کد خبر: 1035700
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۸
در پی آشتی عربستان سعودی با قطر، وزارت خارجه مصر هم به تبعیت از ارباب سعودی خود روز چهار شنبه از توافق با قطر برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک خبر داد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: پس از آنکه رژیم سعودی روابط خود را با قطر از سر گرفت، دیگر متحدان آن نیز در مسیر دوستی با قطر گام بر می‌دارند. به گزارش شبکه روسیا الیوم، وزارت خارجه مصر دیروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «در چارچوب عمل به تعهدات متقابل ذکر شده در بیانیه نشست العلا، امروز ۲۰ ژانویه، قاهره و دوحه دو یادداشت رسمی را با یکدیگر تبادل کردند که بر اساس آن دو کشور درباره ازسرگیری روابط دیپلماتیک خود به توافق رسیدند.»

پیش‌تر خطوط هوایی قطر اعلام کرده بودند که از ۱۸ ژانویه سفر‌های هوایی را به مقصد مصر با روزانه یک پرواز از سر می‌گیرند و از تاریخ ۲۵ ژانویه جاری نیز هر هفته دو پرواز به مقصد فرودگاه برج العرب در اسکندریه مصر خواهند داشت. وزارت هواپیمایی مصر پس از آنکه حریم هوایی این کشور را نزدیک به سه سال به روی هواپیما‌های قطری مسدود کرده بود، اخیراً از تاریخ ۱۲ ژانویه حریم هوایی این کشور را به روی هواپیما‌های قطری بازگشایی کرد. از سوی دیگر، وزیر خارجه قطر برای اولین بار از ماهیت روابط با امارات بعد از آشتی میان کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس پرده برداشت.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در مصاحبه با خبرگزاری بلومبرگ در جواب سؤالی درباره روابط با امارات گفت: تحولی بین ما و امارات وجود دارد. ارتباط ما عملاً آغاز شده و برای ادامه مذاکرات تلاش می‌کنیم. ما آماده بررسی تمام مسائل و اختلافاتی هستیم که آن‌ها با ما دارند یا ما با امارات داریم. وی گفت: پرواز‌ها ازسرگرفته شده‌اند. قواعدی را برای حل بحران ایجاد کرده‌ایم که شامل موافقت با قواعد کلی که بار‌ها درباره آن صحبت کرده‌ایم مذاکرات دوجانبه‌ای برای بررسی اختلافات و چالش‌ها در روابط و تلاش برای حل اختلافات است. وی گفت: «ما به آینده چشم می‌دوزیم و گذشته را فراموش می‌کنیم. روابط ما با امارات طی دوره گذشته شاهد تحول بوده است.» یک سند بین‌المللی سه شنبه منتشر شد که در آن اعلام شد قطر نزاع تجاری با امارات در سازمان جهانی تجارت را به حالت تعلیق درآورده است. در این سند آمده است: قطر در چارچوب تسهیل حل و فصل نهایی و دوستانه بحران میان دو طرف ۱۱ ژانویه خواهان تعلیق فعالیت کمیته شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار