کد خبر: 1036751
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اعلام جزئیات شیوه برگزاری جشنواره فیلم و تئاتر فجر، از برگزاری این رویداد در شهر‌های آبی و زرد به ترتیب با ۵۰ و ۳۰درصد ظرفیت سالن خبر داد.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: به نقل از ایسنا، محسن فرهادی با اشاره به اینکه سینما و تئاتر در گروه سوم شغلی هستند، گفت: این گروه شغلی در مناطق زرد و آبی کرونایی مجاز به فعالیت هستند، به این صورت که در شهر‌های زرد می‌توانند با ۳۰درصد ظرفیت و در شهر‌های آبی با ۵۰درصد ظرفیت فعالیت کنند. پروتکل‌های بهداشتی به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا توسط وزارت بهداشت و با همکاری وزارت ارشاد نوشته شده است. در این پروتکل سینما و تئاتر در شهر‌های زرد می‌توانند با ۳۰درصد ظرفیت سالن‌هایشان فعالیت کنند ولی این بازگشایی منوط به چند اصل است.

بلیت‌فروشی در محل، ممنوع

وی در رابطه با این اصول افزود: فروش بلیت در محل و وجود هرگونه صف ممنوع است، در واقع هر نوع اعطای بلیت فیزیکی ممنوع است و فروش بلیت باید به شکل اینترنتی صورت گیرد و بلیت صندلی سالن‌ها با پلن از قبل طراحی شده از طریق سامانه‌ای که خود سینما‌ها قول طراحی آن را داده‌اند، انجام شود، به این شیوه که مثلاً اگر خانواده‌ای اظهار کنند چهار بلیت می‌خواهند نرم‌افزار هوشمند باید آن‌ها را کنار هم قرار دهد و برای فرد یا خانواده دیگری که می‌خواهد بلیت بخرد باید فاصله‌گذاری دو متر از عرض و طول را انجام دهد.

فروش بلیت اینترنتی با ارائه کد ملی

فرهادی با تأکید بر اینکه فروش بلیت برای سینما و تئاتر باید با ارائه کد ملی باشد، بیان کرد: اخذ این کد‌های ملی با نرم‌افزار ماسک که نتایج مبتلایان قطعی به کرونا در آن‌ها شناسایی می‌شود، ارتباط مستقیم دارد و منجر می‌شود از ارائه بلیت به مبتلایان قطعی به بیماری که تست مثبت کرونا داشتند به مدت ۱۴روز خودداری شود.

فاصله یک ساعته میان سانس‌های نمایشی

وی افزود: داخل سالن‌های سینما و تئاتر باید فاصله حداقل یک ساعت مابین سانس‌های نمایشی قائل شوند، به صورتی که در این فاصله بحث هوادهی سالن و ضدعفونی کردن صندلی‌ها برای سانس بعدی صورت گیرد. باید شرایط به گونه‌ای مدیریت شود که ورود و خروج از سالن با ازدحام همراه نباشد.

فرهادی تأکید کرد: تمامی شاغلانی که ارتباط مستقیم با تماشاگران دارند یا هنرپیشه‌های تئاتر باید به صورت دوره‌ای تست کرونا بدهند. در مورد شاغلان تست‌های سریع را کافی می‌دانیم و نیازی به تست PCR نیست مگر اینکه رپید تست‌های آن‌ها مثبت شده باشد که برای حصول اطمینان بیشتر توصیه به انجام تست تشخیصی PCR می‌کنیم. این تست‌ها باید هفته‌ای یک بار از شاغلان گرفته شود. پاسخ تست‌ها پس از ۳۰دقیقه آماده خواهد بود. در مورد بازیگران تئاتر، چون ارتباط نزدیک‌تری با یکدیگر دارند، بهتر است با تست PCR منفی وارد بازی شوند، البته این موضوع اجباری نیست و همچنان رپید تست‌ها کفایت می‌کند. مابقی موارد بهداشی مانند زدن ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی، شست‌وشوی دست‌ها و... همانند گذشته است.

الزام حضور ناظر بهداشتی مقیم در سالن‌های سینما و تئاتر

وی افزود: بر اساس پروتکل‌ها، ما حضور ناظر بهداشتی مقیم در سینما و تئاتر را درخواست کردیم، به این صورت که سینما و تئاتر باید یک ناظر بهداشتی که دارای مدرک کارشناسی مهندسی بهداشت محیط و بالاتر است و دوره‌های لازم را گذرانده است به هر شکل که صلاح می‌داند (استخدامی، قراردادی و...) به کار گیرد. زمانی که بازرس بهداشت محیط وزارت بهداشت برای بررسی بیشتر وارد مرکز می‌شود، باید صورت‌جلسه و چک‌لیست‌ها از سوی ناظر مقیم به بازرس ارائه شود. برای این کار سامانه‌ای طراحی کردیم تا کارشناسان آزاد این امر در بخش خصوصی که واجد شرایط هستند، به کارگیری شوند. آن‌ها کد ممیزی مخصوص دریافت کردند و می‌توانند با سینما‌ها و تئاتر‌ها با تعرفه هیئت وزیران مشغول کار شوند. کماکان نظارت‌ها را با قوت و شدت قبل انجام می‌دهیم، با این تفاوت که ناظران بهداشتی مستقر می‌توانند مشاوره‌های لازم را به شاغلان سالن‌های سینما و تئاتر ارائه دهند.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، ادامه داد: یکی از وظایف ناظر بهداشتی، ایجاد هماهنگی برای اخذ رپید تست‌هاست. به کارگیری ناظر علاوه بر آنکه پل ارتباطی ما با سینما‌ها و تئاترهاست، سبب می‌شود مدیر مسئول سینما و تئاتر نیز با دید بازتر و تخصصی‌تری به موضوعات پیرامون سلامت اهمیت دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار