کد خبر: 1035574
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۳
رئیس‌جمهور جدید امریکا در نقش دشمن تصمیمات اوپک
رسانه‌های امریکایی از تصمیم بایدن برای لغو پروژه ۹ میلیارد دلاری خط لوله‌ای گفتند که اوباما آن را لغو، ترامپ آن را اجرایی و بایدن می‌خواهد دوباره آن را متوقف کند. این خط لوله نفت تولیدی را از کانادا به پالایشگاه‌های امریکا منتقل می‌کند
وحید حاجی‌پور

سرویس اقتصاد جوان آنلاین: بایدن، کار خود را با نفت شروع می‌کند؛ ونزوئلا از او خواسته است تحریم‌های نفتی علیه کشورش را لغو کند و او هم در نخستین مرحله قصد دارد یکی از مهم‌ترین تصمیمات ترامپ را در این حوزه لغو کند.


روی کاغذ جو بایدن دل خوشی از نفت ندارد؛ او به تأسی از دموکرات‌ها که محیط‌زیست را بر هر چیزی ترجیح می‌دهند، راه خود را در پیش می‌گیرد.


شرکت‌های نفتی امریکایی که اصولاً جمهوری‌خواه و از هواداران ترامپ بودند، می‌ترسند که تصمیم‌گیری‌های رئیس‌جمهور منتخب، آن‌ها را به وادی ضرر بکشاند و هر چه کاشته بودند، دود شود، به ویژه آنکه بایدن اعلام کرده قصد دارد به معاهده پاریس بازگردد؛ این معاهده برای کاهش گاز‌های گلخانه‌ای مورد تأیید باراک اوباما قرار گرفته بود، اما ترامپ با لابی شرکت‌های نفتی از آن خارج شد تا هیچ مزاحمی برای تولید نفت از منابع داخلی این کشور نباشد.


در دوره ترامپ، حدود ۴ میلیون بشکه به ظرفیت تولید ایالات متحده افزوده شد تا فعالان محیط‌زیست در امریکا نسبت به تصمیمات رئیس‌جمهور خود دست به اعتراض بزنند.


پایانی بر خط لوله پرحاشیه


روزگذشته رسانه‌های امریکایی از تصمیم بایدن برای لغو پروژه ۹ میلیارد دلاری خط لوله‌ای گفتند که اوباما آن را لغو، ترامپ آن را اجرایی و بایدن می‌خواهد دوباره آن را متوقف کند.


این خط لوله نفت تولیدی را از کانادا به پالایشگاه‌های امریکا منتقل می‌کند و کسانی که مخالف این خط لوله هستند، خواستار آن هستند که مانع از عملیاتی‌شدن این پروژه شوند چراکه این خط لوله را یک جنگ بین کشاورزان امریکایی علیه شرکت‌های خارجی می‌دانند؛ جنگی بین فعالان محیط‌زیست و منافع شرکت‌های بزرگ. پروژه خط لوله کی‌استون از فوریه ۲۰۰۵ میلادی آغاز شد.


نخستین بخش از این خط لوله از منطقه هاردیستی در آلبرتا تا مرز امریکا بود و در سپتامبر ۲۰۰۷ میلادی تأییدیه لازم را دریافت کرد و دولت امریکا نیز در مارس ۲۰۰۸ میلادی اجازه ورود این خط لوله را به مرز‌های این کشور داد.


فاز نخست این خط لوله به طول ۲۱۴۷ مایل از کانادا تا منطقه پاتوکا در ایلینوی بوده و فاز دوم این خط بلافاصله پس از اتمام فاز اول آغاز شده است.


این فاز از خط لوله نفت را از آلبرتا به یک هاب نفتی در اوکلاهما پمپاژ می‌کند که این خط در فوریه ۲۰۱۱ میلادی عملیاتی شد.


فاز ۳ نفت کانادا را به بندر آرتور در تگزاس منتقل و این بخش از خط لوله همچنین نفت تولیدی امریکا در اوکلاهما را منتقل می‌کند.


جریان انتقال نفت از طریق این خط لوله نیز از ژانویه ۲۰۱۴ میلادی آغاز شده است. این پروژه به دلیل مسائل حقوقی در امریکا، پیشرفت کندی داشته است و همچنین با مخالفت فعالان محیط‌زیست روبه‌روست که با ضدیت با خطوط لوله جدید برای منتقل‌کردن نفت به پالایشگاه‌ها، به دنبال کنترل توسعه ماسه‌های نفتی کانادا هستند.


ترامپ در سال ۲۰۱۷ یک مجوز ریاست‌جمهوری صادر کرد که اجازه می‌داد کار ساخت این خط لوله ادامه پیدا کند. این اقدام شکایت چندین گروه محیط‌زیستی از دولت امریکا را در پی داشت.


حالا بایدن قصد دارد این خط لوله را متوقف کند، طرفداران کی‌استون به انتقاد از او پرداخته‌اند.


به عنوان نمونه جیسون کنی، نخست‌وزیر آلبرتا در توییتر هشدار داد، ابطال مجوز این خط لوله به حذف مشاغل، تضعیف روابط میان امریکا و کانادا و تضعیف امنیت ملی امریکا به دنبال افزایش وابستگی به واردات نفت اوپک، منجر می‌شود.


سفیر کانادا در امریکا گفته است که به تلاش‌ها برای متقاعدکردن دولت امریکا برای اجرای این خط لوله که بین کانادا و امریکا اجرا می‌شود، ادامه خواهد داد؛ چراکه اجرای آن با معیار‌های زیست محیطی دو کشور همخوانی دارد.


درخواست برای نفت ونزوئلا


از سوی دیگر، شرکت‌های نفتی که در ونزوئلا سرمایه‌گذاری‌های سنگینی کرده و به دلیل تحریم‌های ترامپ مجبور به قطع همکاری با کاراکاس شدند، تلاش‌های خود را برای لغو تحریم‌ها علیه صنعت نفت ونزوئلا خواستار شدند.


در همین‌باره رویترز نوشته است: نمایندگانی از عرضه‌کنندگان سوخت به ونزوئلا، واردکنندگان نفت ونزوئلا و گروه‌های مدافع اعلام کردند، قصد دارند دولت باید این را برای برداشتن ممنوعیت مبادله نفت‌خام در ازای دیزل با ونزوئلا تحت فشار قرار دهند. دولت ترامپ در آخرین فصل ۲۰۲۰ شرکت‌ها را از ارسال سوخت دیزل به ونزوئلا در ازای نفت خام منع کرد. این معامله‌ها به مدت بیش از یک‌سال از تحریم‌های شرکت نفت دولتی ونزوئلا معاف بودند.


نگرانی‌هایی در مورد تأثیرات کمبود احتمالی دیزل بر زندگی مردم به وجود آمده است.


این سوخت در حمل و نقل عمومی، کشاورزی و ژنراتور‌های ونزوئلا جهت تقویت شبکه برق آن و جلوگیری از خاموشی‌ها کاربرد دارد.


شرکت‌های نفتی امیدوارند دولت بایدن رویکرد راهبردی‌تری در قبال ونزوئلا در پیش بگیرد و تحریم‌هایی که زندگی مردم را با مشکل مواجه می‌کنند و تأثیری در عملکرد دولت حاکم ندارند، بردارد.


هنوز مشخص نیست بایدن چه تصیمی در این باره اتخاذ می‌کند، اما بیشتر شرکت‌های نفتی، نگران اقدامات رئیس جمهوری هستند که تاکنون تصمیم نهایی خود را برای لغو دو تصمیم اخیر ترامپ گرفته است؛ دو تصمیمی که ترامپ را نشانه گرفته و می‌تواند روز‌های پرچالشی را برای صنعت نفت امریکا رقم بزند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار