کد خبر: 1035696
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۷
در تمام دنیا وقتی صحبت از توسعه پایدار روستایی می‌شود یکی از شاخص‌ها برای ارزیابی آن کاهش فقر است. یعنی مبارزه با فقر شرط لزوم دستیابی به توسعه پایدار روستایی به شمار می‌آید.
محمد‌رضا هاديلو
سرویس ایران جوان آنلاین: در استان قم روستا‌های زیادی هستند که سال‌ها به خاطر فقر و محرومیت از توسعه عقب مانده بودند و حالا به همت بسیج، سپاه و گروه‌های جهادی‌شان توانسته‌اند توانمندی را به این مناطق بازگردانند. در همین رابطه از بحث آبرسانی به روستا‌ها گرفته تا ساخت مدرسه و احداث پاسگاه و راه‌اندازی پروژه‌های اشتغالزایی که حال و هوای روستا‌های محروم را تغییر داده‌اند.

حدود دو ماه پیش بود که تمام رده‌ها، مدیریت‌ها و مجموعه‌هایی که در سپاه با موضوع محرومیت‌زدایی فعالیت می‌کردند از جمله قرارگاه پیشرفت و آبادانی، قرارگاه محرومیت‌زدایی، دانشگاه امام حسین (ع)، قرارگاه خاتم الانبیا و چندین مجموعه دیگر تحت عنوان قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی کوثر متمرکز شدند تا موضوع خدمت‌رسانی در سپاه با برنامه ویژه‌ای پیش برود.

ذیل این قرارگاه طرحی به استان‌ها ابلاغ شد که طی آن تمام رده‌های سپاه اعم از نیروی هوایی، زمینی، دریایی، قدس و... که در استان‌ها مستقر هستند با محوریت فرماندهان سپاه استان‌ها در موضوع محرومیت‌زدایی مشارکت خود را آغاز کردند.

در همان زمان فرمانده سپاه امام علی‌بن‌ابیطالب (ع) قم با بیان اینکه تمام رده‌های استانی سپاه استان به عرصه محرومیت‌زدایی ذیل قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی کوثر وارد شده‌اند، گفت: «مقرر شد هر رده‌ای طبق توان و تخصصی که دارد نقطه هدفی را برای محرومیت‌زدایی در دست بگیرد و دبیری این کار نیز به سازمان بسیج سازندگی استان قم محول شد.»

سردار سیدمحمدتقی شاهچراغی با بیان اینکه یکی از اقدامات خوب در این استان تشکیل گروه‌های جهادی متخصص ذیل هر کدام از رده‌هاست تا با بهره‌گیری از نیروی انسانی، توان و ظرفیت آن‌ها بسیج سازندگی برنامه‌ریزی کند، ادامه داد: «اقدام دوم معرفی نماینده توسط هر کدام از رده‌های سپاه در استان برای عضویت در قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه قم است تا کار‌ها با سرعت و دقت بیشتری هماهنگ و اجرا شود.»
به گفته این مسئول، مقرر شد گروه‌های جهادی تخصصی شکل گرفته حداقل سه ماه یک‌بار اردو‌های جهادی خود را در منطقه هدف تعریف شده برگزار کرده و نیاز‌های منطقه را رصد و به بسیج سازندگی ابلاغ کنند تا با توجه به نوع مشکلات اقدام در خور آن با استفاده از ظرفیت‌های استانی یا قرارگاه مرکزی طراحی و اجرا شود.»

جهادگران نیرو‌های متخصص و توانمند

هنوز سه ماه از این اتفاقات نگذشته که فرماندار قم با بیان اینکه بسیج سازندگی ثابت کرده است در تمامی عرصه‌ها نیرویی بالقوه، بالفعل قوی، عالم، متخصص و توانمند است، می‌گوید: «بسیج سازندگی با همراهی‌های خوبش در جهت محرومیت‌زدایی همواره پیشقدم بوده است.»

مرتضی حیدری با اشاره به اینکه بسیج میراث ماندگار امام خمینی (ره) است که طی چهار دهه با هدایت و زعامت رهبر معظم انقلاب هنوز برای تحقق آرمان‌های والای انقلاب تلاش می‌کند، ادامه می‌دهد: «ما در انجام وظایف و مأموریت‌های مربوطه هر جایی با مشکلات و موانعی مواجه می‌شویم با بسیج سازندگی مشکل را رفع می‌کنیم.»

وی با تأکید بر اینکه بسیج سازندگی به ویژه در یک سال گذشته اقدامات در خور توجهی داشته است تصریح می‌کند: «برابر قانون هر پروژه‌ای را که به بسیج سازندگی واگذار کنیم ۳۰ درصد از اعتبارات آن را خودشان تقبل می‌کنند و علاوه بر این سرعت، دقت و کیفیت کار‌های اجرایی توسط این سازمان بسیار بالاست.»

فرماندار قم با بیان اینکه بسیج سازندگی ثابت کرده است در تمامی عرصه‌ها نیرویی بالقوه، بالفعل قوی، عالم، متخصص و توانمند است، می‌گوید: «یکی از کار‌هایی که در سال گذشته واقعاً برای ما مشکل شده بود، بحث آبرسانی به روستا‌های جاده قدیم قم - تهران بود که بسیج سازندگی این پروژه را اجرا و بالغ بر یک‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان آنجا هزینه و با همت جهادی، یک مخزن برای انتقال آب به آن مناطق احداث کرد.»

حیدری ادامه می‌دهد: «در بخش قمرود در اتوبان قم – تهران هم قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه ساخت مدرسه روستای چشمه شور را آغاز و با گذشت کمتر از سه ماه بیش از ۵۰ درصد پروژه را احداث کرد که این طرح نیز از جمله پروژه‌های موفق این سازمان به شمار می‌آید. ضمن اینکه احداث پاسگاه قمرود را وقتی وارد چارچوب‌های متداول اداری می‌کردیم کار پیش نمی‌رفت که این پروژه نیز با ورود این قرارگاه به سرانجام رسید.»

فرماندار قم با تأکید بر اینکه مجموعه فعالیت‌های بسیج سازندگی و قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قم در طول یک‌سال گذشته کاملاً قابل قبول بوده و با ارزیابی‌های دقیق علمی، محاسباتی و قانونی سازگار و منطبق است، تصریح می‌کند: «در بحث تعمیر و بازسازی منازل محرومین در روستا‌های محروم استان قم که جزو اهداف اصلی ماست بسیج وارد عمل شده است و تعدادی از این منازل را بازسازی کرده و چهره محرومیت را از خانه‌های روستایی برداشته و چندین خانواده امروز با آرامش در خانه خود زندگی می‌کنند.»

این مسئول با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم اجرای طرح‌های بزرگ را به بسیج سازندگی واگذار کنیم، می‌افزاید: «طرحی را با عنوان محرومیت‌زدایی از ۳۱ شهرستان محروم در کشور، در دست اجرا داریم که در شهرستان قم نیز این طرح با همکاری بسیج سازندگی در حال اجراست.»

وی از آبرسانی به پادگان قیام و شهرک الغدیر به عنوان یکی از پروژه‌های کلان و استراتژیک استان یاد می‌کند و می‌گوید: «این پروژه تأثیر زیادی در رونق اقتصاد و تولید و بهبود کسب و کار و اشتغال دارد که بسیج سازندگی در این زمینه نیز اعلام آمادگی کرده و جلسات کارشناسی آن در حال انجام است که امیدواریم به زودی نتایج مؤثری را از این همکاری بگیریم.»

فرماندار قم ضمن تقدیر از جهادگران قرارگاه پیشرفت و آبادانی و بسیج سازندگی استان قم، خاطرنشان می‌کند: «ما نیازمند این اقدامات جهادی هستیم تا بتوانیم ریشه محرومیت را در کشور از بین ببریم.»
 
خدمت‌رسانی ۲ هزار گروه جهادی اصفهان به ۹ استان ایران
 
حضور گروه‌های جهادی در هر منطقه از ایران پر از خیر و برکت است و طی سال‌های اخیر اقدامات این بسیجیان جوان مشکلات زیادی را از مناطق کم برخوردار برطرف کرده و سایه محرومیت را از سر ساکنانش کنار زده است. درست مثل اصفهان که به همت گروه‌های جهادی‌اش توانسته است در یک سال اخیر با اجرای یکهزار و ۶۹۷ پروژه، حال و هوای روستا‌های ضعیف و نیازمندش را عوض و برای تعداد زیادی از ساکنان این مناطق اشتغالزایی کند.

فعالیت ۲ هزار گروه جهادی و امدادی در اصفهان شرایطی را به وجود آورده که حالا این استان تقریباً در تمام زمینه‌ها گروه‌های تخصصی ویژه‌ای برای خدمات‌رسانی دارد. گروه‌هایی که جز اصفهان به ۹ استان دیگر هم سفر کرده و به رفع مشکلات و نیازهایشان می‌پردازند.

به پشتوانه این گروه‌های جهادی است که چند روز پیش قرارداد یکهزار و ۱۵۰ واحد مسکونی با همکاری بسیج سازندگی، سپاه صاحب‌الزمان (عج) و کمیته امداد استان اصفهان با عنوان «نذر حاج قاسم» منعقد شد.

حسن عجمی، مسئول بسیج سازندگی استان اصفهان در رابطه با قرارداد ساخت یکهزار و ۱۵۰ واحد مسکونی که قرار است با همکاری بسیج سازندگی، سپاه صاحب‌الزمان (عج) و کمیته امداد استان اصفهان اجرایی شود، می‌گوید: «این پروژه با عنوان «نذر حاج قاسم» عملیاتی خواهد شد و حتماً در این مسیر پشتوانه ما ۲ هزار گروه جهادی است که همیشه یاور محرومان بوده‌اند.»

وی با تأکید بر اینکه ۲ هزار گروه امدادی اصفهان جز این منطقه، در ۹ استان دیگر نیز فعالیت دارند، ادامه می‌دهد: «این گروه‌ها در استان اصفهان در ۲۸ ناحیه شهری و ۶۰۰ روستا در حال ارائه خدمات هستند.»

مسئول بسیج سازندگی استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۳۴۱ پروژه در زمینه منزل مسکونی محرومان در ۲۳ شهرستان اجرایی می‌شود، می‌گوید: «تاکنون حدود ۵ میلیارد تومان در این زمینه هزینه شده است و به ۱۴میلیارد تومان اعتبار دیگر نیز نیاز داریم.»

وی با اشاره به اینکه یکهزار و ۱۵۰ منزل نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد از جدیدترین اقدامات در دستور کار جهاد سازندگی استان اصفهان است، تصریح می‌کند: «قرار است این پروژه در همه شهرستان‌های استان اجرایی شود و حتی در مناطق حاشیه شهر اصفهان نیز این امر در دستور کار است.»

عجمی با بیان اینکه طی یک سال اخیر ۱۴۹ منزل مسکونی در استان توسط بسیج سازندگی احداث شده است، می‌افزاید: «در بحث مرمت و بازسازی نیز ۵۲۷ منزل بازسازی شد.»

به گفته این مسئول، سپاه از سال گذشته تاکنون ۴۰هزار پروژه محرومیت‌زدایی را در دستور کار قرار داده است که سهم استان اصفهان در این زمینه یکهزار و ۵۰۰ مورد بوده و بسیج سازندگی با استفاده از نیرو‌های جهادی تاکنون توانسته است یکهزار و ۶۹۷ پروژه را دنبال کند.»

مسئول بسیج سازندگی استان اصفهان با بیان اینکه ۳۰پروژه در قالب طرح شهید همدانی اجرا شده است، می‌گوید: «این پروژه‌ها اجرای قنوات، آبرسانی به روستاها، مسکن محرومین، لایروبی رودخانه‌ها و… است که برای این پروژه‌ها نیز ۱۰میلیارد تومان هزینه شده است.»

عجمی با اشاره به اجرای ۷۹ طرح در قالب پروژه کرامت تصریح می‌کند: «برای این امر ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان پای کار آورده شده و این ظرفیت‌ها در حال استفاده است.»
 
با مسئولان
 
اعزام جهادگران به مناطق محروم از دهه فجر
 
اعزام گرو‌ه‌های جهادی برای محرومیت‌زدایی از مناطق محروم و رفع نیاز‌های ساکنان این مناطق از دهه فجر در استان اردبیل آغاز می‌شود.
توسعه، تقویت و تحکیم همبستگی و انسجام اسلامی هدف شاخص برگزاری جشن باشکوه انقلاب اسلامی است.
در ایام الله دهه مبارکه فجر طرح‌های مختلف تولیدی، زیربنایی و صنایع تبدیلی و تکمیلی به بهره‌برداری خواهد رسید. انتقال یافته‌های نوین علمی، تحقیقاتی، پژوهشی و زمینه‌سازی برای تولید برنامه‌ها با ظرفیت استانی در راستای تحقق اهداف جهت تولید از طریق ترویج روحیه جهادی و حرکت‌های خودجوش مردمی به اجرا درخواهد آمد.
شکوه برگزاری جشن انقلاب، مردمی بودن آن است. بنابراین در آستانه چهل و دومین سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای اجرا شود که مراسمات این ایام الله به صورت مردمی توسط خود مردم اجرا شود.
هماهنگی با بسیج مهندسین کشاورزی، بسیج عشایر، بسیج سازندگی و بسیج اقشار در جهت محرومیت‌زدایی به ویژه در مناطق محروم و اعزام گروه‌های جهادی از دیگر برنامه‌های ایام دهه فجر است که تمامی سعی ما بر این است که این مراسم‌ها به صورت مردمی و منسجم و خودجوش برگزار شود.
 
حجت‌الاسلام اکبر اکبری
رئیس کارگروه روستایی و عشایری اردبیل
 
بسیج گروه‌های جهادی برای ترویج سنت قرض‌الحسنه
 
تاکنون ٢٣ هزار صندوق قرض‌الحسنه مردم یار و اشتغالزا با عضویت حدود یک‌میلیون نفر در سطح کشور ایجاد شده و از گروه‌های جهادی بسیج دعوت به همکاری و حضور گسترده در این امر مقدس شده است.
گروه‌های جهادی باید در بسیج کنندگی مردم برای رفع مشکلات و تنگنا‌ها تلاش کنند و نقش بسیج سازندگی، تسهیل‌گری و به هم رسانی ظرفیت‌های مردمی و دولتی در جنگ اقتصادی است. گروه‌های جهادی در خط مقدم حل مشکلات کشور هستند و یکی از این عرصه‌ها ترویج سنت قرض‌الحسنه برای حل مشکلات اقتصادی و ایجاد اشتغال در کشور است.
سازمان بسیج سازندگی در این زمینه هزار و ۳۰۰ نفر تسهیل‌گر را آموزش داده تا این افراد برای راه اندازی صندوق‌ها و کمک به افراد عضو صندوق خدمت کنند. این تسهیل‌گران ضمن گزینش و ارزیابی، هشت دوره سه روزه پودمانی آموزش دیدند و هدف از تشکیل صندوق‌های قرض‌الحسنه ایجاد اشتغال روستایی با استفاده از ظرفیت تعاونی‌های تولیدی و توزیعی است و قرار نیست این صندوق‌های قرض‌الحسنه تبدیل به بانک و مؤسسات مالی شوند. ایجاد اشتغال با هدف تحقق جهش تولید و کمک به بهبود وضعیت اشتغال، اقتصاد و معیشت مردم از اهداف مهم صندوق‌های قرض‌الحسنه است. برای تحقق این اهداف نیاز به تقویت تعامل و همراهی بانک‌های قرض‌الحسنه با صندوق‌های قرض‌الحسنه است.
 
احسان فرهی
مدیر طرح صندوق‌های قرض الحسنه بسیج سازندگی
 
کمک مؤمنانه بانوان بسیجی به یاد حاج قاسم سلیمانی
 
به یاد حاج قاسم و در هفته بصیرت؛ ۷۰ بسته معیشتی مجموعاً به ارزش۳۶ میلیون تومان به همت بانوان بسیجی حوزه حضرت فاطمه (س)، همدان تهیه و به دست نیازمندان رسید.

بانوان پایگاه‌های مقاومت تابعه حوزه حضرت فاطمه (س) در هفته بصیرت، بار دیگر ولایتمداری خود را با شرکت در همایش بزرگ کمک مؤمنانه در مسجد محمد رسول‌الله به نمایش گذاشتند.

مسجد محمد رسول الله به عنوان مرکز بسته‌بندی و توزیع بسته‌های معیشتی و سایر اقلام مورد نیاز خانواده‌های آسیب دیده از کرونا طی یک سال گذشته بار‌ها شاهد چنین حماسه‌های انسان دوستانه‌ای بوده است. در روز‌های گذشته و همزمان با بزرگداشت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و هفته بصیرت ۷۰ بسته معیشتی شامل مواد خوراکی، مواد شوینده، ماسک، ۸۰ تکه البسه و... مجموعاً به ارزش۳۶ میلیون تومان تهیه شد و از این مرکز به دست نیازمندان رسید.

گفتنی است این رزمایش با همکاری ۱۲پایگاه مقاومت و به میزبانی پایگاه هدیه الزهرا به منظور هم افزایی و مشارکت جمعی پایگاه‌های مقاومت و همچنین ادامه راه شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد.
همچنین تهیه و توزیع ۷۰ پرس غذای گرم، کمک درمانی به کودک سرطانی به مبلغ یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از دیگر فعالیت‌های بانوان بسیجی بود.
 
فرزانه رضائیان
مسئول بسیج جامعه زنان سپاه همدان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار