کد خبر: 1036023
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۹
سعودی‌ها در حالی پس از روی کار آمدن محمد بن‌سلمان به عنوان ولیعهد، تلاش‌های زیادی کرده‌اند تا با استفاده از ورزش روی جنایت‌های‌شان در یمن سرپوش بگذارند که این تلاش‌ها در بسیاری از موارد با شکست مواجه شده است، مانند آخرین آن که جواب رد رونالدو به پیشنهاد ۶ میلیون یورویی سعودی‌ها برای تبلیغ سفر به این کشور در راستای کمپین «از عربستان بازدید کنید» بود.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: سعودی‌ها در حالی پس از روی کار آمدن محمد بن‌سلمان به عنوان ولیعهد، تلاش‌های زیادی کرده‌اند تا با استفاده از ورزش روی جنایت‌های‌شان در یمن سرپوش بگذارند که این تلاش‌ها در بسیاری از موارد با شکست مواجه شده است، مانند آخرین آن که جواب رد رونالدو به پیشنهاد ۶ میلیون یورویی سعودی‌ها برای تبلیغ سفر به این کشور در راستای کمپین «از عربستان بازدید کنید» بود.

سرپوش روی جنایت با ورزش

سه سال پیش وقتی محمد بن‌سلمان به عنوان ولیعهد حکومت سعودی انتخاب شد، عربستانی‌ها درگیر جنگ با یمن بودند. جنگی که از سال ۲۰۱۵ آغاز شده بود و دولت سعودی به بهانه پشتیبانی از دولت مستعفی منصور هادی وارد جنگ با یمنی‌ها شد. در شش سال گذشته از این جنگ، حملات وحشیانه سعودی‌ها به یمن که باعث مرگ هزاران نفر از جمله کودکان شده است در کنار مرگ جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان در سال ۲۰۱۹، چهره سعودی‌ها را در بین جهانیان منفورتر از همیشه کرده است. در این شرایط ولیعهد بلندپرواز سعودی‌ها با اصلاحات اجتماعی و باز کردن فضا سعی در انحراف افکار عمومی دارد و ورزش و کشاندن چهره‌های مطرح ورزشی دنیا به ریاض از جمله کار‌هایی است که حکومت سعودی روی آن‌ها برنامه‌ریزی کرده است.

علاوه بر برگزاری سوپرجام ایتالیا در ریاض، عربستان سعودی در ژانویه گذشته سوپرکاپ اسپانیا را در جده برگزار کرد و بارسلونا با مسی در کنار رئال‌مادرید، اتلتیکومادرید و والنسیا برای کسب این جام رقابت کرد. ارنستو والورده، مدیر وقت بارسا در آن زمان اعتراف کرد که «ما به خاطر پول اینجا هستیم.» برگزاری مسابقه برزیل و آرژانتین در ماه نوامبر گذشته یکی دیگر از این تلاش‌ها بود. سعودی‌ها علاوه بر فوتبال سراغ سایر ورزش‌ها هم رفته‌اند که برگزاری مسابقه فینال بوکس سنگین‌وزن جهان در دسامبر ۲۰۱۹ از جمله آنهاست.

تلاش سعودی‌ها برای سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های‌شان در یمن به وسیله ورزش با انتقاد تند سازمان دیده‌بان حقوق بشر روبه‌رو شده است. در این زمینه مینکی ووردن، مدیر برنامه‌های جهانی سازمان دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به جنگ وحشیانه علیه یمن در کنار پرونده قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد رژیم سعودی و پرونده ده‌ها زندانی زن و فعال حقوق زنان گفته است چطور بن سلمان از «شست‌وشوی ورزشی» برای سرپوش گذاشتن بر این کار‌ها استفاده می‌کند. عفو بین‌الملل، سازمان فرمول یک را هم به دلیل موافقت برای برگزاری یک جایزه بزرگ اتومبیلرانی در عربستان سعودی به عنوان آخرین مسابقه در تقویم ۲۰۲۱ که فعلاً برای ماه نوامبر برنامه‌ریزی شده مورد انتقاد قرار داده است.

نه رونالدو به سعودی‌ها

در تازه‌ترین تلاش هم به نوشته سام والاس در روزنامه‌تلگراف، کمپین گردشگری عربستان سعودی قرار است ماه آینده آغاز شود و تبلیغات «Welcome to Arabia» را که در شبکه‌های تلویزیونی از جمله کانال‌های ورزشی انگلیس در حال پخش است تقویت کند. با کمپین «بازدید از عربستان» قرار است این کشور خاورمیانه، چهره جدیدی از خود به عنوان یک مرکز گردشگری در برابر رسوایی بین‌المللی در خصوص سوابق حقوق بشری ارائه دهد. سعودی‌ها تلاش دارند در این کمپین از چهره‌های مشهور به عنوان سفیران گردشگری کشورشان استفاده کنند و در این راستا نیز به کریستین رونالدو پیشنهاد داده‌اند. با توجه به این پیشنهاد رونالدو از عربستان بازدید می‌کند و تصویر او در تمام مطالب تبلیغاتی استفاده می‌شود.

با این حال رونالدو پیشنهاد سودآور مقام گردشگری عربستان سعودی را که ارزش سالانه آن ۶ میلیون یورو است رد کرده تا تلاش این کشور برای بازاریابی خود به عنوان یک مقصد جذاب برای تعطیلات با استفاده از چهره رونالدو شکست بخورد. مسئولان گردشگری عربستان سعودی با لیونل مسی، رقیب بزرگ رونالدو نیز تماس گرفته‌اند، اما هنوز نظر او درباره این پیشنهاد مشخص نیست.

به نوشته تلگراف، فوتبالیست‌های مشهور با توجه به فالوور‌های زیاد در شبکه‌های اجتماعی همچنان بازاریاب‌ترین افراد روی کره زمین هستند، اما پذیرش یک معامله تجاری با عربستان سعودی باعث می‌شود که هر نام مشهوری به دلیل تأیید رژیمی که متهم به نقض حقوق بشر در جنگ یمن است مورد انتقاد قرار بگیرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
Alireza
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
0
0
نه برای سختگیری های که به نام اسلام انجام می شود این کار رو کرده
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار