کد خبر: 1035721
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که کارشناسان دادگستری در مورد موضوعات محوله باید در محدوده موضوع قرار اظهارنظر کنند،گفت: ۲۰ درصد اطاله دادرسی ناشی از مسایل و مشکلات کارشناسی است.

موسی خلیل اللهیدر مراسم تحلیف کارشناسان جدیدالورود مرکز کارشناسان رسمی دادگستری آذربایجان شرقی با بیان اینکه کارشناسان در روند امر قضاوت و اجرای عدالت تاثیرگذار بوده و ایفای نقش می کنند، اظهار کرد: نظراتی که کارشناسان رسمی دادگستری صادر می کنند، خواسته یا ناخواسته در امر قضاوت موثر بوده و به صورت غیر مستقیم در آراء قضایی تاثیرگذار است؛ بر همین اساس آنان باید توجه ویژه ای به تکالیف محوله داشته باشند. 

وی افزود:  هرچند کارشناسان دادگستری از رشته های تخصصی مختلف در این جایگاه حضور دارند، اما باید به نسبت جایگاهی که قرار دارند، اظهار نظر کنند.

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی ادامه داد: متاسفانه گاهی اوقات مشاهده می شود برخی از کارشناسان دادگستری به دلیل تکرار موضوعات در پرونده های محوله، عادی انگاری می کنند، در حالی که نباید این اتفاق بیفتد، هر پرونده ای که ارجاع می شود با توجه به تفاوت طرفین و کیفیت پرونده، تازگی داشته، باید با دقت پرونده مطالعه و نظر کارشناسی ارائه شود. 

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد اطاله دادرسی ناشی از مسایل و مشکلات کارشناسی است، یادآوری کرد: کارشناسان دادگستری در مورد موضوعات محوله باید در محدوده موضوع قرار اظهارنظر کرده و از اظهارنظرهای خارج از موضوع پرهیز کنند.

خلیل اللهی با تاکید بر حفظ شان جایگاه کارشناسان بیان کرد: همان گونه که دستگاه قضایی موظف به رعایت شان کارشناسان هستند در مقابل، کارشناسان نیز باید در مکاتبات و رفتار خود، شان قضات را رعایت کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر