کد خبر: 1035484
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
یک متخصص جراحی زنان و زایمان به بیان توضیحاتی در خصوص غربالگری ژنتیکی جنین در دوران بارداری پرداخت.
سرویس جامعه جوان آنلاین: عاطفه سمائی نوروزی در خصوص غربالگری ژنتیکی جنین در دوران بارداری گفت: متاسفانه روند غربالگری در کشور مشابه آنچه در سایر کشور‌ها که مبتنی بر قواعد علمی است، نیست و روند بی قاعده کنونی منجر به سردرگمی پزشکان در تفسیر نتایج و البته خانواده‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر هدف از انجام غربالگری تشخیص ناهنجاری‌های جنین پیش از تولد در راستای اتخاذ روند درمانی و تعیین روش ارجح زایمانی است و اگر تحمیل هزینه‌هایی از این دست به چنین هدفی منتج نشود یقینا اقدامی عبث است و از این رو شایسته است روند غربالگری منبعث از پروتکل‌های علمی و در راستای تشخیص بهتر باشد.

این متخصص جراحی زنان و زایمان اظهار کرد: طرح مجلس در راستای کمک به خانواده‌ها برای تقلیل هزینه‌ها و پرهیز از عوارض ناخواسته‌ای است که ممکن است به دنبال نتایج اغراق آمیز غربالگری‌ها منجر به سقط جنین شود.

وی افزود: از سوی دیگر با حذف اجبار به پزشکان کمک می‌کند تا در هر بیمار به صورت فردی و شرایط خاص سنی و وراثتی بهترین تصمیم را اتخاذ کند و این قانون به رغم جوسازی ایجاد شده در راستای مصونیت قضایی پزشکان و پرهیز از اعمال قصور غیرعادلانه و علمی است.

این متخصص جراحی زنان و زایمان توضیح داد: همانطور که می‌دانید اساس تست‌های غربالگری آنالیت‌های خون مادر هست که براساس قانون احتمالات فقط ریسک تولد نوزاد مبتلا به سه تریزومی کروموزومی ۱۳، ۱۸ و ۲۱ را تعیین می‌کند و در تشخیص سایر اختلالات ناتوان است و در قانون جدید تلاش شده تا تمرکز بر بررسی‌های پاراکلینیک قطعی همچون سونوگرافی NT و آنومالی اسکن (target sonography) و تعهدات بیمه‌ای فراگیرتر از آنچه امروزه وجود دارد باشد تا هم دامنه تشخیص واقعی نه براساس احتمال افزایش یابد و هم خانواده‌ها برای انجام آزمایشات بی نتیجه متضرر نشوند.

وی متذکر شد: این اقدام حرکتی جدید و ابداعی توسط دغدغه‌مندان ملی نیست بلکه در کل جهان چنبن روشی به عنوان فرآیندی صحیح و معقول در حال اجرا است.
منبع: میزان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار