کد خبر: 1035413
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۱
عباس عبدی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب در حالی که هشت سال است دولت اصلاح‌طلب بر سر کار است، خواستار ارائه برنامه از سوی اصولگرایان شده است. او در یادداشتی که در روزنامه اعتماد منتشر شده، به عباراتی از غلامعلی حدادعادل و توصیه او به اصولگرایان اشاره کرده و نوشته: «انتظار می‌رود که پس از چهل و چند سال فعالیت سیاسی در کشور گفته شود که، مشکلات کشور چیست؟ و راه‌حل آن‌ها از نظر نیرو‌های اصولگرا چیست؟ و چرا معتقدند که این راه‌حل‌ها منجر به نتیجه و حل مشکلات می‌شود؟ و چرا در گذشته آن‌ها را انجام نداده‌اند؟»

این سؤالات از آن جهت جالب توجه است که معلوم نیست چرا تا کنون عبدی آن‌ها را از همفکران خود که چند دهه دولت را در اختیار داشتند، نپرسیده است و اگر طبیب بودی، سر خود دوا نمودی! هشت سال دولت اصلاحات و هشت سال دولت تدبیر و امید با نیرو‌های اصلاح‌طلب باعث نشده تا عبدی فکر کند به جای حدادعادل، مخاطب این سؤال‌هایش باید مثلاً سید محمد خاتمی باشد؟!

او در ادامه هم نوشته: «به نظر بنده اگر هر نیروی سیاسی که سر کار می‌آید به این چند مسئله مهم اقتصادی پاسخ دهد، می‌توان درباره آن‌ها داوری کرد؟ ۱- چگونه می‌خواهد رشد اقتصادی ایجاد کند؟ ۲- چگونه می‌خواهد سرمایه‌گذاری برای این رشد را تأمین کند؟ ۳- چگونه می‌خواهد اشتغال را توسعه داده و بیکاری را کم کند؟ و ۴- چگونه می‌خواهد صادرات و واردات را افزایش دهد؟ بحث‌های دیگری نیز هست که فعلاً وارد آن‌ها نمی‌شوم. از جمله اینکه چگونه می‌خواهد جلوی تورم را بگیرد و فقر و نابرابری و فساد را کاهش دهد؟ به علاوه باید توضیح دهند که در گذشته درباره این مسائل چه کرده‌اند؟ پس از اقتصاد باید درباره ایده‌هایش درباره مشارکت مردم، آزادی رسانه و فضای مجازی، روابط خارجی، حقوق زنان، حل مسئله گرایش به مهاجرت و... را پاسخ دهد. این پاسخ‌ها نباید کلی گویی‌های رایج باشد. شخصاً اگر ببینم یک نیروی اصولگرا نیز به این پرسش‌ها پاسخ معقولی بدهد، حتماً از آنان حمایت خواهم کرد، هر چند بعید می‌دانم که در این صورت دیگر اصولگرا باقی بماند.»

یعنی عباس عبدی زمانی که در آستانه انتخابات ۹۶ می‌گفت «جدا شدن اصلاح طلبان از آقای روحانی به این راحتی نیست یا آقای روحانی فکر کند اگر رأی آورده این رأی ناشی از سبد خودش است و می‌تواند متمایز باشد. چنین چیزی امکان ندارد و تردید نکنید اصلاح طلبان دور بعد از آقای روحانی دفاع می‌کنند و اصلانباید ذره‌ای تردید داشت.» جواب همه این سؤالات را از روحانی گرفته بود و به همین دلیل از او حمایت می‌کرد؟ عبدی یا هر اصلاح‌طلب دیگری، با وضعیتی که دولت روحانی و مجلس دهم و شورا‌ها و شهرداری‌ها و استانداری‌ها برای مردم طی این سال‌ها رقم زده‌اند، نباید و نمی‌تواند که در مقام پرسیدن باشد، او باید پاسخگوی همین سؤالات در مورد حمایت از روحانی باشد و تمام.

حدادعادل گفته که «مسلما نظام سلطه راضی نیست که ما در انتخابات ۱۴۰۰ دولتی از جنس مجلس داشته باشیم. بعید نیست که مقداری ارز آزاد کنند یا قولش را بدهند یا با معادلات پولی و مالی بازی کنند و قیمت ارز و سکه پایین بیاید و مردم به یک سمت و سوی بروند.»

عبدی در پاسخ نوشته: «منطق آقای حداد‌عادل را اگر تعمیم دهیم نتیجه می‌گیریم که بیگانگان و نظام سلطه با افزایش قیمت ارز و تحریم‌ها خواسته‌اند دولت و حامیان آن را از چشم مردم بیندازند.».

اما اولاً تعمیم آقای عبدی خلاف قواعد منطق است. اینکه با سخنی چیزی را ادعا کنیم به معنای آن نیست که مفهوم مخالف آن هم صحیح است. ثانیاً اگر اینکه آنان توانایی تغییر قیمت ارز را دارند، به معنای این نیست که از این توانایی حتماً پیش از این هم بهره برده‌اند یا آنکه ضعف دولت روحانی در بذل و بخشش ارز دولتی هم تقصیر نظام سلطه بوده است!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار