کد خبر: 1035437
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶
تصویب شدن بخشنامه سال گذشته برای تمامی دانشجویان ورودی سال‌های قبل از سال ۹۸ موجب شد تا گروهی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم تحقیقات به تجمع بپردازند و اعتراض کنند. طبق این بخشنامه تمام دانشجویان مقطع دکتری که با شرایط دیگری به ثبت‌نام در این دوره پرداخته بودند، مجبور به ارائه یک مقاله بین‌المللی در زمان پیش دفاع شدند
عليرضا سزاوار

سرویس جامعه جوان آنلاین: اجرای بخشنامه جدید دفاع از پایان‌نامه‌های دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد موجب شد تا اخیراً تعداد زیادی از دانشجویان با تجمع در دانشگاه آزاد به اعتراض بپردازند.


طبق بخشنامه‌های مربوط به سال ۹۷ و قبل از آن در دانشگاه آزاد، دانشجویان مقطع دکتری برای فارغ‌التحصیلی باید با ارائه یک مقاله استخراج شده از پایان‌نامه خود دفاع کنند. در نهایت بر اساس بخشنامه جدیدی که در سال ۹۸ به تصویب هیئت امنای دانشگاه آزاد رسید، دانشجویان موظف شدند تا به ارائه دو مقاله که لزوماً یکی از آن‌ها در مجلات بین‌المللی چاپ شده باشد، بپردازند.


هم مقاله هم شهریه


تصویب شدن بخشنامه سال گذشته برای تمامی دانشجویان ورودی سال‌های قبل از سال ۹۸ موجب شد تا گروهی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم تحقیقات به تجمع بپردازند و اعتراض کنند. طبق این بخشنامه تمام دانشجویان مقطع دکتری که با شرایط دیگری به ثبت‌نام در این دوره پرداخته بودند، مجبور به ارائه یک مقاله بین‌المللی در زمان پیش دفاع شدند.


به گفته بسیاری از دانشجویان معترض این موضوع خلاف شرایط ثبت ‎نام بوده و دانشگاه آزاد دچار بدعهدی شده است، زیرا برای ارائه یک مقاله بین‌المللی که زمان چاپ آن در نشریات نیز مشخص نیست، دانشجو باید تا زمان پذیرش آن در نشریات بین‌المللی در دانشگاه ثبت‌نام کند و شهریه بپردازد.


پیش دفاع دانشجویان را لغو کردند


این در حالی است که در بخشنامه قبل از سال ۹۸ دانشجوی مقطع دکتری می‌توانست جلسه پیش دفاع خود را بدون ارائه مقاله بگذراند و پس از آن به مدت دو ترم بدون پرداخت شهریه منتظر پاسخ پذیرش مقاله خود باشد.


طبق بخشنامه مصوب شده دانشگاه آزاد همچنین جلسه پیش دفاع دانشجویانی که تا ۱۵ آبان ماه موفق به دفاع نهایی نشده‌اند، «کان لم یکن» می‌شود و دانشجویان باید بر اساس شرایط، مجدداً جلسه پیش دفاع را برگزار کنند. یک دانشجوی معترض به این بند از بخشنامه به خبرگزاری بسیج دانشجویی گفت: «این در صورتی است که خیلی از دانشجویان جلسه پیش دفاع را قبل از یک مهر ماه برگزار کرده‌اند، زیرا پیش از این اعلام شده بود بخشنامه بعد از یکم مهر ماه اجرا خواهد شد. به همین منظور دانشجویان به پیش دفاع خود پرداختند تا جزو بخشنامه قبلی محسوب شوند، اما اکنون به ما می‌گویند که پیش دفاعی که شما انجام داده‌اید لغو شده است و شما باید دوباره این جلسه را برگزار کنید.»


وی ادامه داد: «برگزاری دوباره پیش دفاع و تکرار همان نکات به اساتید معنایی ندارد، از طرفی اگر دوباره به پیش دفاع بپردازیم باید شهریه این ترم و ترم بعد را به دانشگاه بدهیم. پیش دفاع دانشجویان دکتری به تأیید پژوهش واحد دانشگاهی می‌‎رسد به طوری که از پرداخت شهریه معاف می‌شوند، اما اکنون با لغو این پیش دفاع ما موظف شده‌ایم تمام مسیر را دوباره بگذرانیم.»


نامه ۵ هزار دانشجو


همین قضیه موجب شد تا دانشجویان با شعار «جبران رکود‌های اقتصادی و فشار‌های مالی دانشگاه آزاد از جیب دانشجویان تحصیلات تکمیلی» خواستار لغو بخشنامه موجود شوند.


یکی دیگر از دانشجویان معترض به این بخشنامه هم گفت: «پیش دفاع ما مورد تأیید پژوهش واحد دانشگاهی قرار گرفته است و بر اساس آن ما معافیت از پرداخت شهریه گرفته‌ایم؛ اکنون اگر پیش دفاع ما لغو شود باید دوباره مسیر را طی کنیم. در حال حاضر شهریه ثابت روز برای مقطع دکتری حدود ۹میلیون تومان است که با تمدید پایان‌نامه به ۵ میلیون تقلیل می‌یابد. اگر قرار باشد این میزان از پول را هر دانشجو برای دو، سه ترم بپردازد چیزی حدود ۱۵میلیون تومان باید شهریه به دانشگاه بپردازد. با توجه به اینکه حدود ۵هزار دانشجو، نامه اعتراض به اجرای این بخشنامه را به امضا رسانده‌اند، دانشگاه آزاد با اِعمال این بخشنامه پول زیادی به دست خواهد آورد.»


نظارت بر بخشنامه‌های دانشگاه


در راستای شکایت از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و درخواست تقاضای ابطال ماده ۱۹ آیین‌نامه آموزشی دوره دکتری تخصصی دانشجویان مصوب ۱۳۹۴، در خصوص اینکه «دانشجو پس از تدوین رساله به شرط کفایت دستاورد‌های علمی و چاپ یک مقاله علمی - پژوهشی مستخرج از رساله با تأیید استاد راهنما مجاز است در حضور داوران از رساله خود دفاع کند» دیوان عدالت اداری در روز ۱۳دی‌ماه۹۹ شرط چاپ یک مقاله علمی – پژوهشی مستخرج از رساله دکتری برای دفاع از پایان نامه را خلاف قانون دانست و آن را ابطال کرد.


به رغم باطل شدن این قانون، دانشگاه آزاد اسلامی همچنان معتقد است دانشجویان باید به ارائه دو مقاله از پایان‌نامه خود بپردازند و رأی دیوان عدالت اداری مختص به دانشگاه‌های دولتی است و شامل دانشگاه آزاد نمی‌شود. یکی دیگر از درخواست‌های دانشجویان مربوط به عدم وجود دستگاه نظارتی بر بخشنامه‌های دانشگاه آزاد بود که دانشجویان با شعار «چرا دانشگاه آزاد به هیچ نهاد و ارگانی پاسخگو نیست» خواستار بررسی این موضوع شدند. عدم نظارت بر بخشنامه‌های این دانشگاه سبب شده است تا دانشگاه آزاد اسلامی به صورت جزیره‌ای عمل کند. به همین منظور دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به تازگی با ارسال نامه‌ای به مقام معظم رهبری، پیرو نامه‌های قبلی به مجلس شورای اسلامی و ریاست دانشگاه آزاد اسلامی، خواستار لغو این بخشنامه شدند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار