کد خبر: 1035670
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۵
رسول سنائی‌راد
در روز‌های اخیر شاهد برگزاری چندین رزمایش بزرگ نظامی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران بودیم که ویژگی هایی، چون گستره جغرافیایی، بازه زمانی، نوع و میزان تجهیزات و نیرو‌ها و حجم آتش مورد استفاده، آن را متفاوت‌تر از رزمایش‌های قبلی نشان می‌داد و برای تمامی علاقه‌مندان به اقتدار کشور عزیزمان مایه افتخار و امید بود.

این رزمایش‌ها، گرچه در برنامه جاری و معمول سازمان‌های نیرو‌های مسلح کشورمان وجود داشته، اما دقیقاً زمانی برگزار شد که امریکایی‌ها با انجام برخی تحرکات نظامی از قبیل اعزام زیردریایی اتمی به آب‌های خلیج‌فارس و پرواز دادن پیاپی بمب‌افکن‌های بی‌-۵۲ در منطقه، فضای سیاسی را ملتهب ساخته و تنش‌هایی را پدید آورده بودند.

همچنین صهیونیست‌ها نیز علاوه بر توافقات نظامی با برخی کشور‌های عربی منطقه، اخباری مبنی بر حمله به پایگاه‌های مقاومت در مرز‌های عراق و سوریه را مطرح و بزرگنمایی کرده و مدعی اعزام زیردریایی به آب‌های خلیج‌فارس بودند که به ابعاد تنش و التهاب ایجاد شده توسط اربابان امریکایی آنان دامن می‌زد و برخی کارشناسان از آن به‌عنوان ایجاد تله برای کشاندن امریکا به یک درگیری نظامی با جمهوری اسلامی ایران در آخرین روز‌های حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید یاد می‌کردند.

در چنین وضعیتی دلاورمردان سپاه و ارتش سلسله‌ای از رزمایش‌های نظامی را طراحی و به اجرا گذاشتند که ویژگی‌های آمده در زیر به آن عظمت و شکوه بخشیده و پیام قدرت و بازدارندگی آن را روشن‌تر می‌ساخت:
۱- انتخاب گستره جغرافیایی برگزاری رزمایش از عمق خاک کشورمان تا آن‌سوی مرز‌ها که به معنای توان و اراده نیرو‌های مسلح برای پاسخگویی به تهدیدات احتمالی در خارج و دورتر از مرز‌ها و آسیب زدن به دشمن قبل از نزدیک شدن به مرزهاست.

شلیک موشک‌های دوربرد و هدایت‌شونده سپاه به عمق آب‌های اقیانوس هند و حضور دریایی ارتش در آب‌های این اقیانوس، نمایش این توانمندی راهبردی جمهوری اسلامی در این رزمایش‌ها بود.

۲- ترکیب نیرو‌ها و سامانه‌های مختلف در طراحی عملیات‌های نظامی در این رزمایش‌ها که تمامی نیرو‌های ارتش اعم از زمینی، هوایی، دریایی و پدافند هوایی، عملیات‌های ترکیبی را انجام می‌دادند و سپاه نیز با ترکیب عملیات موشکی با پرواز دادن همزمان پهپاد‌های عملیاتی قدرت طراحی، هماهنگی و اجرای عملیات‌های پیچیده و ترکیبی را به نمایش گذاشتند و موفقیت این نوع عملیات‌ها حاکی از توان راهبردی فرماندهان می‌باشد.

۳- سطح بالای فناوری و تجهیزات مدرن و پیشرفته به‌کارگیری شده در این رزمایش‌ها مثل استفاده از هوش مصنوعی، به‌کارگیری نسل‌های جدیدی از تجهیزات و ادوات جنگی و موشک‌ها، پهپاد‌ها و زیردریایی‌های پیشرفته و... نمایش توان داخلی و ظرفیت‌های صنعت دفاعی کشور به حساب می‌آید که در شرایط تحریم و ممنوعیت تهیه و خرید این اقلام از بیرون، روند پیشرفت و توسعه تجهیزات و تسلیحات جنگی نه تنها متوقف نشده، بلکه به صورت شگفت‌آوری ادامه یافت و منجر به دستاورد‌های درخشانی شده است.

۴- حضور عالی‌ترین فرماندهان نظامی از رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح تا فرماندهان کل ارتش و سپاه در کنار فرماندهان و رزمندگان میدانی در این رزمایش، حاکی از روحیه جهادی و حاکمیت فضای برادری و همدلی در نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی است که کارکرد سازمانی و میدانی آن در دوران دفاع مقدس جبران‌کننده بسیاری از کمبود‌ها بوده و امروز به عنوان یک ویژگی جهادی در نیرو‌های مسلح عمومیت یافته است. این حضور که فاصله بین فرمانده و رزمنده را برداشته و هدایت را نه از راه دور بلکه همراه رزمنده و در میدان عمل و خطر به اجرا می‌گذارد، تقویت‌کننده انگیزه‌های درونی احساس تعهد و مسئولیت در تمامی رزمندگان برای پیشبرد اهداف دفاعی و مقابله با تهدیدات می‌باشد.

ویژگی‌های مورد اشاره در فوق نمایش توان و ظرفیت نظامی کشور و اثبات آمادگی نیرو‌های مسلح برای مقابله با هرگونه تهدید به حساب می‌آید و در شرایط فعلی حامل این پیام راهبردی به دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است که نیرو‌های مسلح هیچ هراسی از تنش‌ها و تحرکات دشمنان نداشته و برای دفاع از ارزش‌های حیاتی نظام و کشور اسلامی و عزیز خود دست به ماشه دارند؛ نیرو‌هایی که روحیه جهادی و استشهادی را از فرهنگ و هویت دینی به ارث برده و در دوران عاشورایی دفاع مقدس و مقابله با تروریست‌های دست پرورده نظام استکبار تمرین کرده و امروز با دستیابی به سطح بسیار بالاتری از تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته جنگی قادر به دفاع و تهاجم در مقیاسی به مراتب بالاتر و فراتر از دفاع مقدس و حتی میدان درگیری با تروریست‌های صهیونیستی و تکفیری هستند.

مجموعه‌ای از توان نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نیرو‌های مسلح، امروز نه تنها کشورمان را به بازدارندگی در برابر تهدیدات احتمالی بلکه به موازنه جدیدی از قدرت رسانده که می‌تواند ضربه متقابل و اگر لازم باشد ضربه اول را علیه قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای وارد آورد.

پیام راهبردی دیگر این رزمایش‌ها این است که ایران اسلامی هیچ‌گاه آغاز‌کننده یک جنگ نیست، ولی هیچ تجاوزی را بی‌پاسخ نمی‌گذارد و دست متجاوز را قطع و همراهان و حامیان او را نیز به‌شدت تنبیه و پشیمان خواهد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار