کد خبر: 1036562
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰
مدیر رادیو انقلاب در گفتگو با «جوان»:
ما تلاش می‌کنیم در برنامه‌های مختلف‌مان ضمن بیان تاریخ شفاهی انقلاب از زبان بسیاری از کارشناسان ناگفته‌ها را با توجه به مقتضیات و شرایط روز بیان کنیم
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: همزمان با آغاز بهمن ماه و در آستانه دهه فجر، شبکه رادیویی «انقلاب» فعالیت خود را آغاز کرده است و تا پایان بهمن به فعالیت خود ادامه خواهد داد. رضا کوچک‌زاده، مدیر این شبکه رادیویی در گفتگو با «جوان» درباره اهداف راه‌اندازی این شبکه تلویزیونی توضیح داده است.

رادیو انقلاب یک شبکه مناسبتی است. به نظر شما این شبکه به دلیل گستردگی موضوعات و اهمیت آن قابلیت دائمی شدن را دارد؟

واقعیت این است که ارائه یک روایت جامع از انقلاب اسلامی با همه ظرفیت‌ها و استعداد‌های آن نیازمند نگاه متمرکز به این پدیده است که تلاش شده است با تأسیس این رادیو در یک مقطع زمانی تعریف شده، گفتمان ممتاز و پیشرو انقلاب اسلامی با محوریت ایده «ما می‌توانیم» و البته الان باید بگوییم که «ما توانسته‌ایم» را به نحو مطلوبی انعکاس دهیم. سعی ما بر این است که «رادیو انقلاب» بتواند آینه تمام نمای پویایی‌های ملت انقلابی ایران باشد. یادمان باشد که رادیو انقلاب اگر چه فرصت و مجالی است که بستر تبیین مکتب انقلاب اسلامی و روایت دستاورد‌های کلان انقلاب اسلامی را دارد، اما این فرصت و مجال باید شاید بیش از گذشته در سایر شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی تسری یابد. رادیو انقلاب هر چند رادیوی فصلی محسوب می‌شود، اما فراتر از آن عمل کرده و در تلاش است به تقویت گفتمان انقلاب اسلامی با تأکید بر شاخص‌هایی همچون تمدن‌سازی و نقش‌آفرینی رسانه جهت تحقق آن پرداخته و ضمن مطالبه‌گری، مخاطب را با واقعیت‌های رسانه‌ای موجود آشنا و نسبت به توانمندسازی جامعه اقدام کند.

در سال‌های اخیر روایت شبکه‌های ماهواره‌ای از انقلاب که با هدف تطهیر سلسله پهلوی منتشر می‌شود، افزایش چشمگیری داشته است. چه اتفاقی باعث گردید این شبکه‌ها بعد از حدود چهار دهه به این فکر افتاده‌اند؟

این مسئله چیز جدیدی نیست و در طول این چهار دهه هم آن‌ها به دنبال تطهیر نظام گذشته بودند. شاید مهم‌ترین علت این باشد که بسیاری از مردم نسبت به تاریخ بی‌اطلاع هستند و این مسئولیت ما را در انقلاب سنگین‌تر می‌کند چراکه این بی‌توجهی یا کم‌توجهی به تاریخ باعث شده است دشمن به تطهیر رژیمی بپردازد که به استقلال و هویت ایرانی ضربه‌های زیادی زده است. این رسانه‌ها بر مواردی همچون آزادی بیان در دوران شاهنشاهی، نبود فقر در رژیم پهلوی و عزت و احترام ایران در زمان محمدرضا پهلوی تأکید دارند و در مقابل به موضوعاتی، چون ناکارآمدی مسئولان نظام جمهوری اسلامی، نبود آزادی بیان یا به پیشرفت‌نکردن ایران پس از انقلاب می‌پردازند، در حالی که مروری کوتاه بر دستاورد‌های نظام در حوزه‌های مختلف چیز دیگری بیان می‌کند و بررسی عملکرد رژیم پهلوی به ما می‌گوید وابستگی این رژیم به غرب نتیجه‌ای جز سرکوب روحیه خودباوری برای ساخت ایران، اوضاع بد معیشتی، فقر آموزشی، وخامت وضع بهداشت و درمان، توسعه صنعتی بیمار، نابودی کشاورزی و... برای مردم ایران نداشت. با توجه به اینکه جریان‌های ضدانقلاب و اپوزیسیون نظام، یک به یک ماهیت و چهره واقعی و خیانت‌بار آن‌ها لو رفته است، این مسئله باعث شد دیگر ضدانقلاب آنچنان بی‌مایه شود که دوباره تلاش کند دست به دامن خاندان فاسد پهلوی شود که مردم برای بیرون راندن آن‌ها انقلاب کردند، از همین جهت مرتب در تلاشند چهره منفورشان را تطهیر کنند و توسط امپراطوری رسانه‌ای لعاب و پوشش به صورت آن‌ها بکشند.

برای برنامه‌های رادیو انقلاب گروه سنی هدف انتخاب شده است؟

رادیو انقلاب همه سنین را مخاطب خود می‌داند، اما با توجه به نقش روشنگرانه آن طبیعی است نسل‌های جوان و نوپای انقلاب اسلامی که رخداد انقلاب ۱۳۵۷ را درک نکردند، ذائقه رسانه‌ای‌شان در این شبکه بیشتر دیده می‌شود. این نسل‌ها امروز بیشتر در معرض جنگ روانی و رسانه‌ای دشمن هستند و عمدتاً اطلاعاتشان نیز از جهان مجازی تأمین می‌شود. در این راستا اگر رادیو انقلاب بتواند بخشی از جوانان را همراه خود کند و با تأمین محتوا در فضای مجازی نیز تولیدات خود را در سطحی بیشتر ارائه نماید، کاری مفید صورت پذیرفته است. در مجموع نقطه تمرکز این رادیو بر نسل‌های جدید، جویای حقیقت و در معرض جنگ نرم و رسانه‌ای دشمن است.

آیا برنامه ویژه‌ای برای رفع شبهات جوانانی که هیچ خاطره‌ای از انقلاب ندارند، دارید؟

اساساً تأسیس شبکه رادیو انقلاب برای روشنگری پیرامون عملکرد گذشته و اهداف آینده انقلاب اسلامی به صورت اختصاصی در بازه زمانی بهمن است. طبعاً در این مسیر و در بستر برنامه‌های گفت‌وگومحور، مستندها، مصاحبه‌ها و غیره، هم به برخی (نه همه) شبهات پاسخ داده خواهد شد و هم در حد توان پاسخگوی نسل جوان خواهیم بود. قطعاً اولویت با جوانان و نسل‌های نوپایی است که قرار است گام دوم انقلاب بر دوش آن‌ها باشد؛ جوانانی که بنا به فطرت پاکشان مستحق و مستعد دریافت حقیقت هستند.

شاید یکی از بخش‌های جذاب برنامه‌های رسانه‌ای، پخش ناگفته‌ها باشد، در رادیو انقلاب، طرحی برای پخش ناشنیده‌های انقلاب اسلامی وجود دارد؟

بله. ما تلاش می‌کنیم در برنامه‌های مختلف‌مان ضمن بیان تاریخ شفاهی انقلاب از زبان بسیاری از کارشناسان ناگفته‌ها را با توجه به مقتضیات و شرایط روز بیان کنیم که طبعاً دارای حلاوتند و تأثیرگذاری خاص خود را دارند، مانند بخش‌هایی از تاریخ سال‌های نخست پیروزی انقلاب که شاهد نفوذ نفاق در بدنه اجرایی کشور بودیم.
معاون صدا در مراسم آغاز به کار رادیو انقلاب درباره دشمنی‌های نظام سلطه با جمهوری اسلامی در بعد
 
رسانه‌ای نیز سخن گفت، آیا رادیو انقلاب در این بخش نیز ورود خواهد داشت؟

بله، اساساً تأسیس رادیو انقلاب یک عملکرد میدانی در جنگ رسانه‌ای است. این رادیو قرار است در مواجهه با انواع و اقسام شبهات و شک‌برافکنی رسانه‌های معاند در عرصه جنگ نرم، به مقابله برخیزد و رفع شبهه کند. از طرف دیگر نیز در سطحی کنشی و فعال به تبیین اهداف و آرمان انقلاب اسلامی، عملکرد ۴۰ سال گذشته نظام اسلامی و تبیین مسیر فراروی ملت ایران در گام دوم انقلاب بپردازد. از منظر تأسیس و فعالیت رادیو انقلاب خود بخشی از جبهه رسانه‌ای انقلاب اسلامی برای مقابله با جنگ نرم و رسانه‌ای دشمن است.

دسترسی به محتوای رادیو انقلاب در فضای مجازی به چه صورت خواهد بود؟

روش‌های متعددی امکانپذیر شده است از جمله از طریق تارنمای رادیو انقلاب به نشانی www. radioenghelab. ir که از این طریق همراهان رادیو انقلاب هم می‌توانند شنونده رادیو باشند و هم بیننده رادیو و هم به اخبار و متن مکتوب بسیاری از برنامه‌ها و همچنین آرشیو برنامه‌ها دسترسی داشته باشند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
0
0
یادمان باشد انقلابی بودن یعنی کار تلاش تولید کسب و خلق دریچه های نو دانش و ساختن جامعه و پیشرفت اقتصادی صنعتی و همه جانبه آن نه برگزاری کنگره های پر خرج و مملو از شعار و فاقد عمل و راهبرد مشخص و سمینار های پر هزینه و بی ثمر ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
0
0
فرهنگ انقلاب چیست فرهنگ انقلاب یعنی بازسازی جهادی اقتصاد ایران و پیشرفت و رشد همه جانبه صنعتی و بالا بردن ارزش پول ملی و افزایش تولید و پایان همه رانتها و امتیازات ویژه و گسترش دوستی محبت همدلی خیرخواهی گذشت و با نشاط و پاک زیستن و تقسیم امکانات جامعه برای همه و خودکفایی کامل و احترام به یکدیگر و گسترش آرامش و سلامتی برای همه شهروندان ایرانی ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار