کد خبر: 1036457
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰
یک وب‌سایت امریکایی به عنوان نخستین رسانه این کشور، به موضوع کودتا علیه ولیعهد سعودی پرداخت و نوشت که کارشناسان سازمان سیا، امکان حمایت دولت جدید امریکا از کودتا علیه محمد بن‌سلمان را بعید نمی‌دانند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: پایگاه اسپای تاک که عمدتاً به موضوعات امنیتی و اطلاعاتی می‌پردازد، نوشت که از تعدادی کارشناس سابق سازمان جاسوسی امریکا (سیا) درباره اینکه آیا دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید امریکا از کودتا علیه محمد بن‌سلمان حمایت می‌کند یا نه، سؤال شده است. افراد پرسش شونده گفته‌اند که قطعاً نمی‌توان گفت که چنین چیزی بعید است. داگلاس لندن که ۳۴ سال در غرب آسیا کار کرده در خصوص کودتا علیه ولیعهد سعودی گفته است: «این کار ماست. حداقل به چیزی که در ذهن آن‌ها [مخالفان دولت سعودی]می‌گذرد، گوش می‌دهیم.»‌بوریس ریدل، تحلیلگر سابق سازمان سیا در امور غرب آسیا معتقد است که جو بایدن عمدتاً با چنین طرح‌هایی محتاطانه برخورد می‌کند. او گفت که چه بسا سازمان سیا با مخالفان دولت سعودی که قصد کودتا دارند دیدار کند، اما بعید است خود دست به اقدامی بزند. با این حال، ریدل نیز در این مورد گفت: «اگر اراده واقعی وجود داشته باشد، ما نمی‌توانیم کار زیادی برای کمک انجام دهیم. به جز اینکه به آن‌ها می‌گوییم که اگر موفق به کودتا شدید، ما شما را می‌پذیریم.»‌برخی از مسئولان سابق سازمان سیا می‌گویند که اگر هر یک از شاهزادگان مخالف بن‌سلمان بخواهد برای بحث در خصوص کودتا علیه او با امریکا گفتگو کند، سازمان سیا باید به سخنانش گوش دهد.

جیمز کلابر، ژنرال بازنشسته ارتش امریکا و مسئول اداره اطلاعات مرکزی در دوره باراک اوباما بر این باور است که کودتا علیه بن‌سلمان از لحاظ لجستیکی، سیاسی و دیپلماتیک بسیار پیچیده است. گِریگوری گاوس، کارشناس امور عربستان سعودی و رئیس بخش روابط خارجی دانشکده دولتی بوش، دولت بایدن را از تشکیل جلسه با شاهزادگان حامی کودتا بر حذر داشت. او معتقد است که روابط امریکا و عربستان سعودی در دوره بایدن بسیار سرد خواهد شد، اما اگر بایدن بخواهد به توافق هسته‌ای بازگردد و با ایران تعامل کند یا نفوذ خود را در خصوص قیمت جهانی نفت حفظ کند، ناچار است با محمد بن‌سلمان تعامل کند و دست خود را به سوی کسی که علاقه‌ای به او ندارد، دراز کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار