کد خبر: 1036798
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
کاخ‌سفید:
سخنگوی کاخ سفید شامگاه جمعه گفت که پیش از در نظر گرفتن هرگونه دیدار میان مقامان آمریکا و ایران، پایبندی تهران به محدودیت‌های برجام نخستین گام است.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید شامگاه جمعه (به وقت تهران) گفت که نخستین گام برای ایران پایبندی به محدودیت‌هایی است که برجام برای برنامه هسته‌ای ایران در نظر گرفته، می‌باشد.

وی که در کنفرانس خبری کاخ سفید صحبت می‌کرد، گفت: «پیش از در نظر گرفتن هرگونه دیدار میان مقامات ایران و آمریکا، نخستین گام این است که ایران به محدودیت‌های قابل‌ توجه تحت برنامه برجام پایبند باشد.»

ساکی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی درباره جدول زمانی تعامل با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور پرسیده بود، گفت: «من قصد ندارم جدول زمانی در این باره ارائه دهم. آشکار است که این نیازمند پایبندی ایران به ضرورت‌های توافق هسته‌ای است.»

سخنگوی کاخ سفید در ادامه سخنانش گفت: «رئیس جمهور معتقد است که از طریق پیگیری دیپلماسی، آمریکا باید به دنبال طولانی و تقویت کردن نگرانی‌های هسته‌ای و پرداختن به دیگر نگرانی‌ها از جمله برنامه موشک بالستیک و فعالیت منطقه‌ای ایران باشد.»

وی اضافه کرد: «بار دیگر، ایران باید به پاپیندی به محدودیت‌های چشمگیر هسته‌ای خود تحت توافق بازگردد. در حال حاضر از نظر موضوعی چگونگی تعامل با شرکا و متحدان خود از جمله اروپایی‌ها، اعضای 5+1 از جمله درباره اینکه آینده توافق هسته‌ای با ایران چگونه باشد، اساسی است.»

دولت آمریکا طبق مفاد توافق هسته‌ای برجام متعهد شده بود در ازای برخی محدودیت‌ها در برنامه هسته‌ای ایران تحریم‌های وضع‌شده علیه تهران را کاهش دهد.

«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه جدید آمریکا چند بار گفته چنانچه ایران به برجام بازگردد آمریکا هم همین کار را انجام خواهد داد.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال اخیرا در گزارشی نوشته بود دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در چهار سال گذشته علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های مندرج در برجام، بسیاری از بخش‌های اقتصاد ایران را به بهانه‌های «تروریسم» هم تحریم کرده و این بخش‌ها را به برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران گره زده است.

بعد از خروج آمریکا از برجام و معطل ماندن وعده‌های کشورهای اروپایی برای جران خروج واشنگتن از این توافق، ایران اعلام کرد با توجه به مفاد موجود در توافق قصد دارد تعهداتش به آن را کاهش دهد.

ایران از آن زمان به بعد تعهداتش به محدودیت‌های مندرج در برجام در زمینه غنی‌سازی، میزان ذخائر اورانیوم و تحقیق بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته کنار گذاشته است. تهران علاوه بر این کار بر روی یک خط مونتاژ جهت ساخت اورانیوم فلزی را هم از سر گرفته است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار