کد خبر: 1036104
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳
رئیس جهاد کشاورزی استان لرستان:
حسنی مقدم، با بیان اینکه اراضی شیبدار استان ظرفیتی برای توسعه باغات هستند، گفت: طرح های ایجاد باغات در این اراضی مورد حمایت جدی قرار می گیرند.

به گزارش خبرنگار جوان از لرستان، اسفندیار حسنی مقدم،  امروز(5 دی) در نشست مجازی با اصحاب رسانه استان لرستان، اظهار داشت: طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار و کم بازده یکی از طرح هایی است که می تواند زمینه رونق تولید را در بخش کشاورزی فراهم کند.

رئیس جهاد کشاورزی استان لرستان از حمایت سازمان جهاد کشاورزی از سرمایه گذاران در این بخش خبرداد و افزود:  جهاد کشاورزی برای حمایت از کشاورزان برنامه های حمایتی شامل قبول بخش اعظمی از هزینه های ایجاد باغات در این اراضی را به عهده دارد.

وی با بیان اینکه  طرح ایجاد باغات در اراضی شیبدار با مشارکت کشاورزان انجام می شود، گفت:  در این طرح به ازای هر هکتار بسته به نوع گونه میزان بارندگی پراکنش بارندگی شیب زمین و عمق خاک تعدادی درخت انتخاب می شود.

حسنی مقدم با بیان اینکه در طرح ایجاد باغات در اراضی شیبدار بین ۵۰ تا ۷۰ درصد هزینه ها توسط دولت یا سازمان جهاد کشاورزی هزینه می شود، افزود: در این طرح هزینه های چون  چاله کنی، خرید نهال و خرید قارچ مایکورزیا که در پای ریشه ها ریخته می شود در حین کاشت که سبب توسعه ریشه های فرعی و افزایش جذب آب و مواد غذایی که توسط نهال می شود، با مشارکت جهاد کشاورزی انجام می شود.

ضرورت افزایش سهم استان لرستان از تخصیص آب

رئیس جهاد کشاورزی استان لرستان در ادامه با بیان اینکه حدود ۱۰ تا ۱۱ درصد آب ها روان کشر در لرستان قرار دارند، افزود:  قریب خروجی روان آب های ما حدود ۱۳میلیارد متر مکعب است که ۸ میلیارد متر مکعب آن در داخل استان تولید می شود.

وی خاطرنشان کرد: به رغم پر آب بودن استان لرستان تنها ۱۸۵ هزار هکتار زمین های کشاورزی ما آبی هستند.

حسنی مقدم با بیان اینکه سهم ما از تخصیص آب حدود یک میلیارد متر مکعب است، ادامه داد: در صورتی که برآورد ما اگر متوسط ۸هزار و ۵۰۰ متر مکعب برای یک هکتار زمین آبی در نظر بگیریم فقط زمین های آبی ما ۱/۷دهم میلیارد متر مکعب تخصیص آب نیاز دارند.

رئیس جهاد کشاورزی استان لرستان، با  تاکید بر ضورت افزایش سهم استان لرستان از تخصیص آب، بیان کرد: سهم ما از تخصیص آب مطالبه ما از بخش کشاورزی است و در تریبون های مختلف اعلام شده است.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم از میانگین زمین های دیم به آبی تبدیل کنیم و افزایش دهیم قریب ۳۰۰هزار هکتار زمین با شیب زیر۱۲ درصد که قابلیت آبی شدن را دارند.
حسنی مقدم افزود: اگر بخواهیم ۱۰۰ هزار از این اراضی را طی یک برنامه ۵ تا ۱۰ ساله ای آبی کنیم حداقل یک میلیارد متر مکعب تخصیص نیاز داریم.

غفلت از سد سازی لرستان، شاه بیت توسعه نیافتگی است

 

وی ادامه داد: در سال هایی که فرهنگ سد سازی در کشور وجود داشته در دهه ۷۰ و ۸۰ توسط مدیران وقت به دلایل مختلف غفلت صورت گرفته است الان حجم آبی که پشت سدهای لرستان قرار دارد.

سهم لرستان از آب حدود نیم درصد است

حسنی مقدم ادامه داد: بیش از ۲۰۰ متر مکعب و حجم آبی که پشت سدهای کشور قرار گرفته بالای ۵۰ میلیارد متر مکعب است یعنی می شود بگوییم ۱۱ درصد آب های کشور را داریم و ۴/۷درصد زمین های کشور را داریم ولی سهم ما از آب حدود نیم درصد است و باعث شده شاید شاه بیت اصلی توسعه نیافتگی لرستان در این نقطه قرار دارد.
وی با بیان اینکه وزارت آب در خصوص تخصیص اب سختگیری های خاص خود را دارد، افزود: باید با همکاری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مسئولان مطالبه افزایش تخصیص آب لرستان پی گیری شود.

رئیس جهاد کشاورزی لرستان در ادامه با اشاره به میزان پرتی محصولات کشاورزی استان، بیان کرد: ما در محصولات زراعی ما بطور کلی حدود ۱۰ درصد ضایعات داریم.

وی افزود: در خصوص سبزیجات و سیفی میزان آن به دلیل فساد پذیری آنهابیشتر است و شاید ۲۰ تا ۳۰ درصد برسد.

حسنی مقدم اظهار کرد: طبق اخرین برآورد صورت گرفته  توسط کارشناسان حدود از۲دهم میلیون تن محصول زراعی و حدود ۱۰۰هزار تن به ضایعات تبدیل می شود و ارزش ریالی آن بالای ۳۰۰ میلیارد تومان باشد.

رئیس جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه در شهرستان های جنوبی مثل پلدختر ضایعات بیشتر است، افزود: برای مدیریت آن نیاز به سردخانه و بسته بندی محصول داریم.

وی خاطرنشان کرد:از سرمایه گذاران بخش خصوصی تقاضا داریم از ماشین های یخچال دار استفاده کنند که میوه به شکل خنک از سر باغ به دست مصرف کننده برسد.

حسنی مقدم خاطرنشان کرد: در خصوص کشت برنج و کشت های آب دوست براساس مصوبه ای که هیئت دولت داشته است، کشت برنج در استان های غیر شمالی باید محدود و ممنوع شود.

وی افزود: در لرستان با متوسط حداقل عملکرد ۳ تن باکیلویی ۲۵ هزار تومان یعنی یک هکتار ۷۵ میلیدن تومان درامد ناخالص دارد اگر حداقل ۲۵ میلیدن تومان هزینه کاشت داشت و برداشت را در نظر بگیریم یعنی هر هکتار کشت برنج درآمد معادل ۵۰ میلیدن تومان برای کشاورز می تواند داشته باشد.

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار