کد خبر: 1036548
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۶
دژپسند در مراسم معارفه مدیرعامل جدید بورس: دولت از بورس حمایت می‌کند، اما تضمین نمی‌دهد در روز میلاد حضرت زهرا (س) یک شرکت ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی برای سرمایه‌گذاری در مکران پذیره‌نویسی می‌شود و عرضه دارا سوم هم در زمان مناسب انجام می‌گیرد
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در ۱۰ ماه سالجاری تأمین مالی از طریق بازار سرمایه ۵۰۰ هزار میلیارد تومان شد، این در حالی است که در سال گذشته تنها ۲۶۴ هزار میلیارد تومان از طریق بورس تأمین مالی شد.

دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی روز گذشته در حاشیه مراسم تودیع و تکریم حسن قالیباف‌اصل و معارفه محمدعلی دهقان دهنوی به عنوان رئیس سازمان بورس اوراق بهادار، در واکنش به نامه ارسالی قاضی‌زاده هاشمی، عضو هیئت رئیسه مجلس به قوه قضائیه و معرفی گروه‌های اقتصادی که از ابتدای تیرماه تا ۲۵ مرداد سالجاری با عرضه سهام حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کرده‌اند و در این بین بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان سود به دست آورده‌اند، اظهار داشت: این باید به عنوان حسن رفتار آن‌ها قلمداد شود که مانع افزایش حبابی قیمت سهام می‌شود و افزایش شناوری را به دنبال دارد.

بازارگردان‌ها در ۲ ماه به اندازه ۱۰ سال کار کردند

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین با اشاره به فعالیت بازارگردان‌ها در بازار سرمایه گفت:‌در دو ماه به اندازه ۱۰ سال کار کردند و این مربوط به مدیریت خوب آقای قالیباف اصل در سازمان بورس بود. در بازار سرمایه و بورس کالا جای تعیین و تنظیم قیمت نیست. بازار سرمایه محل کشف قیمت است. البته اگر دولت بخواهد برخی کالا‌ها تحت تنظیم خاصی قرار گیرد، ایرادی ندارد، ولی در بازار سرمایه نمی‌شود، زیرا مغایر ماده ۱۸ قانون بازار سرمایه است.

وی گفت: در ۱۰ ماه امسال تأمین مالی از طریق بازار سرمایه ۵۰۰ هزار میلیارد تومان شد و من در جلسه معارفه آقای قالیباف در ابتدای سال هم گفتم تأمین مالی در اقتصاد سالانه باید هزار هزار میلیارد تومان باشد که حداقل ۵۰۰ هزار میلیارد تومان آن از طریق بورس باشد حالا این هدف در ۱۰ ماه عملکرد بازار سرمایه محقق شد، در حالی که در سال گذشته ۲۶۴ هزار میلیارد تومان از طریق بورس تأمین شد.

سودآوری ۹ ماهه شرکت‌های بورسی ۳ برابر شده‌است

دژپسند اعلام کرد: سودآوری ۹ ماهه شرکت‌های بورسی در سالجاری نسبت به زمان مشابه پارسال سه برابر شده‌است؛ یعنی بازار سرمایه پویایی دارد و این انعکاسی از متغیر‌های پیرامونی است. شاخص P به E نشان می‌دهد بازار ارزنده و با افزایش سودآوری شرکت‌ها همراه شده‌است.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه سازمان بورس از آن وزارت اقتصاد یا دولت نیست، گفت: در روز میلاد حضرت زهرا (س) یک شرکت ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی پذیره‌نویسی می‌شود که به وسیله مثلث سهامداران بزرگ صندوق‌ها و مردم پذیره‌نویسی می‌شود و در جایی مانند مکران سرمایه‌گذاری انجام خواهد شد و به زودی یک شرکت بزرگ به بورس می‌آید که برای عرضه آن‌ها به محیط آرام نیاز داریم. ابتدا باید تعادل بخشی در بازار و سپس توسعه انجام شود.

وی افزود: دغدغه ما نقدشوندگی بازار است و نباید سرمایه‌گذاران را از بازار بترسانیم. اگر بازار ۵۰ میلیونی سرمایه برای کشور خوب است، نباید روی شاخه بنشینیم و از بن آن را ببریم که در آن صورت همه می‌افتیم. بازار سرمایه کشتی است که اگر سوراخ شود، همه ضرر می‌کنند و نباید با بیانات، نامه‌ها و توئیت‌ها به این بازار ضرر بزنیم.

وی همچنین در برابر پرسشی مبنی بر اینکه آیا بخش سوم سهام عدالت که قبلاً اعلام شده‌بود در ۲۲ بهمن آزاد می‌شود، انجام خواهد شد، گفت: متناسب شرایط بازار تصمیم می‌گیریم و تا الان برنامه‌ای برای آزادسازی باقیمانده سهام عدالت نداریم، بنابراین زمانبندی بستگی به شرایط بازار دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در مورد واگذاری دارا سوم گفت: کمیته‌ای در این زمینه داریم که برنامه‌ریزی می‌کند و هر موقع شرایط بازار مساعد باشد، صندوق دارا سوم را هم ارائه می‌کنیم.
دولت از بازار سرمایه حمایت می‌کند.

اما تضمین نمی‌دهد

دژپسند همچنین در مورد تأمین مالی از طریق بازار سرمایه گفت: اگر شرایط بازار مناسب باشد در روز میلاد حضرت فاطمه الزهرا (س) پذیره‌نویسی برای انتشار اوراق توسعه سواحل مکران انجام می‌شود. همان‌گونه که قبلاً در مورد واگذاری پرسپولیس و استقلال گفته بودم در صورتی که شرایط مناسب باشد، در مورد واگذاری بلوکی باقیمانده سهام دولت در نماد وامید و همچنین وبانک با وجود آنکه قول داده بودیم، ارائه شد، اما مشترکی به صورت بلوکی پیدا نکرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین با بیان اینکه دولت از بازار سرمایه حمایت می‌کند، عنوان کرد: به هیچ‌وجه تضمین نمی‌دهیم، البته فروش اوراق تبعی دولت یک نوع تضمین است، همچنین صندوق‌های بازارگردانی یک نوع حمایت حرفه‌ای از بازار سرمایه و سهامدار خرد است. بنابراین تضمین خلاف اصول بازار سرمایه است، اما دولت حمایت می‌کند و به هیچ‌وجه پشت بازار سرمایه را خالی نمی‌کند و در ارکان حکومت هم کسی نگاه منفی به بازار سرمایه ندارد. همه نگاه‌ها حمایتی است.

وی همچنین با بیان اینکه آقای دهقان دهنوی برای سازمان بورس برنامه دارد، گفت: اعضای شورای عالی بورس از برنامه‌های تعادل بخشی برای بازار سرمایه استقبال کردند و برنامه ایشان مورد موافقت قرار گرفت و فقط یکی از اعضای شورای عالی بورس که دارای حق رأی بود به ایشان رأی منفی داد، بنابراین شورای عالی بورس از رئیس جدید سازمان بورس حمایت می‌کند.

دولت می‌خواهد منابع به بازار سرمایه هدایت شود

دژپسند همچنین در مورد سؤالی مبنی بر پیشنهاد تخفیف خوراک پالایشی‌ها گفت: این پیشنهاد را ارائه کرده‌ایم، اما هنوز تصویب نشده‌است. همان‌گونه که عرضه‌های بلوکی هم انجام شد، اما مشتری پیدا نکرد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نسبت به بازار ارز، املاک و سکه ترجیح دارد، گفت: دولت می‌خواهد منابع به سمت بازار سرمایه هدایت شود، چون از طریق بازار سرمایه می‌توان تأمین مالی برای تولید و عرضه کالا و خدمات و ایجاد ظرفیت اشتغال کمک گرفت. دولت اعلام حمایت کرده، دیدگاه قوه قضائیه و مجلس هم حمایت از بازار سرمایه است، بنابراین جمع‌بندی حکومت این است که بازار سرمایه رکن مهمی در تأمین مالی کشور به شمار می‌رود و به هیچ‌وجه دولت پشت بازار سرمایه را خالی نکرده‌است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
0
0
و آیا قیمتهای دستوری بورس خلاف اصول بازار سرمایه نیست ؟!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار