کد خبر: 1036710
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۴
محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم در گفت‌وگویی با روزنامه آرمان گفته: «آقای روحانی همیشه دارای ویژگی‌های خاصی بوده و در مقابل انتقادات و حتی توهین‌های نهاد‌های مختلف سکوت می‌کند و به دنبال زیاد شدن تنش‌ها در کشور نیست. حل مسائل کشور برای دکتر روحانی مهم‌تر از موضوعات حاشیه‌ای است و رئیس‌جمهور به خاطر فشار‌های اقتصادی و سیاسی و البته بیماری منحوس کرونا به دنبال اختلاف‌اندازی و درست کردن تنش در کشور نبوده است.»

او در ادامه مدعی شده که به همین دلیل، روحانی در چهار سال گذشته، تمام انتقادات را «تحمل» کرده، اما حالا دیگر حرف‌های منتقدان به جایی رسیده که «آستانه صبرش بعد از چهار سال سکوت لبریز شود.»

برخلاف آنچه محمود صادقی مدعی شده، روحانی همواره موضع تندی نسبت به منتقدان داشته و بار‌ها و به دفعات به هر کسی که در موضعی خلاف موضع او قرار داشته، تندی و حتی توهین کرده است. مرداد ۹۳ و در حالی که فقط یک سال از ریاست جمهوری روحانی می‌گذشت، او در سخنانی عجیب، منتقدان مذاکره را به جهنم حواله داد و جامعه را در بهت از ادبیات رئیس جمهور فرو برد: «یک عده به ظاهر شعار می‌دهند ولی بزدل سیاسی هستند و تا حرف مذاکره پیش می‌آید می‌گویند ما می‌لرزیم. به جهنم؛ بروید یک جای گرم برای خود پیدا کنید. خداوند شما را ترسو و لرزان آفریده است.» از آن پس و حتی پیش از آن، روحانی بار‌ها به منتقدان و رقبای انتخاباتی خود و حامیان آن‌ها توهین کرد. در اسفند سال ۹۶ وقتی او مخالفانش را کم عقل خواند، حامیانش که همواره برای ناسزاگویی‌های او هم کف و هورا می‌کشیدند، سرانجام اذعان کردند که «ادبیات روحانی نه تنها در شأن او بلکه در شأن ما رأی‌دهندگان نبود.» این عبارت سایت عصرایران بود. سایت انتخاب نیز نوشت: «استفاده از واژه کم عقل برای مخالفان دولت، در شأن جایگاه ریاست جمهوری نیست و جای انتقاد دارد.» عباس عبدی هم در روزنامه اعتماد از روحانی خواست در ادبیات خود تجدید نظر کند. محمدجواد حق‌شناس، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم نوشت: «گاهی اوقات ادبیات رئیس‌جمهور در سخنرانی‌های‌شان چندان مناسب و پسندیده نیست. آقای روحانی باید در به کار بردن واژه‌هایش دقت کرده و اگر هم این واژه‌ها از زبانش بدون اختیار خارج شده، باید درصدد جبران آن بربیاید.»

با این حال، «به جهنم» و «کم عقل» فقط دو نمونه از ده‌ها توهین روحانی به منتقدانش بود. کم سواد، بی شناسنامه، کسانی که از جایی تغذیه می‌شوند، هوچی باز، اقلیت ناچیز، عصر حجری، تازه به دوران رسیده و تندرو از ناسزا‌های دیگری بود که روحانی حواله مخالفانش کرد.

علاوه بر این، روحانی به دفعات با طرح موضوعات حاشیه‌ای و بی ربط که یقین به برانگیختن اعتراضات داشته، فضای رسانه‌ای و افکارعمومی را به هم ریخته است. تحلیل و تفسیر اشتباه و در راستای منافع سیاسی خود، از وقایع عاشورا و صلح امام حسن و شیوه حکومت پیامبر اسلام از مواردی بود که روحانی با بیان آن‌ها فضای رسانه‌ای را متشنج کرد.

محمود صادقی گفته که «من از رئیس‌جمهور می‌خواهم اجازه ندهد مخالفان دولت او را عصبانی کنند»، اما در واقعیت، روحانی در موارد بسیاری عصبانی بوده و از مدار احترام و شأن ریاست جمهوری در ادبیات خود خارج شده است و کسی خاطره‌ای از سکوت روحانی ندارد و نمی‌داند سکوت کردن روحانی چه شکلی ا‌ست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار