کد خبر: 1036278
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۷
انتقادات از واكسن فايزر حتي ازسوی رژيم صهيونيستي هم مطرح شده است. مقامات وزارت بهداشت این رژیم اعلام كردند حداقل ۱۳ نفر پس از دريافت واكسن فایزر دچار فلج صورت شده‌اند
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: شمار افرادی که با تزریق واکسن امریکایی فایزر دچار عوارض جانبی و حتی مرگ شده‌اند، روز به روز افزایش می‌یابد و این مسئله برخی دولت‌ها را برای واکسیناسیون شهروندانشان با این واکسن، دچار تردید کرده‌است، اما انگار تردید برای تزریق واکسن فایزر تنها به مردم و افرادی که با شنیدن عوارض احتمالی این واکسن نگران سلامتی و جانشان هستند محدود نمی‌شود و حتی مدیر عامل شرکت داروسازی فایزر هم درباره واکسن تولید شده در زیر مجموعه خودش تردید دارد! «آلبرت بورلا»، مدیر عامل شرکت داروسازی فایزر در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی وقتی مجری برنامه درباره تزریق واکسن تولیدی زیر مجموعه خودش سؤال کرد، پاسخ داد «واکسن کرونای تولید شرکت خود را استفاده نکرده است!»

ترکتازی کرونا در تمام دنیا ادامه دارد و آمار مبتلایان و فوتی‌های این بیماری هر روز رکورد تازه‌ای را ثبت می‌کند. همین مسئله هم موجب شد تا سازمان جهانی بهداشت به واکسن فایزر مجوز اضطراری بدهد و اضطراب ناشی از همه‌گیری این ویروس کشور‌های مختلف را به تلاش برای ساخت یا خرید واکسن واداشته است. همین مسئله هم موجب شده تا واکسن فایزر در سبد خرید بسیاری از کشور‌های دنیا قرار گیرد، اما با افزایش گزارش‌های مشکوک از عوارض جانبی و فوتی‌های فایزر برخی کشور‌ها مانند ژاپن تصمیم گرفته‌اند تزریق این واکسن را تا حصول اطمینان بیشتر نسبت به سلامت آن به تأخیر بیندازند.

در کشور ما هم وزیر بهداشت به مردم قول داد از منابع مطمئن واکسن کرونا را تأمین کند. حالا هم بناست تا واکسن کرونای «سوئدی» وارد کشور شود. به گفته مینو محرز، عضو ستاد کشوری مقابله با کرونا، این واکسن با تکنولوژی Recombinant ساخته شده و مورد تأیید است.

آخرین وضعیت کرونا در کشور

طی ۲۴ ساعت منتهی به روز دو‌شنبه ۶ بهمن ماه، ۶ هزار و ۳۰۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۸۱ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۳۷۹ هزار و ۲۸۶ نفر رسید. در همین زمان، ۹۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۵۷ هزار و ۴۸۱ نفر رسید. تا‌کنون یک میلیون و ۱۷۱ هزار و ۷۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۴هزارو۵۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

بر اساس آخرین تحلیل‌ها، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۷۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

واردات واکسن سوئدی تا چند روز آینده

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به واردات و تزریق واکسن کرونای وارداتی طی روز‌های آینده گفت: «اولویت تزریق واکسن کرونا با کادر درمان است. اولویت دوم با افراد بالای ۷۰ سال و بیماران دیابتی، قلبی و ریوی و افرادی است که سابقه بیماری زمینه‌ای دارند و بعد گروه‌های دیگر که بیشتر با مردم در ارتباط هستند در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرند. ولی اولین بخش از واکسن وارداتی بیشتر برای کادر درمان و افراد در معرض خطر کووید خطرناک استفاده می‌شود.»

وی تأکید کرد: «این واکسن از سوئد وارد می‌شود و مورد تأیید ما است.» محرز درباره تکنولوژی واکسن سوئدی که قرار است برای کادر درمان استفاده شود، خاطر نشان کرد: «این واکسن Recombinant بوده و سابقه‌دار است، اگر چه خیلی از این تکنولوژی استفاده نمی‌شده‌است. واکسن ایرانی از ویروس ضعیف شده ساخته شده‌است، ولی یک‌سری از واکسن‌ها از ترکیب یک ویروس با ویروسی دیگر ساخته می‌شوند. این واکسن در اروپا و استرالیا ساخته شده و مورد تأیید است.»

واکسن وطنی تاکنون عوارض جدی نداشته

مسئول ارزیابی واکسن کرونای ایرانی درباره ساخت واکسن در داخل کشور خاطر نشان کرد: «واکسنی که ۹ دی ماه اولین تست خود را انجام داد و مجوز کمیته اخلاق را دریافت کرد تحت‌نظر من و دو نفر از همکارانم است و در حال طی کردن فاز کارآزمایی بالینی است. هدف ما در کارآزمایی بالینی مرحله اول، بررسی عوارض است که داوطلبانی که تزریق روی آن‌ها انجام شده خوشبختانه عوارض مشخصی نداشتند و نوبت دوم واکسن هم برای آن‌ها تزریق شده‌است.» محرز با اشاره به اینکه تا امروز ۳۰ نفر واکسن را دریافت کرده‌اند، گفت: «این واکسن به تدریج تزریق می‌شود و پس از تأیید گروه نظارتی نفرات بعدی مورد تزریق واکسن آزمایشی قرار می‌گیرند. اگر مرحله اول موفقیت‌آمیز باشد مرحله دوم با ۳۰۰ داوطلب به کار خود ادامه خواهد داد.»
رئیس فایزر واکسن خودش را نزده.

اما در کنار اخبار مرگ و عوارض جانبی واکسن فایزر، فاش شدن این موضوع که رئیس یهودی این شرکت داروسازی خود واکسن تولیدی شرکتش را تزریق نکرده مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

«آلبرت بورلا» مدیر عامل شرکت داروسازی فایزر علت دریافت نکردن واکسن را اینگونه توضیح داد: «من ۵۹ ساله هستم، سلامتی خوبی دارم، در ردیف اول نیستم، بنابراین برای نوع من توصیه نمی‌شود که اکنون واکسن بزنم».

نظرات بورلا در حالی بیان شده که نخستین دوز‌های واکسن کرونای این شرکت به بیش از ۱۰۰ مورد از ۶۳۶ سایت توزیع از پیش تعیین‌شده کشور رسیده‌است.

علاوه بر این، تاکنون بیش از یک هزار و ۶۰۰ مورد واکنش آلرژیک در اثر دریافت واکسن فایزر و ده‌ها مورد مرگ و میر پس از تزریق آن ثبت شده‌است.

عوارض فایزر به صهیونیست‌ها هم رسید

انتقادات از واکسن فایزر حتی به رژیم صهیونیستی هم رسیده‌است. بیش از ۲ میلیون نفر در منطقه تحت تصرف رژیم صهیونیستی دوز اول واکسن فایزر و بیش از ۴۰۰ هزار نفر دوز دوم آن را دریافت کرده‌اند. در این میان کمیسیونر ویروس کرونا این رژیم از واکسن فایزر انتقاد کرد و هشدار داد این محصول احتمالاً در مقابل شاخه‌های جدید ویروس کرونا مصونیت ایجاد نمی‌کند. دکتر ناشمن‌آش طی گفتگو با مقامات وزارت بهداشت اعلام کرد تأثیر حفاظتی دوز اول واکسن کمتر از مقداری است که فایزر ادعا می‌کرد. شرکت فایزر قبلاً ادعا کرده بود آزمایش‌های بالینی نشان داده ۱۲ روز پس از تزریق دوز اول واکسن تأثیرگذاری آن ۵۲ درصد است و چند روز پس از تزریق دوز دوم به ۹۵ درصد می‌رسد. این در حالی است که طی واکسیناسیون وسیع در این منطقه گزارش‌هایی از عوارض جانبی شدید نیز رصد شده‌است.

هفته گذشته رسانه‌های رژیم صهیونیستی به نقل از مقامات وزارت بهداشت اعلام کردند حداقل ۱۳ نفر پس از دریافت واکسن دچار فلج صورت شده‌اند. البته بعداً توصیه شد در صورت ماندگار نبودن عوارض، افراد مذکور دوز دوم را نیز دریافت کنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
asghar
|
Canada
|
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
0
0
با سلام و صبح بخیر . خانم زهرا چیذری درود بر شما .
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
0
0
شما كه راست مي گين متاسفم واسه روزنامه جوان و نويسنده اين مطلب بعدش تو منبع انگلسيش نوشته چون اين اقا تو گروه خطر نيست واكسن نزده نه اينكه به واكسن خودشون اعتماد نداره
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار