابرکوه بوده و گزارش‌ها حکایت از به صدا درآمدن زنگ خطر طغیان این بیماری در بافق نیز هست.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به وضعیت حاکم گفته: «۲۰ بیمار مبتلا به کرونا در ابرکوه شناسایی شده‌اند و در مجموع در ۲ روز اخیر ۴۷ مورد جدید ابتلا به کرونا در این شهرستان به ثبت رسیده است.» وی افزود: «همچنین در شهرستان بافق نیز طی روز گذشته ۱۰ بیمار مبتلا شناسایی شده‌اند که نسبت به روز‌های قبل افزایش قابل توجهی داشته و زنگ خطر طغیان بیماری را در این شهرستان به صدا درآورده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار