کد خبر: 1035646
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
ظریف در حاشیه جلسه دولت:
وزیر امور خارجه گفت: وظیفه بایدن برداشتن تحریم‌ها است و همانطور که رهبری و رئیس‌جمهور به صراحت گفتند، اگر تحریم برداشته شود ما به برجام بر می‌گردیم.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: محمدجواد ظریف پیش از ظهر امروز( چهارشنبه) در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا مذاکراتی میان آقای تخت‌روانچی و تیم آقای بایدن در نیویورک رخ داده است، اظهار کرد: خیلی جالب است که خبرنگار فیگارو چک نکرده است که آقای تخت‌روانچی در سه هفته گذشته ایران بوده است و تازه دوشنبه به نیویورک برگشته است و کسانی که به آمریکا برمی‌گردند یک هفته در قرنطینه هستند. بنابراین بسیار بی‌حساب صحبت کرده است.

ظریف در پاسخ به این سوال که وزیر خارجه دولت بایدن گفته آمریکا به دنبال توافق مستحکم با ایران است تا موضوعات منطقه‌ای و موشکی را در بر بگیرد و آیا ایران مجددا درباره برجام مذاکره می‌کند؟ تاکید کرد: ما یک توافق مستحکم داریم که شورای امنیت سازمان ملل در یک قطعنامه‌ای که اتفاقاً آمریکا هم بانی آن بوده است، به اتفاق آراء به آن رای داده است. نکاتی که در این توافق هست و نیست، با توافق انجام شده است. مواردی که برخی مطرح می‌کنند یکی بحث زمانبندی است.

وی ادامه داد: موضوع زمانبندی ها یکی از طولانی ترین موضوعات مذاکره بوده است و امکان ندارد درباره آن دوباره مذاکره شود. آمریکایی‌ها باید این ایده ای که همیشه داشتند مبنی براینکه «آنچه مال من است برای خودم است و آنچه برای توست را می‌توانیم درباره‌اش مذاکره کنیم» را کنار بگذارند. اگر این اصل در قبال ایران جواب داده، درباره ایران جواب نخواهد داد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در مورد مسائل منطقه‌ای و موشکی از ابتدا توافق کردیم که این موضوعات در برجام بوده و نخواهد بود، گفت: به همین دلیل پذیرفتیم که محدودیت‌های تسلیحاتی تا پنج سال و محدودیت‌های موشکی تا هشت سال ادامه پیدا کند. این در قطعنامه وارد شد زیرا ما حاضر نشدیم راجع به آن صحبت کنیم بنابراین ما هزینه صحبت‌نکردن را پرداختیم.

ظریف تصریح کرد: دولت جدید آمریکا و اروپایی ها بدانند مشکل منطقه ما از ایران نیست، مشکل منطقه ما از آنهاست. ما ایران را به آنها گفتیم و آنها حاضر نشدند راجع به آن صحبت کنند. مشکل سلاح در منطقه ما از مقدار محدود تسلیحاتی که ایران تولید می‌کند نیست، بلکه فروش سلاح های آنهاست که منطقه را تبدیل به انبار باروت کرده است.

وی ادامه داد: وقتی فرانسه و آمریکا می‌خواهند راجع به تسلیحات در منطقه صحبت کنند باید اول فروش ۲۵ درصد سلاح دنیا به این منطقه را متوقف کنند. بعید می دانم کسانی که صدها میلیارد دلار سلاح به منطقه ما که روی سر مردم یمن و فلسطین خراب می‌شود، دست بردارند و سپس بیایند صحبت کنند.

وزیر امور خارجه گفت: این مباحث موضوعاتی است که بحث شده و به توافقاتی هم در رابطه با آن رسیدیم. آنها باید از گذشته درس بگیرند. دولت ترامپ امروز به زباله دان تاریخ می‌رود. مردم آمریکا این دولت را به زباله دان تاریخ فرستادند. این دولت دولتی است که برای رسیدن به اهدافش حتی به کنگره آمریکا و مرکز دموکراسی هم رحم نکرد.

ظریف خاطرنشان کرد: این دولت دولتی نیست که بخواهند از اقدامات خلاف قانون آن بعنوان سرمایه استفاده کنند. اگر آنها می پذیرند که حمله به کنگره برای ترامپ سرمایه بود، باید بپذیرند اقداماتی که علیه ایران و آدم کشی‌ها و بچه‌کشی‌هایی که در ایران کرده است و کودکان پروانه‌ای که در ایران بخاطر اقدامات ترامپ زجر کشیدند هم برای آنها یک سرمایه است.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم سابقه ترامپ و تصویری که از او در خود آمریکا وجود دارد برای افراد جدید و متحدین‌شان کافی باشد. آنها باید بدانند اگر این روش ها با افراد دیگری کار می‌کرد و جواب می‌داد، با مردم ایران کار نمی‌کند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا برای احیای برجام مذاکراتی خواهد شد؟، گفت: نیازی به مذاکره نیست. آنچه اتفاق افتاده این است که دولت آمریکا قانون و تعهدات خود را شکسته است. هیچکس نمی‌تواند برای اینکه تعهدات خودش را اجرا کند مذاکره ای انجام دهد. اجرای تعهدات موضوع مذاکره نیست.

ظریف تاکید کرد: امروز آقای رئیس‌جمهور این مساله را به صراحت اعلام کرد و در سخنرانی رهبر انقلاب در ۱۹ دی هم کاملا مشخص بود. آقا فرمودند ما عجله‌ای نداریم و اگر آنها تعهداتشان را انجام دادند یعنی تحریم ها را برداشتند، ما هم تعهدات مان را اجرا می‌کنیم. ما بحث های ریز حقوقی نداریم.

وی تاکید کرد: ترامپ تعدادی از تحریم ها را برگردانده و تعداد تحریم هم اضافه کرده است. وظیفه بایدن ای است که این تحریم ها را بردارد. اگر برداشت، ما به تعهدات خودمان برمی‌گردیم و عجله ای هم نداریم. البته دوست داریم سریعتر این کار اجرا شود ولی عجله ای نداریم. مردم ما تحمل کردند و هنوز هم تحمل می‌کنند.

وزیر امور خارجه گفت: این امکان وجود دارد که اگر آمریکایی ها تعهدات خودشان را اجرا کردند، با فاصله بسیار کمی ایران هم تمام تعهداتشان را اجرا کند.

ظریف تصریح کرد: آنچه که آمریکا باید انجام دهد این است که کل تعهداتی که از آن خارج شده است را باید انجام دهد. معنی صریح آن این است که تحریم‌ها باید رفع شود. تحریم ها و اسامی که ترامپ اضافه کرده است. سرشاخه ها یا «لیبلینگ‌» هایی که او اضافه کرده است باید رفع شود.

وی خاطرنشان کرد: هدف ترامپ نابودی برجام بود. همانطور که هدف ترامپ نابودی دموکراسی بود. امروز مشخص شد که او مردم را به کنگره فرستاد. اینکه چطوری این تعهدات انجام شود یک کار تکنیکی است که در زمان خودش باید انجام شود.

وزیر امور خارجه با اشاره به مذاکرات با هیئت کره جنوبی گفت: پیشنهاداتی که این هیئت برای ایران آورده بود، پیشنهادات مناسبی نبود و ما هم گفتیم پول بانک مرکزی صرف غذا و داروی مردم می‌شود و شما به دستور آمریکا غذا و داروی مردم ایران را نگه داشتید و بدانید که این مساله در آینده درباره نحوه نگرش مردم ایران به کره جنوبی تاثیر خواهد گذاشت و بازنده نهایی کره جنوبی و صنایع آن است.

ظریف در پاسخ به مخالفانی که مدعی هستند مسیر مذاکره دولت اشتباه بوده و در رابطه با اینکه آیا راه دیگری برای مذاکره وجود داشته و دارد که چنین انتقاداتی مطرح می‌شود، گفت: مثالی هست که می‌گوید، املای نوشته نشده غلط ندارد. توافق و نوشتن یک متن یعنی هم شما باید راضی باشید هم طرف مقابل.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: آقایانی که این صحبت ها را می‌کنند بیایند به من نشان دهند که دو صفحه توافق نوشته اند. آقایانی که می‌گویند ما این توافق را نخواندیم بیایند همان دو صفحه توافقی که خودشان امضا کرده اند را نشان بدهند. توافق یعنی نه آنچه که شما می‌خواهید و نه آنچه طرف مقابل می‌خواهد در غیر این صورت می‌شود تسلیم.

وی ادامه داد: دوستان ما اگر بخواهند چنین توافقی انجام دهند باید خیلی زحمت بکشند و اگر روزی توافقی بهتر از این نوشتند من جلوی آنها سر تعظیم فرود می‌آورم و دستشان را می‌بوسم. آنها هم اگر نمی‌خواهند جلوی ما تعظیم کنند حداقل از پشت به ما خنجر نزنند.

ظریف با اشاره گشت زنی آمریکا در منطقه، گفت: هزینه پرواز این B-۵۲ ها کم نیست. هزینه ۳۶ ساعت پرواز مستقیم و یکسره است. هزینه پرواز این هواپیماها ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلار نیست بلکه هزینه آن نجومی است. آنها این هزینه را می‌کنند که ایران را بترسانند؟ ما که قصد نداشتیم به کسی حمله کنیم. ما ۲۵۰ سال است به کسی حمله نکردیم اما نشان دادیم هرکس با هر مقدار توانی بخواهد درمقابل ما قلدری کند، باید عاقبت صدام را ببینند. صدام تانک هایی داشت که از زرورق باز نشده بود. عربستان ۷۵ میلیارد دلار به صدام کمک کرد اما در آخر از سورخ موش بیرون آمد.

وی ادامه داد: آمریکایی باید یادشان باشد که این مردم در برابر زور مقاومت می‌کنند اما قصدی هم ندارند به کسی تجاوز کنند. کسانی هستند که رژیم صهیونیستی نفوذ کرده و می‌خواهد اقدام کند و دست دولت آینده آمریکا را برای سیاست خارجی ببندد. مردم ما دنبال درگیری و جنگ نیستند اما مردم سربلندی هستند و از خودشان دفاع می‌کنند.

وزیر امور خارجه با اشاره به میانجیگری قطر، گفت: میانجیگری در کار نیست، قطر پیشنهاد گفتگو داده است و ما هم گفتیم همواره از گفتگو حمایت می‌کنیم. ما با دولت قطر روابط بسیار خوبی داریم و خوشحالیم این دولت توانست با مقاومت به خواسته های خود برسد و اجازه نداد کسانی که قطر را محاصره کرده بودند به خواسته هایشان برسند. خوشحالیم که در کنار قطری ها ایستادیم و امیدواریم قطر این نقش مثبت را برای آینده ایفا کند.

ظریف با اشاره به مساله برجام، گفت: آقای رئیس جمهور خیلی صریح گفت که دولت جدید آمریکا یک کار باید بکند و آن این است که شرایط را به قبل از دوران منحوس ترامپ برگردانند. خودشان معتقدند ترامپ دموکراسی را نابود کرده است و پایه های حیثیت آمریکا را از بین برده است. باید خودشان این مساله را رفع کنند و این مشکل ما نیست.

وی ادامه داد: آنچه که ما باید انجام دهیم را صرح اعلام کردیم. ما یک دستگاه ناظر به نام آژانس بین المللی انرژی اتمی داریم و گفتیم به محض اینکه آمریکا تعهدات خودش را انجام داد، ما هم به تعهداتمان عمل می‌کنیم. این حرف را رهبر ناقلاب گفتند و حجت را برای کل دنیا تمام کردند که ایران به تعهدات خودش پایبند است.

وزیر امور خارجه گفت: ما دنبال کاغذبازی نیستیم، دنبال امضا نیستیم بلکه دنبال اقدام هستیم. در خود برجام هم وجود دارد که ما نتیجه را می‌بینیم نه صرفا اعلام را. این هم در مورد آمریکا و هم در مورد اروپایی ها است. هم دوستان داخلی و هم طرف های خارجی ضمیمه دو را مطالعه کنند که آماده است نتیجه اهمیت دارد. الان هم ما نتیجه را ببینیم به تعهداتمان پایبند خواهیم بود.

ظریف در پاسخ به سوالی درخصوص فشارهای هسته‌ای طرف‌های اروپایی به ایران، گفت: اروپایی‌ها کاملا اطلاع دارند که در سه سال گذشته کشوری که با رعایت مصالح مردم خودش و با رعایت مصالح بین‌المللی و با اصل تعهد به تعهدات بین‌المللی و عهدشناسی برجام را حفظ کرده، ایران است.

وی تاکید کرد: اروپایی‌ها حتی در یک اقدام بسیار کوچک مثل اینستکس موفق نبودند و اینکه آنها نتوانستند منابع مالی برای اینستکس فراهم کنند.

وزیر امور خارجه گفت: دیروز دبیرکل ملل متحد گفت پول ایران در کره جنوبی آماده است و این پول را حتی سازمان ملل متحد نتوانسته به نیویورک منتقل کند و سهمیه ایران را تحویل بگیرد.

ظریف ادامه داد: هرچقدر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بخواهند پشت برخی ادعاها خودشان را پنهان کنند تاثیری ندارد. آن کسی که منطقه ما را به آتش کشیده، آن کسی که سلاح در منطقه ریخته است و آن کسی که منطقه را تبدیل به انبار باروت کرده است، کشورهای غربی از جمله آمریکا و فرانسه هستند.

وی تصریح کرد: امروز وقت این سخنان نیست. امروز وقت این است که تلاش کنند برجام را بعد از این همه سال که مردم ایران با مقاومت خودشان تحریم‌ها را شکستند، اجرا کنند. دیپلماسی جمهوری اسلامی با پشتوانه مردمی آمریکا را در مجامع دیپلماتیک شکست داد و هفته گذشته ۱۱۰ کشور در مجمع عمومی علیه آمریکا و تنها ۱۰ کشور به نفع آمریکا رای دادند.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: دولت آینده آمریکا باید از این شرایط درس بگیرد، باید بفهمد آیا می‌خواهد آن سیاست، فضاحت و سرافکندگی در مقابل دنیا را دنبال کند و یا اینکه می‌خواهد روش جدید را انتخاب کند.

ظریف گفت: اگر آمریکایی‌ها تحریم‌ها را بردارند و اگر اروپایی‌ها به تعهداتشان عمل کنند ما هم تعهدات خودمان را کاملا اجرا می‌کنیم. الان توپ در زمین آنهاست. دولت جدید آمریکا قرار نیست به کسی باج دهد بلکه قرار است تنها تعهداتش را انجام دهد.

وی ادامه داد: بدانند که ما برای اجرای تعهدات دیگران به آنها باج نخواهیم داد و دنبال باج‌گیری هم نیستیم. آنها تعهداتی دارند و خساراتی به ملت ایران وارد کردند و باید ببینیم چقدر برای انجام تعهداتشان آمادگی دارند.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار