کد خبر: 1036456
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۵
همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها در شرق دور مشخصاً در تنگه تایوان و چنگ و دندان نشان دادن چینی‌ها در برابر امریکایی‌ها که پشت ادعا‌های جدایی‌طلبان چین تایپه (تایوان) ایستاده‌اند، رئیس‌جمهور چین هشدار داد که هر نوع جنگی چه نوع سردش و چه نوع داغ آن به همه آسیب خواهد داد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در تازه‌ترین اقدام تحریک‌برانگیز امریکا علیه چین، ناوگروه دریایی «تئودور روزولت» و سه کشتی جنگی امریکا روز شنبه با هدف ادعایی «ترویج آزادی دریاها» وارد آبراه تنگه تایوان و دریای جنوبی چین شدند تا واشنگتن نشان دهد سیاست‌های چین‌ستیزانه با رفت و آمد دولت‌ها قرار نیست عوض شود.

چین در اولین واکنش خود روز یک شنبه سعی کرد با تعدادی از هواپیما‌های جنگی خود وارد حریم شناسایی پدافند هوایی تایوان شود و سه روز بعد از اقدام امریکایی‌ها یعنی سه شنبه اعلام کرد که طی هفته جاری در دریای جنوبی چین رزمایش نظامی اجرا می‌کند. سازمان امنیت دریانوردی چین با صدور پیام هشدار، ورود هرگونه شناور به آب‌های خلیج «تونکین» در غرب شبه‌جزیره «لِیژو» واقع در جنوبی غربی چین را از تاریخ ۲۷ تا ۳۰ ژانویه ممنوع کرد، اما جزئیات بیشتری درباره مقیاس یا زمان دقیق برگزاری رزمایش ارائه نکرد.

وزارت خارجه چین نیز با انتقاد از «قدرت‌نمایی» نظامی امریکا در دریای جنوبی این کشور گفت اینگونه اقدامات فایده‌ای برای صلح و ثبات منطقه شرق آسیا ندارد. پکن، تایوان را بخشی از سرزمین متعلق به چین می‌داند و تحرکات امریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال امریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملاً در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بار‌ها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشور‌های عضو سازمان ملل متحد از جمله امریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

اما خود تایوانی‌ها هم که فعلاً آتش بیار معرکه هستند بیکار نبودند. به گزارش رویترز، نیروی هوایی تایوان روز سه شنبه با هدف شبیه‌سازی یک سناریوی جنگی، دست به انجام یک رزمایش زد. در جریان این رزمایش، جنگنده‌های «چینگ‌کو اِف-سی‌کِی-۱» که با حمایت تکنولوژیک امریکا ساخته شده و مسلح به موشک‌های کروز هوا به سطح امریکایی هستند از پایگاهی در جنوب این کشور به پرواز درآمدند.

مبدأ جنگ سرد جدید داغ می‌شود

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین طی سخنرانی در کنفرانس مجازی مجمع جهانی اقتصاد تحت عنوان «دستور کار داووس» بدون اشاره مستقیم به تنش‌های فزاینده اخیر امریکا و چین گفت: ما باید به اختلافات احترام بگذاریم و آن‌ها را رفع کنیم، از مداخله در امور داخلی کشور‌های دیگر اجتناب و اختلافات را از طریق مشورت و گفتگو حل کنیم. تاریخ و واقعیت بار‌ها روشن ساخته که رویکرد غلط تقابل و ستیز چه در شکل جنگ سرد، جنگ داغ، جنگ تجاری یا جنگ تکنولوژی در عمل به منفعت همه کشور‌ها آسیب خواهد زد و بهبود همه را تضعیف خواهد کرد.

شی جین‌پینگ به طور خاص با ایده اعمال تحریم‌ها یا تلاش برای «منزوی‌سازی» مخالفت کرد. او در عین حال هشدار داد که نباید اجازه داد که همه‌گیری بیماری موجب تسریع «جداسازی» یا تغییر مسیر زنجیره‌های تأمینی شود.

او تأکید کرد: ما باید از رقابت عادلانه از طریق رقابت با یکدیگر در یک زمین رقابت و نه کوبیدن یکدیگر در یک میدان کشتی، حمایت کنیم.

به گزارش تلگراف، رئیس‌جمهور چین همچنین از بایدن خواست موضع خصمانه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور قبلی امریکا را کنار بگذارد و به جنگ تجاری واشنگتن علیه پکن پایان دهد و تأکید کرد: ایجاد محافل کوچک یا آغاز کردن یک جنگ سرد جدید، رد کردن، تهدید کردن یا مرعوب کردن دیگران تنها جهان را به تفرقه خواهند کشاند. هرچند بایدن وعده پایان دادن به رویکرد «انزواطلبانه» ترامپ در قبال پکن را داده، اما خود او هم گفته که «امریکا باید نسبت به چین سرسخت باشد» و پکن را به دزدی مالکیت معنوی و دادن یارانه‌های غیرعادلانه به صادرکننده‌های دولتی متهم کرده است.

شی جین‌پینگ تأکید کرد، چین نه درس یاد دادن به آن و نه تحریم‌ها به بهانه سوابق حقوق بشری‌اش یا سیاست‌های تجاری را نمی‌پذیرد.

او همچنین در صحبتی که دیدگاهش را نسبت به جایگاه جدید چین در نظم جهانی مطرح کرد، گفت: جهان به وضعی که در گذشته داشت برنخواهد گشت. او در ضمن تأکید بر اینکه پکن حامی چندجانبه‌گرایی است، آن را به عنوان یک شراکت بین طرف‌های برابر در نظر گرفت تا شراکتی که در آن یک کشور به کشوری دیگر برتری داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار