کد خبر: 1035552
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۷
آموزش و پرورش از امروز بازگشایی مدارس را در حالی بر عهده شورای مدرسه سپرده که برخی والدین از اجبار در این زمینه گلایه کرده‌اند. برخی مدارس رسماً آموزش در سامانه شاد را قطع کرده‌اند تا پای دانش‌آموزان را به مدارسی که زیر‌ساخت‌های بهداشتی ندار‌د، بکشانند. بازگشایی مدارس بار غیرمتعارفی هم به حمل و نقل عمومی کلانشهر‌ها وارد می‌کند که خود عاملی دیگر در گسترش کروناست.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: آغاز به کار مدارس اکنون مصادف شده با دو رقمی شدن آمار مرگ و میر‌های ناشی از کرونا که نشان از کنترل نسبی این پاندمی در کشور دارد.

دوری دانش‌آموزان از پروتکل‌ها

کرونا و تقسیم‌بندی شهر‌ها شرایط را هم برای خانواده‌ها و هم کارکنان مدارس سخت کرده‌است. ضمن اینکه حضور حتی اختیاری دانش‌آموزان در مدارس پیامد‌هایی خواهد داشت. قطعاً دانش‌آموزان ابتدایی نمی‌توانند بهداشت فردی را به طور کامل رعایت کنند و امکانات لازم هم برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی وجود ندارد. ضمن اینکه مدارس اصلاً جای مناسبی برای رعایت فاصله اجتماعی کودکان نیست. از امروز کلاس‌های دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم ابتدایی در مناطق دارای وضعیت زرد و آبی دایر می‌شود. کلاس‌های عملی و کارگاهی هنرجویان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در وضعیت زرد و آبی هم دایر است. وزارت آموزش و پرورش فقط از بازگشایی صحبت کرده و حضور دانش‌آموزان در مدارس را بر عهده شورای مدرسه سپرده‌است. برخی ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها هم حضور دانش‌آموزان ابتدایی را اختیاری اعلام کرده‌اند. مثلاً بازگشایی مدارس اصفهان در پایه‌های اول و دوم ابتدایی به صورت دو روز در هفته و اختیاری است.

برگزاری کلاس‌های درس در استان کرج هم حداکثر با ۱۰ نفر به صورت حضوری خواهد بود. آموزش و پرورش استان البرز ضدعفونی شدن مدارس، تأمین و تجهیز این مراکز در دستور کار قرار گرفته‌است. حضور دانش‌آموزان در مدارس در وضعیتی است که میزان بستری‌ها در گروه سنی بین پنج تا ۱۷ سال در استان تهران، در طول دو هفته اخیر با یک روند رو به رشد، اما با شیب نسبتاً ملایم مواجه بوده‌است. اخیراً اگر چه مرگ و میر در افراد زیر ۱۰ سال پایین بوده، اما حتی در گروه سنی صفر تا ۱۰ سال نیز شاهد افزایش مرگ و میر بوده‌ایم. بازگشایی مدارس می‌تواند کشور را به وضعیت جهشی ویروس در اردیبهشت و خردادماه دچار کند. اگر این بار گرفتار شویم، موج و شدت خیز جدید کرونا در کشور شاید بیشتر هم باشد.

هشدار به والدین

نکته دیگر این است که برخی والدین هم عنوان می‌کنند حضور فرزندانشان در مدرسه، اجباری است. مادر یک دانش‌آموز دوم دبستانی در منطقه ۱۵ تهران به خبرگزاری فارس گفت: «آموزش فرزندم را در شاد قطع کردند و گفتند که حضور بچه‌ها در مدرسه اجباری است همچنین عنوان کردند دانش‌آموزان ۴۰ دقیقه در مدرسه حضور دارند. این در حالی است که بنده دو فرزند دیگر هم دارم که واقعاً احساس می‌کنم این اجبار اصلاً درست نیست».

وی افزود: «مسئولان وزارت بهداشت مدام عنوان می‌کنند که رفتن دانش‌آموزان به مدرسه خطر دارد و حضور دانش‌آموزان در مدارس اجباری نیست پس این رفتار آموزش و پرورش چه معنا دارد؟!»

بسیاری از والدین در تماس با خبرگزاری‌های دیگر هم گزارش دادند که مدارس همچنان آن‌ها را برای گرفتن تعهد برای حضور دانش‌آموزان کلاس اولی و دومی به مدرسه فرا خوانده و اعلام کرده‌اند آموزش‌های مجازی در کار نخواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش ضمن تصریح به این که حضور در مدارس اجباری نیست و با بیان اینکه از ابتدای بهمن‌ماه، کادر اداری و اجرایی تمام مدارس کشور به‌استثنای مدارسی که در مناطق قرمز قرار دارند، موظف به حضور در مدارس هستند، گفت: «مدارس به‌عنوان حلقه‌های ارتباطی بین آموزش‌وپرورش و خانواده‌هاست و تنها از طریق برقرار شدن این ارتباط است که می‌توانیم از کیفیت آموزش در کشور مطمئن شویم. آموزش مجازی عملاً برای پایه‌های اول و دوم مقطع ابتدایی، آموزش مناسبی نیست به همین منظور تمام مدارس این دوپایه در شهر‌های زرد و آبی به‌صورت حضوری برگزار می‌شوند.»

بار مدارس روی دوش شهر

در کلانشهر‌ها شرایط متفاوت است؛ چراکه با آغاز فعالیت مشاغل آموزشی بار غیر‌متعارفی به حمل و نقل عمومی کلانشهر‌ها وارد می‌شود که موجب نگرانی‌هاست. حتی ۵ تا ۱۰ درصد افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی موجب شیوع بیشتر خواهد بود. از سوی دیگر معلمان با توجه به وقت و توان خود نمی‌توانند آموزش حضوری و مجازی را با هم پیش ببرند و حتی به نظر می‌آید که این کار غیر ممکن است. نگرانی‌های روز‌های اخیر درباره آلودگی هوای شهر‌های بزرگ کشور می‌تواند بر شدت گرفتن ویروس کرونا هم اثر گذار باشد و خود آلودگی هوا نیز به تنهایی برای گروه سنی کودک و نوجوان نگران‌کننده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار