کد خبر: 1036454
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۲
یک وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین از پیغام و پسغام‌های دولت بایدن به تشکیلات خودگردان خبر می‌دهد؛ پیغام‌هایی که می‌گویند طرح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور قبلی در خصوص کرانه باختری در دستور کار دولت جدید امریکا قرار ندارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دونالد ترامپ قصد داشت به عنوان بخشی از طرح موسوم به معامله قرن، ۳۰ درصد کرانه باختری را به اراضی تحت اشغال تل‌آویو به رسیمت بشناسد، طرحی که البته سرانجام اجرایی نشد. حالا «احمد مجدلانی» وزیر توسعه اجتماعی تشکیلات خودگردان فلسطین و عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین می‌گوید که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا پیامی به تشکیلات خودگردان ارسال کرده مبنی بر اینکه این طرح در دستور کار دولت جدید امریکا قرار ندارد. به گزارش خبرگزاری دانشجو به نقل از پایگاه شبکه صهیونیستی «آی۲۴»، احمد مجدلانی گفته که دولت بایدن خبر داده که طرح «دونالد ترامپ» «در دستور کار قرار ندارد» و دولت جدید امریکا با طرح الحاق «اسرائیل» مخالف است. این وزیر فلسطینی همچنین گفته که تشکیلات خودگردان نشانه‌هایی از واشنگتن مبنی بر بازگشایی دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین در واشنگتن، کنسولگری امریکا در قدس شرقی و از سرگیری کمک‌های امریکا به آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (آنروا) دریافت کرده است. احمد مجدلانی همچنین «از سرگیری مذاکرات یا هرگونه عملیات سیاسی در آینده نزدیک» را به علت مشغول بودن دولت جدید امریکا با مسائلی دیگر دور از ذهن خواند و در بخش‌هایی از اظهارات خود نیز، به «ایجاد روابطی متعادل برای کسب حاشیه به منظور بازگرداندن تدریجی وضعیت به حال سابق» با دولت امریکا اشاره کرد.

هرچند این رویکرد به طور رسمی از طرف دولت بایدن اعلام نشده، ولی امیدواری‌هایی در تشکیلات خودگردان ایجاد کرده که البته دیگر گروه‌های فلسطینی درباره بزرگ‌نمایی آن هشدار داده‌اند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه پیشنهادی جو بایدن اواسط آذرماه ۹۹ گفته بود که بایدن از طرفین فلسطینی و اسرائیلی خواهد خواست از مبادرت به هرگونه اقدام یکجانبه‌ای که موجب ایجاد مانع بر سر راه بازگشت به راه‌حل تشکیل دو کشور شود، اجتناب ورزند. این اظهارات، در کنار موضع‌گیری‌های دیگر تیم بایدن، خوش‌بینی‌هایی به وجود آورد تا جایی که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان در واکنش به پیروزی جو بایدن ضمن تبریک به وی ابراز امیدواری کرد همکاری دو طرف در این دوره ادامه داشته باشد.

امریکا و اسرائیل مخالف ائتلاف فتح و حماس هستند

دبیرکل کمیته مرکزی فتح اعلام کرد، طرف‌های اسرائیلی و امریکایی مخالف ائتلاف فتح و حماس هستند. جبریل الرجوب، به تلویزیون رسمی فلسطین گفت، فتح از همه استقبال می‌کند، پروژه‌اش ملی است و مانع هیچ نمی‌شود، حماس در این پروژه ملی شریک است. فتح با تشکیل جبهه ملی برای مقابله با رژیم صهیونیستی موافق است. جنبش حماس هنوز به این اظهارات الرجوب واکنشی نشان نداده است. الرجوب گفت، جنبش فتح با یک لیست متحد در انتخابات پارلمانی (شورای قانونگذاری) شرکت می‌کند و تلاش رهبری فلسطین این است که شورای ملی با حضور همه فلسطینی‌ها تشکیل شود. وی افزود، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، چشم اندازی برای حل مشکلات غزه به کمیته مرکزی فتح ارائه کرده و دستور داده قبل از آغاز گفت‌وگوی قاهره در ماه فوریه اجرایی شود. قرار است انتخابات سراسری فلسطین طی سه مرحله در سال ۲۰۲۱ برگزار شود، به این ترتیب بر اساس حکم ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین، انتخابات شورای قانونگذاری ۲۲ مه، ریاست تشکیلات خودگردان ۳۱ ژوئیه و انتخابات شورای ملی ۳۱ اوت برگزار خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار