کد خبر: 1036507
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸
چند استان ايران درگير آنفلوانزاي مرغي شده است
وقتي از آنفلوانزاي پرندگان مشکلات سیاسی آن گریبان دولت را می‌گیرد و موجب قطع صادرات مي شود، همه از ضرر و زيان ها حرف مي زنند. اما مهم ترین مشکل ایجاد شده در بعد بهداشت عمومی به وجود مي آيد...
حوريه ملکي

  

حوريه ملکي

  

وقتي از آنفلوانزاي پرندگان مشکلات سیاسی آن گریبان دولت را می‌گیرد و موجب قطع صادرات مي شود، همه از ضرر و زيان ها حرف مي زنند. اما مهم ترین مشکل ایجاد شده در بعد بهداشت عمومی به وجود مي آيد. جاييکه با جان افراد در ارتباط است و مي تواند صدمات جبران ناپذيري به همراه داشته باشد. این ویروس سالانه در جهان باعث مرگ و میر تعداد زيادي از انسان‌ها می‌شود و ايران هم مستثني از اين موضوع نيست. در يک کلام بايد گفت، هرچند خسارت اقتصادی ناشی از آنفلوانزاي پرندگان بسیار بالاست، اما علت اصلی نگرانی از این ویروس تلفات انسانی است. دردي که چند وقتيست تعدادي از استان ها با آن دست و پنجه نرم مي کنند و منتظر اقدام مسئولان براي جلوگيري از شيوع آنفلوانزاي مرغي به مراکز توليد و پرورش طيور هستند.

 

***

 

هفدهم ديماه بود که رئیس دامپزشکی کشور با بيان اينکه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور کاملاً مدیریت و مهار شده است، گفت: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان امسال در ۱۴ نقطه مربوط به حیات وحش و طیور روستایی و دو مزرعه صنعتی گزارش شده است.

علی اصغری ماکنعلی افزود: هم اکنون این بیماری در کشور کاملاً مدیریت و مهار شده و مزارع مرغ تخم گذار با بیشترین ظرفیت به تولید اشتغال دارند و مشکلی از نظر پرورش مرغ تخم گذار در کشور وجود ندارد.

وي خاطرنشان کرد: عملیات مهار بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب ۲۵ هزار هکتار میقآن اراک به پایان رسیده و عملیات مختومه شدن در این تالاب تا یک ماه دیگر ادامه می‌یابد.

ماکنعلی ادامه داد: البته ویروس آنفلوآنزای پرندگان اکنون در این منطقه وجود دارد و بر اساس عملیات رصد و پایش و مهار ویروس از تالاب بیرون نرفته است.

هنوز چند روز از اين حرف ها نگذشته بود که معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور از آلودگی واحدهای صنعتی به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خبر داد و گفت: این موضوع دور از انتظار نبوده کما اینکه پیشتر در این مورد هشدار داده بودیم.

سید بهمن نقیبی، درباره آخرین وضعیت شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور با اشاره به اینکه تاکنون ۶ استان کشور درگیر این بیماری شده‌اند، ادامه داد: از تاریخ ۲۸ آبان ۱۳۹۹ تاکنون در ۶ استان و ۱۳ کانون گزارش بیماری داشته ایم.

به گفته وی در استان مازندران سه کانون گزارش شده که دو کانون مربوط به پرندگان وحش و یک کانون بومی بوده، در اردبیل یک کانون مربوط به پرندگان وحش و در مرکزی نیز کانون گزارش شده که در تالاب میقان بوده است، ضمن اینکه در تهران نیز در منطقه ملارد، این بیماری گزارش شده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: در یکی از روستاهای شهرستان ملارد به نام «قلعه سید» کانونی شناسایی شد که در آن حدود ۶۰۰ بوقلمون به صورت غیر مجاز نگهداری می‌شدند و یک مورد دیگر نیز در این شهرستان در شهرک جعفریه بود که حدود ۱۰ قطعه مرغ و خروس در یک خانه باغ نگهداری می‌شدند که دو تا سه مورد تلفات داشت و صاحب آنجا فوراً ما را در جریان قرار داد که نمونه گیری های انجام شده حاکی از وقوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این کانون بود.

 

واحدهای صنعتی از پنهان کاری خودداری کنند

 

نقیبی با بیان اینکه ما در اطلاعیه‌های سازمان دامپزشکی بر روی چند نکته همیشه به شدت تاکید می‌کنیم، گفت: کسانی که طیور خانگی و بومی نگهداری می‌کنند توجه داشته باشند که حتماً بین این طیور با پرندگان آزاد ارتباطی وجود نداشته باشد. دوم اینکه محل نگهداری طیور را حتماً ضدعفونی کنند تا اگر پرنده آلوده‌ای از آن منطقه عبور کرده و مدفوع آلوده در محل ریخته است، بی اثر شود. همچنین یک مطلب خیلی مهم که در سالهای گذشته نیز ما را آزار داده، خرید و فروش پرندگان به صورت دوره گردی بوده است که یکی از عوامل اصلی انتقال بیماری می‌تواند باشد و ما از مردم تقاضا می‌کنیم به هیچ عنوان از دوره گردان خریدی انجام ندهند.

وی تصریح کرد: همچنین کسانی که با تلفات غیرعادی و غیر متعارف در جمعیت طیور خود مواجه می‌شوند این موارد را حتماً در هر منطقه از کشور که هستند به شماره ۱۵۱۲ اطلاع رسانی کنند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی تصریح کرد: در واحدهای صنعتی، انتظار داریم مدیران واحدها و مسئولان فنی بهداشتی افت مصرف دان، آب یا تولید و یا تلفات غیرعادی را در اسرع وقت به دامپزشکی اطلاع رسانی نمایند و از پنهان کاری در این ارتباط خودداری نمایند چون اصولا سیر بیماری به گونه‌ای است که امکان پنهان کاری برای مدت طولانی را ندارد.

بعد از اين حرف ها و درست طي روزهاي اخير اخبار ناخوشايندي از خراسان جنوبي به گوش مي رسد. جايي که کرونا و آنفلوآنزاي مرغي دست به دست هم داده اند تا علاوه بر خسارت هاي سنگين و بيکار کردن گروه زيادي از شاغلان در اين استان، جان شهروندان را هم تهديد کنند.

از حدود چند هفته پيش مي گفتند خراسان جنوبی درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است، بیماری که خواسته یا ناخواسته شروع شد و مرغداران و واحدهای طیور را درگیر کرد و خسارت‌های زیادی به واحدهای 30 تا 40 ساله زد.

هر چند مرغداران اکنون سرمایه سال‌ها تلاششان را بر باد رفته مي بينند اما این خسارت نباید در سایه مشکلات کرونایی گم شود و باید به گونه‌ای جبران شود.

يکي از مرغداران خراسان جنوبي با بيان اينکه 40 سال است که در این حوزه فعال هستم و با شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان سرمایه و حاصل کار 40 ساله‌ام بر باد رفت، مي گويد: هشدارهای دامپزشکی در مورد ورود این بیماری راشنيديم اما آنها برای پیشگیری راه حلی ارائه نداد.

اکثر مرغداران معتقدند هيچ آمادگی برای ورود این بیماری نداشتيم. زيرا واکسن باید پیش از ورود و موقعی که هشدارها داده می‌شد تزریق می‌شد نه اکنون که کار از کار گذشته است.

در مقابل اين حرف ها، مدیریت بحران استانداری خراسان‌جنوبی از واحدهاي مرغداري که دچار زيان شده اند خواست تا سریعا موضوع بیمه خود را دنبال کنند. این مدیریت اعلام کرده گاهی حتی واحدها، اطلاعات لازم برای بیمه ندارند که باید فرهنگ سازی لازم صورت گیرد.

کرمانشاهي ها هم از هجوم آنفلوآنزا در امان نماندند و معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی از مشاهده یک مورد بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اين استان خبر داد.

سید بهمن نقیبی با بيان اينکه یک مورد بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بین طیور بومی در یکی از روستاهای شهرستان کرمانشاه شناسایی شده، گفت: پیش از این در هفته گذشته نیز مواردی از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را در طیور بومی استان های آذربایجان غربی و البرز داشتیم. ضمن اینکه قبلا هم در دیگر استانها مواردی از بیماری شناسایی شده است.

وي اضافه کرد: با توجه به شیوع جهانی بیماری، انتظار دیده شدن مواردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور وجود دارد.

نقیبی با بیان اینکه مشاهده کانونهای این بیماری هیچ خللی در تولیدات مرغ و تخم مرغ ایجاد نخواهد کرد، ادامه داد: تمامی کانون های شناسایی شده بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور بومی بوده و هیچ واحد صنعتی تاکنون درگیر بیماری نشده است.

به گفته اين مسئول هیچ موردی از ابتلای انسانی به این بیماری در کشور گزارش نشده و شهروندان با خیال راحت می توانند اقدام به خرید مرغ و تخم مرغ از مراکز مجاز کرده و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار