کد خبر: 1036826
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
روحانی:
رئیس‌جمهور گفت: براساس گفته مسئولین، در سال آینده به واکسن ایرانی می‌رسیم و واکسیناسیون با واکسن های داخلی انجام خواهد شد.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز(شنبه) در جلسه ستاد ملی کرونا اظهار کرد: یک سال از دوران بسیار ویروس کرونا سپری شده است و تا ۲۰ روز دیگر به سالگرد ورود این ویروس به کشور می‌رسیم. امسال سال بسیار سختی هم برای ما و هم برای جهانیان بود. زیرا موضوع تنها موضوع سلامت نبود اما در کنار این ویروس مسئله کسب و کار مردم هم مطرح بود، در کنار این ویروس مساله زندگی اجتماعی هم مطرح شد، در کنار این ویروس آموزش فرزندان ما هم تحت تاثیر قرار گرفت، بنابراین یک بیماری عادی نبود و مشکلات بسیار بزرگی را در همه جهان به وجود آورد.

روحانی گفت: ما در این ماجرا تنها بودیم و کسی ما را یاری نکرد و الان هم وقتی می‌خواهیم واکسن تهیه کنیم با چه سختی ها و با عبور از پیچ های مختلف این کار را انجام دهیم، دنیا پول و بانکش آزاد است و روابط مالی و بانکی آن معمولی است ولی ما با مشکلات ویژه‌ای مواجه هستیم. اما در عین حال مردم با همت، ایثار و فداکاری خود توانستیم این یکسال را به خوبی بگذرانیم.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم با سایر کشورها مقایسه کنیم واقعاً کشور ما قابل مقایسه است. حتی با کشورهای پیشرفته هم می توانیم خود را مقایسه کنیم. در حوزه کسب و کار ما تصمیم بسیار درستی از روزهای اولیه اتخاذ کردیم تا همه کارخانجات و همه تولیدگران بزرگ ما به فعالیت‌های خود با رعایت پروتکل ها ادامه دهند. خیلی‌ها حتی در دنیا با این تصمیم مخالف بودند اما ما این تصمیم قاطع، صحیح و درست را گرفتیم. ما کارخانجات عظیمی داشتیم که چندین هزار کارگر داشت و حتی کسی مبتلا نشد و یا اگر مبتلا شد عدد بسیار اندکی بود. مرگ و میر در کارخانجات و مراکز تولیدی بزرگ نداشتیم.

رئیس جمهور گفت: امروز پنجاه و پنجمین جلسه ستاد ملی کرونا است. در روزهای اولیه ستاد یعنی در اوایل اسفند سال قبل، بسیار بحث بود و خیلی ها می‌گفتند همه جا باید بسته شوند و در دنیا هم می‌گفتند ایران بی محابا اجازه می دهد ولی ما به تولیدات و خدمات ضروری را اجازه دادیم فعالیت کنند. البته برخی از کسب و کارها دچار محدودیت شدند و چاره‌ای نبود.

روحانی گفت: در مجموع می‌توانم بگویم که در کسب و کارها و در آن جاهایی که مربوط به بخش تولید صنعتی و کشاورزی مربوط می‌شودف وضع ما بد نبود و خوب بود و رشد هم داشتیم اما در بخش خدمات مشکلات زیادی داشتیم و هنوز هم داریم. در بخش گردشگری خسارت بزرگی وارد شد، در برخی فعالیت‌های اجتماعی خسارت‌های بزرگی را متحمل شدیم اما در عین حال مردم ما تحمل کردند و ما هم در حد توان آنها را یاری کردیم.

وی ادامه داد: تمام اصرار ما این است که در این دو ماه کاری کنیم که موج چهارم صورت نگیرد، یکی از دلایل این مساله آن است که کسب و کار مردم بخصوص در حوزه خدمات و گردشگری در ایام عید شرایط مناسب‌تری نسبت به سال گذشته داشته باشند تا بتوانند ضررهای گذشته را جبران کنند. اگر در این دو ماه مراعات نشود و وارد موج چهارم شویم و ناچاریم که محدودیت ها را اعمال کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: از همه کسانی که نیازمندی های ما در بخش بهداشت، حفاظت فردی، وسایل پزشکی، اکسیژن‌سازها را تامین کردند تشکر می‌کنم. شرکت های دانش بنیان تجهیزات پزشکی که خواستیم را ساختند و مردم را تنها نگذاشتند. تقریباً هم پای دنیا پیش آمدیم یعنی امروز طوری نیست که بگوییم کسی مریض است اما تخت یا آی سی یو نداریم . همه در صحنه حضور داشتند و این کار بزرگ انجام شده است.

روحانی گفت: در بخش آموزش در حد امکان از طریق سامانه‌های فضای مجازی اجازه ندادیم که آموزش تعطیل شود. البته مدارس تعطیل شد اما آموزش ادامه پیدا کرد. باید از همه کسانی که در زمینه فضای مجازی تلاش کردند تشکر کنم. ما از اوایل سال ۹۳ مصوباتی که در شورای عالی فضای مجازی برای زیرساخت‌ها و شبکه بزرگ اطلاعات در کشور گذراندیم، کار بزرگی شروع و انجام شد و امروز می‌بینید که بخش بزرگی از بار خدمات اجتماعی و کسب و کار مردم همه روی دوش فضای مجازی است.

وی ادامه داد: امروز دانش آموزان ما درست است که از رادیو تلویزیون استفاده می‌کنند اما سامانه‌های فضای مجازی به آنها کمک می کند. امروز در بخش تحقیقات محدودیت‌هایی داریم و با برخی تحریم‌ها مواجهیم. تحریم‌ها اثرگذار بوده است اما ما همه اینها را پشت سر گذراندیم.

رئیس‌جمهور گفت: در زمینه تولید واکسن وارد شدیم و حضور پیدا کردیم و قدم های اولیه را برداشتیم. مسئولین متخصص ما مطمئن هستند که ما در نهایت در سال آینده به واکسن می‌رسیم و واکسیناسیون با واکسن های داخلی ما انجام خواهد شد.

روحانی گفت: ما با دنیا تفاوت اساسی داریم. اگر دنیا می‌گوید که من توانستم از کرونا با مشکلات موجود عبور کنم، اما ادعای ما بالاتر است زیرا ما در حال تحریم و فشار از مشکلات عبور کردیم. ما از یک بانک یا صندوق بین المللی خواستیم برای خرید تجهیزات پزشکی وام بگیریم اما آمریکا مانع شد و جلوی ما را گرفت. یعنی جنایت حکومت قبلی آمریکا در حدی بود که جلوی درمان، واکسن، تجهیزات و گرفتن وام را گرفته بود. کشورهای دیگر مشکلات را نداشتند.

وی ادامه داد: اگر تولید داخلی ما نبود، اگر شرکت‌های دانش بنیان و اگر فعالیت بخش‌های مختلف در داخل کشور نبود و ما نیازمند بودیم ماسک هم به ما نمی فروختند، دستکش هم در اختیار ما قرار نمی‌دادند، گان پرستارها را هم به ما نمی دادند. همه این ها در داخل تولید شد.

رئیس‌جمهور گفت: زیرساخت دیجیتال در برخی کشورها خیلی به آنها کمک کرد. زیرساخت دیجیتال ما نسبت به کشورهای همسایه، تقریبا نصف بود و ضریب نفوذ ما ۲۰ بود ولی ضریب نفوذ کشورهای اطراف ما ۴۵ تا ۵۰ بود. الان ضریب نفوذ شبیه کشورهای پیشرفته است و بیش از ۸۰ میلیون نفر از اینترنت استفاده می‌کنند و بخش اعظمی از روستائیان هم از اینترنت استفاده می‌کنند.

روحانی افزود یکی از کارهای بزرگی که از سال ۹۲ بویژه ۹۳ انجام گرفته است، کار بزرگی بود که در شرکت های دانش بنیان کمک کننده است. بخشی از مشاغل ما وصل به این زیرساخت است. اگر این زیرساخت را در کرونا نداشتیم بخشی از خدمات را نمی‌توانستیم انجام دهیم. در مجموع با کمک یکدیگر قدم های بزرگی را برداشتیم و قابل افتخار است.

وی تاکید کرد: کارهایی نیروهای مسلح، صداوسیما، پلیس انجام دادند و همه به صحنه آمدند واقعا قابل افتخار است و باعث شد که امروز شرایط خوبی داشته باشیم. البته این شرایط خوب نباید ما را مغرور کند. این شرایط، نسبت به امریکا و اروپا بسیار امیدوار کننده است منتها اگر ذره ای این امید باعث شود که ما از فضای آبی به فضای عادی برویم، شرایط ما سخت می‌شود. نباید شرایط عادی شود و عادی انگاری صورت گیرد.

رئیس‌جمهور گفت: امروز اعلام شد ما در رعایت پروتکل ها کاهش داشتیم و به مراعات ۸۰ درصد رسیدیم، خب این کم است و ما مراعات بالای ۹۵ درصد را می خواهیم. اگر ما در این ماه بهمن و اسفند خوب مراعات نکنیم، برای کسب و کار، تفریح و زندگی به مشکل می خوریم.

روحانی افزود: برای دنیا اینکه رفت و آمد نکنند و دورهمی نداشته باشند سخت است اما برای ما خیلی سخت تر است. در اروپا انقدر ارتباطاتشان زیاد نیست اما ما به دلیل فرهنگ ایرانی و اخلاق اسلامی همیشه توصیه کردیم بیشتر همدیگر را ببینیم. غربی ها در این حد نیستند ولی الان می گوییم رفت آمد نکنید. یعنی برعکس آنچه در طول تاریخ به مردم توصیه می کردیم را امروز می‌گوییم.

وی تاکید کرد: امروز مردم از لحاظ روحی و روانی مردم در فشار هستند، یعنی فرزندی که پدر و مادرش را نمی بیند از جهت روحی و روانی فشار بزرگی را تحمل می‌کند. اگر مراعات کنیم این شرایط مقداری سهل‌تر می شود و در شرایط عید هم کسب و کار و هم تفریحات مردم می‌تواند جبران شود، البته اگر همه ما آن را مراعات کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز تصمیمات خوبی گرفتیم که برخی از آن مربوط به ایام اسفند و خرید و فروش‌ها و نوروز می‌شود که بعداً برای مردم توضیح داده خواهد شد. اگر با یک موج جدیدی مواجه نشویم این مقررات می‌تواند اجرا شود به شرط اینکه همه آنها در کسب و کارهای شب عید و تفریحات ایام نوروز مورد مراد قرار گرفته شود.

روحانی گفت: همچنین مصوبه دیگری داشتیم که دوستان ما توضیح می‌دهند که فردا آن مصوبه ابلاغ خواهد شد، نسبت به مسئله واکسن بود که چه ویژگی‌هایی چه تولید داخلی و چه خارجی، باید داشته باشد. نکاتی که مورد نظر وزارت بهداشت بود در این جلسه مورد تاکید و تایید قرار داد و انشالله در این چارچوب ها هم برای خرید واکسن و هم برای حمایت از واکسن داخلی تلاش بیشتری را خواهیم کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار